Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulp bij vervangen kachelaanjager
mfellman schreef:Kunnen we dit soort foto reportages niet op het forum zelf plaatsen?

ik vond het ook al een beetje vreemd dat alle hulp via PB's verloopt ;D
Antwoord
op zich kun je al veel vinden via de zoekfunctie. Maar misschien eea apart in een stuk op het forum plaatsen zou kunnen ja voor specifieke problemen zoals deze.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hier nog een lotgenoot, mijn kachel heeft het ook begeven. De auto heeft geen airco, her er nog iemand wat handige tips?
Ik heb gehoord dat jede kachel het best in het midden kan splitsen en dat je dan de ventilator han vervangen.
Wie heeft er ervaring mee??
Antwoord
1 hele grote ( en waarschijnlijk ook de beste en enige tip):

Topic: Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?

even alle 9 pagina's grondig doorlezen en alle tips/trucks/links/documenten verzamelen, moed indrinken en gewoon doen!
Kost wat tijd, maar het geeft je zeker een goed gevoel als je dit gedaan hebt.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Met de 5 A4-tjes van http://www.kayauke.nl/240/volvo/heater-2...l-244.html is het te doen.

Ik heb eerst een dopsleutel set gehaald ;D (Dit was m'n eerste klus) en een nieuwe aanjager-motor.

Daarna de beschrijving uitgeprint en mee de auto in genomen.
Het de-monteren en monteren van de kachelunit koste mij 2 x 2 uur. Tussentijds eens een bakkie doen.
Niet teveel nadenken, maar de stappen volgen.... En zorgen dat je een afreageer-hokje hebt als het tegenvalt

Het grootste probleem was voor mij de nieuwe motor met 3 van die tapse rot-rubbertjes op die ring gemonteerd te krijgen.
Dat koste mij een halve dag (dat is dus 4 uur!!) Daar heeft iemand vast een tip of een snellere manier voor.

Maar wat een voldoening toen ik de boel weer op de plek had en de knop van de aanjager van stand 0 naar 1 naar 2 zette!
Hij doet het!!
Antwoord
.
"Everything you need to know about how-to-kachelmotor-vervangen, but were afraid to ask" Wink

[h=1]Onderwerp: Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?[/h]
[h=1]Onderwerp: Kachelhuis ventilator vervangen[/h]
[h=1]Onderwerp: Hulp bij vervangen kachelaanjager[/h]
Blower motor replacement - 1984 Volvo 244 DL

Volvo 240 Heater Core Replacement

KayAuke - Volvo 244 GLE - Kachel uitbouwen

240 Blower Motor Replacement: Holesaw Method

GreenBooks @ K-jet

Neem dan de "TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance 240, 260 1975" in de sectie: SECTION 8 - BODY

Directe link naar de 10.8Mb pdf
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Met die pdf van de greenbooks is het goed te doen, als je die 1 x goed doorleest en er gewoon aan begint rol je er vanzelf doorheen.
Het is echt niet zo moeilijk, maar wel gewoon heel erg lastig en krap werken.. Ik zelf heb 4 weekjes terug (kerstdagen ;D) de gehele kachelunit in m'n eendje vervangen met 2 dagen werk.. Dag 11.00 uur begonnen met uitbouwen, radio, middenconsolle + zijpanelen en de blasers daarboven, mhtellerkast, dashboardkastje, bestuurdersstoel en die pijpen voor de vloerverwarming onder het vloerkleed eruit gehaald, daarna de kachel met 6 bouten los en zo via rechterkant eruit tillen, 16.00 uur klaar. Dag daarna alles via de omgekeerde weg weer terug erin ook 11.00 begonnen en 15.00 uur klaar.. Was een leuke interessante klus en denk als ik het nog een keer moet doen dan gaat het zeker de helft van de tijd sneller..
Er kan maar weinig fout gaan, gewoon goed opletten dat je geen stekkertjes ongemerkt lostrekt met al dat gefreimel op die krappe plekjes.. Smile
Antwoord
Gisteren het beste van mijzelf laten zien ;D

Heb een 240 rijder in problemen geholpen door de kachel en een stuurstang te vervangen
het viel mij eigenlijk mee hoeveel werk het was , had nog nooit zo'n uint vervangen ben om 10.00
begonnen en om 15.00 stond de Volvo weer buiten en dat is incl. eetpauze .

Wou het buiten doen omdat ik dan lekker veel licht had maar toch maar op de brug laten staan
omdat het weer begon te sneeuwen , nu is alles weer wit hierzo .

Zo zie je maar weer , het valt best mee als je eenmaal weet hoe een 240 in elkaar zit Wink
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 3.101 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.267 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.689 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.963 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.601 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.727 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H
  Startmotor vervangen socrates 5 5.796 29 April 2019, 13:24
Laatste bericht: socrates
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 82.915 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL
  Dagteller tandwieltje vervangen socrates 2 3.705 3 September 2018, 22:43
Laatste bericht: Nicolaas H
  Vervangen ventilator Ben 17 19.220 24 April 2018, 09:51
Laatste bericht: Volvo Eindhoven

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)