Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische.
Het heerlijk jagende geluid van pk's en euro's die door de lucht vliegen. Alhoewel dat met de vaste gele fan wel veel minder zal zijn als met een vastzittende visco-fan, die is ws. 50% groter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Net m'n Kenlowe fan ingebouwd (na er al jaren gebruik van te hebben gemaakt).
  • Slaat uiteraard alleen aan indien nodig.
    Koelt indien zo aangesloten ook na het afzetten van de motor zodat deze gelijkmatiger afkoelt.
    De waterpomp gaat langer mee, zo ook de V-snaar en dus ook andere poelies.
    De ventilator op de pomp werkt als "vliegtuigpropellor" en de motor verbruikt meer.
    Andersom, de motor heeft ongeveer 5% meer vermogen door weglaten van de ventilator.
    In files draait de motor stationair en verplaatst relatief weinig lucht, juist dan istie nodig en doet ie weinig.
    Met dit weer rij je weg, -5 is -20 (oid) met rijwind, dan heb je echt geen mee (tegen-) werkende vetilator nodig.
Een standaard fan is een duur origineel geluidje...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:Net m'n Kenlowe fan ingebouwd (na er al jaren gebruik van te hebben gemaakt).
  • Slaat uiteraard alleen aan indien nodig.
    Koelt indien zo aangesloten ook na het afzetten van de motor zodat deze gelijkmatiger afkoelt.
    De waterpomp gaat langer mee, zo ook de V-snaar en dus ook andere poelies.
    De ventilator op de pomp werkt als "vliegtuigpropellor" en de motor verbruikt meer.
    Andersom, de motor heeft ongeveer 5% meer vermogen door weglaten van de ventilator.
    In files draait de motor stationair en verplaatst relatief weinig lucht, juist dan istie nodig en doet ie weinig.
    Met dit weer rij je weg, -5 is -20 (oid) met rijwind, dan heb je echt geen mee (tegen-) werkende vetilator nodig.
Een standaard fan is een duur origineel geluidje...

5% ?? stel dat je motor 75 kW levert, dan zou die fan dus 3750 watt aan energy verbruiken??? Een vergelijkbare electrische fan zou bij 14,4 volt 260 ampere trekken Tongue Ik geloof niet dat viscofan veel energie verloren laat gaan in warmte.
Antwoord
Voor wie toch graag op elektrisch over wil gaan,er is nog wat te koop; ;D ;D

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6926.0
Antwoord
Voor de mensen die er over denken dit voor vermogenswinst te doen:

https://www.youtube.com/watch?v=ZXdLgaFXZzs

Dat deze lui het doen met een beest van een v8 maakt niet uit natuurlijk, het gaat om het vermogen dat de fan vreet.
Dus toerental en luchtverplaatsing (die lang niet altijd nodig is).

Ik ben zelf ook over gegaan op een electrische fan. 1 fan, met alleen aan/uit via een thermoswitch in de bovenste radiatorslang. Ding maakt wel herrie als hij aan slaat, maar met het raam dicht merk je er weinig van.
Tot nu toe (sinds september) alleen aangeslagen tijdens stilstand en filerijden.

eh en tijdens een burnout.. niet zo gek ook..

Je merkt ietsjes vermogenswinst, maar vooral dat er geen "dood gewicht" aan de motor hangt, toert een stuk soepeler op!
En je motor (dus ook de kachel) is in de winter veel sneller opgewarmd!
Antwoord
Heel leuk programma , kijk er vaak naar .
Het scheelt ongeveer 10% vermogen bij de gemiddelde 4 cilinder .
Zal dus ook zoiets aan extra brandstof kosten ?
Ik heb ook een electrische fan in de 145 , ook omdat er geen ruimte meer is tussen de b230 en de radiator .
Maar ik heb de thermo schakelaar in de onderste radiatorslang.
Bij stilstaan geen rijwind door de radiator , koelvloeistof koelt niet af en dan slaat de fan aan.
Bij jou duurt dat langer omdat eerst het hele motorblok warmer moet worden.
Enfin dat is mijn idee

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
(4 December 2009, 12:13)ZoZo schreef: Heb dat inderdaad al vaker gelezen over dat typische volvo geluid.. Ik dacht te weten wat dat betekende..
Het jagende geluid van de fan tijdens accelereren, een waar schrikbewind op de weg voor voetgangers en fietsers..

Maar sinds kort heb ik een andere visco fan, deze heeft in vergelijk met de vorige geen vast en of stroef gelopen lager.
En daarmee valt me op dat het geluid voor meer dan 80% gereduceerd is en hoor nu eindelijk eens de motor ipv alleen de fan.
Nu heeft hij zelf wat PKtjes meer, is zuiniger en heeft nu een iets hogere topsnelheid, schakeld zelfs beter een soepeler en de kickdown komt sneller in.
Had nooit gedacht dat een vast zittende visco zulke symptomen veroorzaken kan..
Al bij al vind ik het dus veel fijner rijden met een goed vrij lopende visco..
Kan me nu niet echt meer voorstellen dat een elektrische fan het geluid nog meer zal beinvloeden, ik zou het eens moeten horen..

Ik heb inmiddels wel uitgevonden dat de meest vroege modelen uitgevoerd kunnen zijn met een kunstoffen niet visco (vaste) fan..
Wordt dat daarmee niet verward en aangenomen dat dit geluid voor alle oudee volvo's geldt?.. Mijne is 1978..

(11 January 2021, 01:05)Walter Davo schreef:
(4 December 2009, 12:13)Hoi zozo, bijzonder interessante opmerking (inmiddels inzake topic van 12 jaar oud) dat door het vervangen van de viscokoppeling het blazende geluid gereduceerd werd. Hoe zit dat eigenlijk met de 264 B27E van 1978? Ik hoor de motor dus quasi nooit vanwege het helse kabaal van die visco fan en als ik de motorkap open nadat ik de motor net koud gestart heb waai ik bijna weg van de ‘turbulentie’.. Ik heb ooit eens in een autotest gelezen dat de Renault 30, met zelfde PRV motor, uitgerust was met een continu meedraaiende visco, vandaar dat ik hier nooit aandacht aan besteed heb en dat helse kabaal er voor lief bij genomen heb. Maar het is dus toch wel zeer irritant en zou onmiddellijk een nieuwe visco bestellen als ik wist dat ik hierdoor de wagen wat geluidsarmer zou kunnen krijgen...grt,walter schreef: Heb dat inderdaad al vaker gelezen over dat typische volvo geluid.. Ik dacht te weten wat dat betekende..
Het jagende geluid van de fan tijdens accelereren, een waar schrikbewind op de weg voor voetgangers en fietsers..

Maar sinds kort heb ik een andere visco fan, deze heeft in vergelijk met de vorige geen vast en of stroef gelopen lager.
En daarmee valt me op dat het geluid voor meer dan 80% gereduceerd is en hoor nu eindelijk eens de motor ipv alleen de fan.
Nu heeft hij zelf wat PKtjes meer, is zuiniger en heeft nu een iets hogere topsnelheid, schakeld zelfs beter een soepeler en de kickdown komt sneller in.
Had nooit gedacht dat een vast zittende visco zulke symptomen veroorzaken kan..
Al bij al vind ik het dus veel fijner rijden met een goed vrij lopende visco..
Kan me nu niet echt meer voorstellen dat een elektrische fan het geluid nog meer zal beinvloeden, ik zou het eens moeten horen..

Ik heb inmiddels wel uitgevonden dat de meest vroege modelen uitgevoerd kunnen zijn met een kunstoffen niet visco (vaste) fan..
Wordt dat daarmee niet verward en aangenomen dat dit geluid voor alle oudee volvo's geldt?.. Mijne is 1978..
Antwoord
Ik heb eens een keer een visco fan vervangen omdat die nooit harder meeliep dan de wrijving hem toestond.
De gloednieuwe vervanger liep elke keer bij de koude start even een paar 100 meter heel duidelijk mee om dan plots af te vallen. Alleen als de motor dan wat heter werd ging die plots weer meedraaien. Dus eigenlijk een aan/uit-gedrag.
Die ik nu heb (wsl. origineel) kan ik in het begin wel even horen meelopen, maar lang niet zo duidelijk.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Electrische raam motor Svenska 3 791 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 2.308 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 2.790 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.454 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.687 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.466 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  relais electrische ramen lars 14 9.189 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.465 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H
  Startmotor vervangen socrates 5 5.442 29 April 2019, 13:24
Laatste bericht: socrates
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 78.589 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)