Topics: 26
hallo,
Voor mijn volvo heb ik een b230f op de kop getikt. Ik moet hem alleen nog even uitbouwen.
Het gaat ook om de computers en de aandrijfas. Waar moet ik op letten en wat moet ik zeker niet vergeten.
Het zou jammer zijn als ik weer helmaal terug moet rijden voor een lullig kabeltje of boutje.
Grgroet,
Julius Prins
Topics: 107
Waarom ook de aandrijfas? In wat voor auto (bouwjaar) ga je hem inbouwen?
Topics: 21
Tip:
alles wat je loshaalt neem je mee ;D
en alle bekabeling en leidingen die naar het motorblok toelopen neem je ook mee ;D
echt moeilijk is het niet!
Topics: 82
Ik heb net een 740 gestript, de motor heeft z'n eigen kabelboom met twee of drie grote grijze stekkers, en wat kleinere dacht ik. Ik zou het begrip 'motor' zo ruim mogelijk nemen, de bobine en de radiateur horen er ook bij. Als de injectieversie (het nummer van de ECU) verschilt van je eigen, moet je ook de luchtmassameter meenemen.
In principe niks doorknippen behalve tie-wraps, er is altijd een nette mogelijkheid om het los te krijgen. De in-tank pomp, de hoofdpomp, brandstofrelais, ontstekingsversterker (naast de linkerkoplamp).
Het is inderdaad wel handig om te weten welke motor in wat voor Volvo deze B230F gaat vervangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor de tips!
Het gaat om een volvo 264 gl met een b23e en een 3bak +OD automaat.
Nu denk je misschien: waarom in godsnaam een nieuwe motor?
Nou, ik wil graag een 5 bak handgeschakeld en een b230f schijnt zuiniger te zijn.
En daarbij mn injectoren lopen op hun laatste tandvlees.
Er zit dus al een benzinepomp in.
Ik moet dus ook de luchtmassameter en de radiator hebben?
Luchtmassameter zit tussen het luchtfilter en het spruitstuk, toch?
Vriendelijke groeten,
Julius
en oja, de aandrijfas:
Ik las dat een 5bak langer is, en vandaar een kortere aandrijfas vereist.
Julius
De B230F is misschien zuiniger maar alleen als je het hele injectiesysteem meeneemt, en dat betekent ook de stekkers van de computers en alle bijbehorende bedrading en de hele zekeringskast uit de donor graaft, etc. Dan alle relevante draden uit de kabelboom peuteren, bij elkaar vegen en in je eigen auto bevestigen.
Lekker klusje (kan wel natuurlijk). Maar E en F injectie zijn totaal anders, van de pomp t/m de injectors en alles ertussen en erom heen. De radiateur moet je meenemen gewoon voor reserve.
De B230F heeft wel wat minder oempf dan de B23E, dat zal een gedeeltelijke verklaring zijn voor de zuinigheid.
Met de 5 bak verlies je waarschijnlijk ook de aandrijving van je km teller.
Samenvattend acht ik de kans dat je een draadje, doorvoerrubbertje of slangetje vergeet bij deze ombouw vrij groot. Beter de hele donor-auto opladen, kan je alles op je gemak uitzoeken.
Oke, ik ga het gewoon proberen ;D
Alleen nog een vraagje, de benzinepomp. Ik heb er dus al een maar ik heb dus een andere nodig, en de tankpomp?
Julius
Tuurlijk, als je de tijd en de ruimte hebt, gewoon doen!
Van die pompen ben ik niet helemaal zeker, het zou kunnen dat ze even veel druk leveren. Maar dan nog moeten weerskanten de aansluitingen kloppen (er zijn banjobouten en knelachtige koppelingen).
De B230F pomp heeft echt een intank pomp nodig, het zou kunnen dat je die al hebt (kijk of er meerdere stroomdraden de tank ingaan) en dan zal dat met aansluiten ook wel lukken (slangklemmen).