Topics: 16
Toch nog maar eens laten terugkeren dit topic. Een maand of 2 geleden jullie advies gevraagd over het slecht lopen van onze B23 op benzine. Kort na het plaatsen van het topic begaf de brandstofpomp het, dacht dat dit het euvel was voor het onregelmatig lopen. Gisteren de pomp vervangen maar het probleem blijft.
Symptoom: op lpg no problemo zowel stationnair als flink in de toeren. Als ik overschakel op benzine dan beginnen de problemen vooral als de auto stationnair loopt. Geef ik gas dan houdt de motor wat in om vervolgens flink te gaan loeien en daarna weer terug te vallen. Bij >2000 toeren loopt ie overigens weer redelijk OK. Op de snelweg bijv. geen probleem. Maar <2000 toeren sputteren en hoesten
Ik heb de CIS klep gereinigd, gaskleppenhuis gereinigd, injectorreiniger in de tank gedaan en natuurlijk een nieuwe brandstofpomp geplaatst.
Heeft iemand enig idee??
Topics: 38
Luchtmassaweger misschien?
Deze mechanisch werkende klep wil soms wel eens in z'n behuizing aanlopen en geeft dan op bezine in ieder geval een slecht stationair lopende motor.
In je wpl. handboek staat hoe je hem moet afstellen / centreren.
hmm..de luchtmassaweger. Waar vind ik deze? Ik heb een Engelstalige Haynes, enig idee hoe dit onderdeel in het engels heet?
Topics: 176
Hmmmmm,
Voor zover ik weet, zit er in een luchtmassameter niet een "mechanisch werkende klep die soms wel eens in z'n behuizing wil aanlopen".
(Dit klinkt meer als het gasklephuis)
Luchtmassameter zit in de slang achter je luchtfilter richting gasklephuis.
Zit een een platina draadje in wat verhit wordt en meet de luchtstroom door de mate van afkoeling.
(Duur ding in geval van kapot).
Engelse term Air Mass meter / Air Flow Mass Meter
Plaatje(s)
http://images.google.nl/images?svnum=10&...+volvo+240
http://www.prostreetonline.com/parts/air...o/240.html
Topics: 82
Als je een CIS klep hebt heb je een "airflow sensor", en geen platina draadje dat hoort bij de LH variant van brandstofinjectie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 38
Als je een mechanisch werkende injectie hebt de BOSCH K-jetronic zoals jaren toegepast door VOLVO heb je wel degelijk een luchtmassa / luchthoeveelheids-meter!
J. Kasedorf heeft een mooi en duidelijk boekje geschreven over allerlij vormen van benzineinjectie.
Benzineinspuiting ISBN 90 201 1815 3 uitgegeven door KLUWER.
Wellicht kan je het bestellen / lenen bij bieb of wat dan ook.
Je kunt de mechanische luchtweger vinden tussen luchtfilterhuis en inl.spr.stuk.
Er zit met een grote slangklem een kunststof slang met een bol opgeklemt en er komen de 4 injectorleidingen af die naar je (je raad het al ) injectors lopen.
Je kunt zonder specifieke kennis beter niet zelf aan dit stuk fijnmechanica gaan sleutelen.
In jouw geval ben je uberhaupt beter uit met eerst een juiste diagnose voordat je (onnodige) kosten maakt aan luchtmeter.
Ik heb e.e.a opgezocht in Haynes m.b.t. de luchtmassameter. 'k ga er inderdaad niet zelf mee aan de slag. Denken jullie overigens dat de symptomen die ik beschrijf zijn toe te kennen aan deze luchtmassameter of zien jullie mogelijk nog andere veroorzakers?
Topics: 28
wat voor motor heb je nu precies twannie?
als je k-jet. hebt dan kan het de injectors wezen.
omdat er veel op gas word gereden zijn de injectors vervuild.
je pomp is stuk gegaan, welke?
er zit er 1 in je tank en 1 onder de auto.
heb je het brandstoffilter al vervangen.
laat je druk eens meten van je systeem.
is je systeemdruk en pompdruk nog wel in orde?.
ik denk dat je al heel ver bent als je je injectors bij een erkende bosch dealer laat reinigen en laat afpersen.
dan zal hij absoluut beter gaan lopen op benzine.