Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schudden van de motor.
#1
Goedenavond,

Ik weet dat er al veel over geschreven is in het verleden maar wil toch de kwestie even voorleggen.
Ik heb een pas aangeschafte 244 B23A uit 1982 met 3 traps automaat.
De wagen heeft slechts 89000 gereden en de laatse drie jaar nauwelijks.
Het probleem is dat de motor bij stationair toerental behoorlijk staat te schudden.
Ik heb de ontsteking (tijdstip) gecheckt, de contactpunten vervangen.
In de D stand is het erger dan in N, in N valt het wel mee eigenlijk,
Kanhet zo zijn dat ik de kleppen moet stellen ondanks de lage km stand.
Kan de lage KM stand sowieso er mee te maken hebben??

Eenmaal rijdend en op toeren rijdt de wagen perfect en trekt als een lier. .....

Als jullie wat weten hoor ik het graag.

BVD.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#2
Misschien moet je eens beginnen met de olie in de bak te verversen. Lekker knoeien met ATF.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
hallo William,

Geslaagd in je zoektocht zie ik? Gefeliciteerd! ;D

Kleppen stellen is geen slechte optie, toen ik de mijne kocht met 68.000km (ook volledig aantoonbaar) liep hij ook erg beroerd. Hij had ook vanaf 1998, 10 jaar dus, in een garage gestaan. De auto heeft een B21A Motor, eigenlijk hetzelfde blok als de B23.

Eerst even de ontstekingsonderdelen (verdeelkap, bougies(kabels), rotor, contactpuntjes etc....) vernieuwd, toen de motor nog steeds schudde maar meteen de kleppen laten stellen, met groot succes: hij loopt sindsdien alsof hij net uit de fabriek is komen rijden :Smile.

Dus zeker even kijken! Automaatolie weet ik niet, geen ervaring mee.

Succes en veel plezier ermee! Wink
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#4
Hoi Vincent,

De contactpunten zijn vervangen, de vedelerkap, rotor zagen er zo schoon uit dat ik ze heb laten zitten.
Woensdag ga ik de kleppen stellen, ik ben benieuwd.
Je hoort het wel.

Olie vervangen wacht ik nog even mee dus.


Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#5
Olie zou ik ook verversen, dat kan zeker nooit kwaad (zeker als de automaat de afgelopen 3 jaar nauwelijks gedraaid heeft, het blijft natuurlijk belangrijk goede ATF olie in de bak te hebben).

Succes ;D
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#6
Ja ik denk dat ik de bougies en kabels ook meepak.
Hmmm genoeg te doen weer komende week ;D
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#7
Misschien moet je ook eens naar de motorrubbers kijken! :-\
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
Ik heb dezelfde motor als jou, en die van mij heeft ook af en toe kuren. Schudden deed hij ook, al was het niet echt storend. Afgelopen week auto weggebracht voor kleine beurt, en meteen even meegekeken. De monteur ontdekte dat het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar het luchtfilter loopt niet echt vers meer was. Die brak namelijk gewoon af toen hij 'm alleen maar even aanstootte... Toen ik zelf nog eens keek ontdekte ik dat er een van de twee slangen die op het plastieken aansluitstuk vlak voor de carburateur zit gewoon los erbij hing. Meteen alle andere slangen nagekeken, maar voor de rest lijkt alles nu luchtdicht. Vorig jaar had ik ook al zo'n gevalletje toen diezelfde garage ontdekte dat de slang naar de rembekrachtiger lekte. Ik deed op LPG altijd ÃÂÃÂn op 6, en daarna plotseling ÃÂÃÂn op acht, scheelt toch behoorlijk, + dat hij niet meer inhield als die koud was. Na de ontdekking van de poureuze slangen vorige week lijkt mn volvo nu nog veel beter te lopen, en ook nog eens zuiniger te zijn. Jij schrijft dat jouw volvo drie jaar bijna niet gereden heeft, dus misschien dat er hier en daar een slangetje uitgedroogd of gescheurd is?
Antwoord
#9
er schiet mij ineens ook iets te binnen: een beginnende lek bij de vacuum-terugslagklep van de rembekrachtiger.

Dat is het witte / zwarte plastic nippeltje op je rembekrachtiger, dat verbonden is met de laatste 2 cilinders. Hoor je iets sissen? Vervangen voordat het te laat is: lees het volgende maar:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5265.0
Ik had het in extreme mate (het was eraf gesprongen) en kon geen meter meer rijden, maar voordat het gebeurde hield de motor ook in stationair. Het kan natuurlijk een beginnend haarscheurtje zijn in 25 jaar oud PVC... Kost 20 euro oid.

Succes

PS: rubber slangen zijn inderdaad vaak problematisch als ze uitgedroogd zijn. Kijk ook de rem- en benzineslangen goed na!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 168 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 97 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 521 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.107 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.772 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.773 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: