Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een B230K en een B23A, zijn deze om te wisselen?
Waar moet ik rekening mee houden?
Wat zijn de verschillen in eigenschappen en betrouwbaarheid.
Is de cilinderkop beter/minder geschikt voor LPG?
Kan iemand ff ;D helpen om dit blok in te bouwen ???
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Een B230K blok is gebruikt vanaf 1985 in zowel de 240 als de 740 en heeft een Solex carburateur,vaak ook gecombineerd met een Heron cylinderkop,soms ook aangduid als B230KH.
Een B23A motor heeft een Stromberg carburateur.
Vele geven de voorkeur aan de "A" blokken aangezien de carburateur eenvoudiger is en dus ook makkelijker af te stellen.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
De carburateur zou ik over kunnen zetten, wat is een heronkop?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Een Heronkop is volledig vlak en zit de verbrandingskamer in de zuigers.
Bij een "standaard"kop zit de verbrandingskamer in de kop(holle gedeelte).
Dit heeft een paar gevolgen:
De koppen zijn niet uitwisselbaar.
De "K's" zijn geen vrijlopers,dus als de distributieriem klapt is het meteen gegarandeerd schade.
Vandaar dat vele liever voor de A's gaan,zeker wanneer ze op gas rijden.
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de betrouwbaarheid vd KH vs de A, zolang je de riem tijdig vervangt. Als die K uit een 740 komt moet je de stroomverdeler verplaatsen, en hopen dat de aandrijving daarvoor op de 240 plek zit.
Als je zo'n blok voor 60 euro ergens kan ophalen zou ik het gewoon doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Volgens mij komt ie uit een 240.
Maar ik had ook iets gehoord over een nokkenas die anders was om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen. ???
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In de B230K of KH zit een X as of een T as, de eerste niet veel anders dan de A as in je B23A, de T as is ws. nog makkelijker om emissie-eisen mee te halen.
Die A as kan je trouwens ook overzetten zou je dat willen.
Met je 1983 voertuig zit je in de 4,5% CO norm voor benzine of 1,5% CO voor LPG, dat haal je altijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969