Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor wisselen - tips & tricks?
Leuke reportage. Doe dat oude blok nog maar niet weg. Wellicht leuk om eens uit elkaar te halen en helemaal schoon te maken op je gemakje.

Dat schoonmaken had je eigenlijk ook met je 'nieuwe' blok moeten doen. In ieder geval van buiten. Dan zie je daarna tenminste waar eventuele lekkages je hebt. (Als je tenminste niet je blok net zoals Bosma zwart verft, grinnik!)

Hoe was je kabelboom trouwens? Was dat nog netjes? Ook nieuwe motorsteunen gemonteerd of niet?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Mooie reportage inderdaad. Ik was zelf ook druk aan de knutsel, eigenlijk om de hoek, Warnsveld. Was vergeten dat het dit weekend al was. Anders had ik het mooi bij jou kunnen in de buurt kunnen doen. Heb het nu bij schoonouders voor de deur gedaan Tongue
Antwoord
... bij je ouders voor de deur? Dat kan ik echt niet maken (midden in de stad) - bovendien hebben zij geen 4-koloms brug ;-). Toch jammer dat je niet ff bent wezen kijken.

De kabelboom was nog prima - gewoon blijven gebruiken dus. 't Ouwe blok is nog aanwezig, maar heb niet echt interesse om 'm open te maken. Dat er een heleboel mee aan de hand is, weet ik inmiddels: 4e cilinder te weinig compressie, waarschijnlijk een lekke koppakking - gewoon versleten. Voor de liefhebbers: Hij is op te halen in Zutphen!

We hebben geprobeerd (de ontsteking van) het blok af te stellen, maar hier niet helemaal in geslaagd: Ik heb 't gevoel dat we 'm 'te laat' hebben afgesteld, want hij pakt slecht op in toeren en blijft een btje in de toeren hangen. 't Is wel allemaal gedaan volgens de vraagbaak, maar heb niet kunnen ontdekken of er nog 5, 7, 10 of 15 graden extra vervroeging v/d ontsteking nodig is om deze B200 netjes te laten lopen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en er iets zinnigs over kan melden?

Bovendien wil de overdrive ook niet meer inschakelen. Alle kabeltjes zitten (voor zover ik weet) weer op hun plek en bak incl. overdrive hebben nieuwe olie, maar bij het indrukken van 't knopje op m'n versnellingspook, schakelt deze dus niet in. Zie ik iets over 't hoofd, of moet de olie van de OD apart ververst worden (oid)?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
... btje jammer wel: postje gedaan, veel tips gekregen (waarvoor nog steeds onwijs bedankt!), klusje gedaan, nog meer enthousiaste reacties, fotootjes gepost en naast wat commentaar geen enkele reactie meer ...

Ben inmiddels wel verder a/h zoeken:
Ontsteking kan niet vroeger - grondplaat al flink uitgeboord en -gevijld, maar 't lijkt alsof de ontstekiong nog vroeger moet. Nu is de vraag of de distributiesnaar ÃÃn tandje verzet moet worden om de ontsteking goed te kunnen afstellen, of dat dit (conventionele ontstekings-) systeem simpelweg niet met elkaar samenwerkt ..?
Versnellingsbak kom ik nog niet uit. 't Zal wel een los stekkertje zijn (verwacht ik), maar heeft iemand misschien ervaring met (motor wisselen en) een niet meer inschakelende overdrive?
Antwoord
zit het nu pas even door te lezen, ik moet binnenkort een keer dezelfde truc uit gaan halen bij een 245, dus interessant verhaal! ;D

Paar tips/ideeen, gedachten etc:
Qua ontsteking zou ik niet de grondplaat verbouwen maar je distributieriem een tandje of twee tandjes verzetten, weet uit ervaring dat dat goed werkt. Vorige week koppaking vervangen, had zelfde probleem met op tijd zetten: ontsteking moet vroeger, maar kan niet meer. Distributie riem twee tandjes verlegd, en hoppa, nou doetie het!

Versnellingsbak klinkt als een los stekkertje inderdaad, massakabeltje wat geen contact maakt, iets dergelijks.

Olie van de overdrive is dezelfde als de bakolie, die loopt gewoon door, wel zeefje schoonmaken (zit in het rechthoekige bakje onder de overdrive...)

Succes!

Harm aka De Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
@ Kater

Dank je voor je reactie en erg veel succes bij je eigen 'truc'!

We hebben vanochtend de contactpuntjes goed gezet (misschien overbodig) en het huis v/d ontsteking een tandje rechtsom verdraaid: Lopen als een zonnetje en ook nog ruimte om opnieuw heen- en weer te stellen. Wat blijkt: we habben 't nulpunt op de distributiekap genomen als '0' en niet, zoals 't moet, op de verdeling op 't uistekende deel (over de poelie, achter de v-snaren). Da's dus nu wel gelukt (al is 't dan wel lastig te zien hoeveel graden je 'm vervroegt (en of dat dan op 5, 7 of 10° voor BDP moet?) en 't verschil is zeker te merken! Kep nog wel 't idee dat 'ie minder gewillig op toeren komt dan het ouwe blok, maar dat kan ook luïgheid zijn of mijn gewenning.

De versnellingsbak gaan we binnenkort ff oplossen - als ik wat meer tijd heb en, bij voorkeur, de beschikking over een brug. Jammer da'k nu pas hoor over het zeefje - is dat nog schoon te maken zonder dat de olie (weer) uit de bak loopt?

Lekker weekend!
Mo
Antwoord
Volgens mij loopt de olie uit de bak, alles wel te verstaan als je het zeefje losdraait, in tegenstelling tot het motorblok oliefilter zit dit zeefje ónder het olie voorraad peil.... met name van de overdrive. Waarschijnlijk blijft er nog een groot gedeelte in de bak zelf staan, maar loopt alles wat in de overdrive zit (volgens mij het grootste gedeelte) eruit.... Sad

Het vervroegingspunt staat ergens in de Haynes/Vraagbaak /ander boek. Volgens mij zit dat rond de 10-12 graden voorontsteking.
Check wel even of de stand van je krukas ten opzichte van je klepstand ok is. Als dit niet klopt kan de ontsteking wel "op tijd" zijn, maar dan blijft de motor minder goed tot ronduit slecht lopen.... Kijk even hoe het merkteken op de krukas poelie staat als de eerste cylinder op compressie staat (merkteken nokkenas bij merkteken op plaat achter tandwiel) en check even of dat ten opzichte van elkaar klopt...

Mocht het merkteken op de krukas slecht te zien zijn kun je ook voor de grove afstellingde bougie van de eerste cylinder eruit draaien en even voorzichtig met een lange schroevendraaier voelen waar de eerste cylinder op dat moment is. Hij hoort vrijwel bovenin te staan. Trucje geleerd van een oudere auto monteur, die hielp mij ooit met het op gang brengen van een motor die het ogenschijnlijk nooit meer zou gaan doen... en nu nog steeds loopt, anderhalf jaar later Wink

Succes en sleutelze! Lekker weekend!

Gr. kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 158 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 95 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 517 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.671 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.102 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.770 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.772 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie: