volvolover schreef:LH 2.4, wil je zeggend at dat het onderscheid is tussen beide motoren?
Alleen de nokkenas?
Weet jij dan ook wat het koppel doet als je in de b230F die as stopt?
Als je naar de koude specs van deze 2 blokken kijkt heeft hij wel meer vermogen maar het koppel ligt vrijwel gelijk en bij een hoger toerental.
b230F 116PK 190Nm 2500 RPM
B230E 130PK 192Nm 3000 RPM
Ik was in de veronderstelling dat dit op de B230F zowel vermorgen als trekkracht bij lage toeren zou verbeteren. Is dit een vergissing?
geen idee wat het koppel is met een V as in de B230F. B230F is met LH 2.2 en 2.4 geleverd. Een verschil is dat je met LH 2.2 makkelijker zelf de ontstekingstiming in kunt stellen, bij LH 2.4 gaat dat lastiger.
Ik ben van de M naar de A gegaan eerst. Koppel op lage toeren alleen minder als je echt bij 900 rpm uitkomt, tot 2000 gelijk aan de standaard M nokkenas, daarboven beter. Duidelijkst was het te merken bij snelweg rijden, betere trekkracht zonder terug te schakelen en tot ongeveer 5000 rpm veel kracht. Wat ook opviel was dat de motor minder snel ging brommen/bokken. Geluid op hoge toeren ook aangenamer.
Daarna overgestapt op V met iets andere vervroeging van de ontsteking, nog meer kracht op hoge toeren en laag heel iets verloren (maar maar heel weinig). Moeilijk te vergelijken want toen zijn er ook meer dingen veranderd.
Als je soepelere trekkracht op lage toeren wil, de T nokkenas van de turbo's, ook te vinden in sommige B230K blokken, doet dat ook erg goed. De A en de V doen het ook goed maar vooral de V geven toch meer punch op de hoge toeren.
Wat ik heb gelezen is dat een dunne koppakking ook goed is voor het koppel op lage toeren en het verbruik.
http://rsportinternational.com/
Ik heb er een liggen maar nog niet gemonteerd.