Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
Marc1970 schreef:Heb je het gasklephuis al eens afgesteld? Een deel van het stat. komt van de minimale opening vd gasklep, de rest wordt bijgeregeld door de ECU: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...Adjustment
Zal dit binnenkort ook eens doen. Zal ook de weerstand van de bougiekabels een meten, maar verwacht hier geen problemen mee. Zijn nieuw, origineel Volvo. Met de oude kabels schudde het blok ook al.
Over de rubbertjes van de injector. Heb hier even op gegoocheld en kwam uit op een Jaguar forum. Hier beschrijft iemand het probleem van de schuddende motor en alle mogelijke oplossingen die hij heeft geprobeerd. Hier wordt aangegeven dat de rubbertjes toch een behoorlijke invloed hebben op de compressie. Rubbertjes die niet goed afsluiten zorgen voor valse lucht, ongelijke compressie en dus onbalans in de cilinders. Dit zou resulteren in een schuddend blok. Klinkt wel aannemelijk. Hij zegt ook dat wanneer je de injectoren met de hand makkelijk kun draaien, je er vanuit kunt gaan dat er daar lucht lekt. Bij mij kan ik ze behoorlijk makkelijk met de hand draaien. Ik ga dus binnenkort ook maar eens op de struin voor de rubbertjes, wie weet helpt het.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat je compressie verliest door valse lucht klinkt compleet onlogisch. Het maakt de zuiger niet uit of-ie valse lucht of mengsel of gebakken lucht van een Jaguar eigenaar samendrukt, de compressie is hetzelfde.
Het afsluitwonder wat O ring heet hoeft niet loeistrak te zitten om toch 100% af te sluiten. Injectors in mijn 240 kan ik ook zo rond draaien. Het kan natuurlijk geen kwaad om er voor een paar kwartjes nieuwe ringetjes in te zetten, maar ik verwacht er weinig van.
En als je de injectors toch los hebt kan je het fijne gaasfiltertje bovenin eens leegschudden, daar zit toch altijd wel wat gruis in, wie weet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
koop dan meteen nieuwe, juist met die exemplaren moet je geen risico nemen, krijg je van die mooie vlammen van.. gebruikte injectoren ok, maar altijd nieuwe ringen...
trouwens, klein beetje valse lucht ergens..?
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
ik zat ook te denken aan valse lucht. Je zou eens wat start-pilot (ether achtig spul wat je normaal in je luchtfilterhuis spuit om m te helpen starten) kunnen spuiten rond het inlaatspruitstuk. Als de auto op een bepaald moment wat harder gaat lopen, dan weet je dat je een lek hebt. De inlaatspruitstukpakking wil heel af en toe wel eens lekken.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
vergeet vacuumslangen niet... dit is typisch zo'n "probleem" dat regelmatig terugkomt, het wordt tijd voor een FAQ-lijst...
Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
Vandaag nieuwe rubbertjes om de injectoren geplaatst. Kan nog niet spreken van een verbetering, van de 5 minuten die die daarna gelopen heeft stond ie meer te schudden dan met de oude rubbertjes. Vreemd... even een paar dagen afwachten, zien hoe het dan is.
Overigens is het schudden na het plaatsen van een nieuwe brandstofpomp wel minder geworden.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je zou een nieuwe inlaatspruitstukpakking kunnen monteren, of de oude wat aantrekken (8 moertjes aandraaien).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Heb het zelfde probleem gehad met mijn b230k.
Kleppen stonden te strak dus 0.35 is een beetje krap.
Laat ze eens door een specialist stellen.VOMD bijvoorbeeld ;D
Kost echt niet veel, ja kan natuurlijk alles zelf doen maar sommige dingen zijn andere gewoon beter in.
De mijne schud bijna niet meer, heb wel een k nokkenas dus schud iets meer dan gebruikelijk.
Conclusie spuit eerst eens wat remreiniger rond de cab. en als je geen verschil van toeren tal hoort heb je waarschijnlijk geen vacuüm lekken.
Dan kleppen laten stellen, 0,35 is echt wel wat te krap.
Succes
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2009
Is de distibutiriemspanner als eens nagespannen nadat de nieuwe riem geplaatst is? Is heel simpel: rubber dopje los, dop 17 er in, los-en-vast, dop 17 er uit, rubber dopje weer terug. Hiermee heb ik het schudden van mijn 240(B230K) weggekregen.
groet, Richard
Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
Er zijn blijkbaar vele oplossingen voor een schuddend blok!
Ja, spanrol is ook nagespannen. Na het plaatsen van een nieuwe brandstofpomp schudt het blok al weer minder. Het schudt nog steeds wel, maar waarschijnlijk zal het er ook wel een beetje bijhoren. Het blok in mijn 480 schudt helemaal niet, maarja dat zal allemaal wel weer anders zijn.
Heb een kennis, oud Volvo-monteur, gevraagd naar de kleppen en hij zei dat de waardes die ik opgaf wat hem betreft geen aanleiding geven tot kleppen stellen. Ook hij zei dat het schudden er ook een beetje bijhoort. Desalniettemin wil ik na de vakantie toch eens een adresje zoeken om het te laten doen, je weet immers nooit...