Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20 geen ontsteking meer
#1
B20 start niet meer. Laatste dagen wat geratel onder de motorkap. Even gecontroleerd, en ja hoor, de rotor van de stroomverdeler draait niet meer mee. Kapot distributietandwiel denk ik.

Klopt mijn redenering, of kan er ook nog een andere oorzaak zijn?
Antwoord
#2
Ik ken de B20 eigenlijk niet zo erg goed, maar kan je de rotor ronddraaien zonder dat de motor loopt ? Dat is niet goed. Je kan het complete verdelerhuis uit de motor halen door de borging te demonteren, maar 1 boutje. Je kan dan zien of het probleem in de tussenas zit of in de distributie.

Je hebt 2 opties: De boel netjes maken, of electronische ontsteking monteren met behulp van een krukassensor.

Maar.... Als de distributie met een tandwielkast in de olie zit, dan liggen de brokstukken mogelijk in het carter. Maar nogmaals.. Ik ken de B20 niet goed.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
V122, waarschijnlijk is de tandwiel overbrenging tussen nokkenas en oliepomp tandwiel overleden.
Heb ik ook een keer gehad met een B20 leenblok.
Het probleem van een B20 blok is dat de nokkenasen niet zo sterk(slijtvast) zijn als in een B18 blok.
Controle is eenvoudig zoals Bozzma zei:
Boutje van de verdelen los draaien deze recht naar boven trekken.
Punt tang pakken en je kan het oilepomp tandwiel zo naar boven trekken voor inspectie. Is het versleten, afgebroken dan weet je wat je te doen staat.

Tip als dat zo is bij de nieuwe nokkenas en oliepomp-as meteen "stalen "distributie tandwielen nemen en distributie deksel laten aaanpassen voor een echte oliekeerring in plaats van de standaard viltenring, blijft je motor mooi schoon.

Is wel een (beetje) veel werk, kop moet eraf, maar is goed te doen. B18 en B20 blokken zijn bijzonder sleutelvriendelijk.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#4
Klinkt mij als een overleden distributie, het fiber tandwiel heeft niet het eeuwig leven. Als ook het klepdeksel eraf is en de tuimelaars niet meer bewegen is is het zo goed als zeker. Is niet erg moeilijk te vervangen en met gewoon gereedschap te doen.
Kop hoeft er niet af, alleen distributie deksel.
(dus ook ventilator en koeltunnel.)
Er zijn inderdaad stalen tandwielen van de b30 6 cilinder die ook passen, iets duurder en iets meer lawaai maar gaan niet meer stuk. Tegenwoordig ook in aluminium leverbaar, maken iets minder lawaai bij http://www.tinustechniek.nl

Succes Charles
42 Dl 1975
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.292 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.188 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.479 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.622 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 15.454 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.665 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.455 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Motor start niet meer UraniumFever 24 17.194 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.043 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 4.003 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)