Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vraagje over brandstofpompen Injectie motor
#1
Even een vraagje, kan er zo 123 niet veel over vinden.
1:hoeveel druk en liter per uur geeft de standaard (Bosch) intank pomp?
2:hoeveel druk en liter per uur geeft de standaard (Bosch) hooftpomp?
Ik heb ergens gelezen dat de intank pomp 0,2 bar bij 90 liter per minuut leverd ??? klopt dat?
Beetje raar als je hooftpomp 3 bar zou leveren, zo geeft de intank pomp toch alleen maar extra weerstand met aanzuigen ???
Heb voor mijn project een hooftpomp nodig van 5 bar die weer afgeregeld gaat worden met een traploos instelbare brandstofdrukregelaar.
Moet ik ook de intank pomp vervangen?
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#2
Hoofdpomp 70-92 psi max, tankpomp 4-5 psi voor lh2.4 (86+). De hoofdpomp zuigt tot ca. halverwege de tank makkelijk door de opvoerpomp heen, voor de rest is de opvoerpomp nodig.

Hoeveel benzine verbruik je per minuut? 1:6 bij 3 km/min is nog maar een halve liter/min. De rest is allemaal overcapaciteit en extra levensduur.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De opvoerpomp is vooral bedoelt om bij hogere buitentemperaturen te voorkomen dat er een dampslot ontstaat.
Dat wordt ook wel een vapour-lock genoemd.
De hoofd-opvoerpomp is namelijk niet of slecht zelf-aanzuigend en kan een dampslot niet/moeilijk overwinnen.

Ik ken de opbrengsten en drukken niet van de pompen maar ik ben er van overtuigd dat de fabrikanten er heus voor gezorgd zullen hebben dat de in-tank-pomp de hoofdpomp heus wel bij kan houden, sterker nog; kan voeden met enige overdruk op de zuigzijde van de hoofdpomp.

Antwoord
#4
als je een betere hoofdpomp wil, de 740 (turbo) modellen hebben betere dan de 240 heeft gekregen. die geven gewoon genoeg voor veel pk. dan heeft je hoofdpomp het ook makkelijker.

bij vlotte acceleratie zit je snel een verbruik van 50 liter/100km (boordcomputer t5). dan hebben de pomp(en) het het zwaarst natuurlijk. er zit vaak zat overcapaciteit in. nu heb ik misschien 200 pk op ethanol (afhankelijk van conditie max 45-50% meer brandstof nodig vergeleken met benzine) en de B230F pompen trekken het nog goed (dus bijna 300 pk op benzine). (let wel op dat die flowrate voor mijn 200? pk bij relatief lage boost is, als je 300 pk wil hebben moet je vaak meer boost draaien en daar moeten de pompen dan ook tegen in werken).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Okà duidelijk!
Maar wel on logies allemaal wat de flow betreft van de intank pomp.
Heb rode Bosch injectoren en die geven dus meer met hogere druk.
359 cc/min bij 3.0 bar
410 cc/min bij 3.5 bar
465 cc/min bij 4.5 bar
Lijkt me wel handig om de druk te kunnen opvoeren Wink
Vooral voor de toekomst bedoeld dus.
Het turbo blok is voor mijn 264 2,7 gle bj 1979
Weten jullie hoeveel die hooftpomp leverd, pomp is nog perfect, tenminste klinkt nog goed.
Alvast weer bedankt voor de input.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#6
over het algemeen geven de K-jet pompen meer dan de LH pompen. als die goed is dus gewoon laten zitten.

qua druk, niet alle injectoren verdragen de hoge druk goed (sproeibeeld anders, minder goed open/dicht). Maar als ze er tegen kunnen kun je gerust de druk opvoeren. Enige is dat de pompen dan wel minder leveren..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Thanks!
Maar ga voorlopig eerst op 3,5 bar rijden en een beetje spelen met de druk.
Ik kan niet wachten, eerst de wagen van mijn vrouw maar eens ombouwen en dan ben ik pas aan de beurt :'( Wink
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 346 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 558 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.106 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 987 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.686 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.480 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.236 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.530 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.569 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.347 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)