Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F schudden op LPG
#11
Ja Vialle LPi, wat een luxe, gaat even hard als benzine i.t.t. oudere LPG systemen. Er zijn nog drie injectors onder het spruitstuk?

Ik ben nog aan het bijleren over LPi maar begin eens met de stekkers van voor tot achter voorzichtig los en vast te maken dat ze weer goed verbinden, die zijn flut na 20 jaar. Mijn LPi ECU was uiteindelijk ook flut.
Het is een beetje een fragiel systeem vind ik, veel versies met veel speciaal voor Vialle gemaakte onderdelen en Vialle is vrij geheimzinnig over hoe alles elektrisch in elkaar steekt. Er is vast nog wel een mannetje ergens in Brabant die er alles van weet. Vialle is een paar keer failliet gegaan en de experts van nu zijn niet perse dezelfde als die van toen.

Ik zie een verdachte vacuumslang daar bij de benzinedrukregelaar. Al die gebarsten eindjes afsnijden of de hele slang vervangen.

Maar het in de cilinder vallen van bevroren brokjes waterdamp/LPG kan ook, als de injectors niet goed uitgelijnd zijn. Of ze zitten los. Of er lekt lucht langs. Het is een fragiel systeem, maar mooi als alles werkt.

Het is wel in veel merken ingebouwd geweest, hier een stotterende SAAB: https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=51&t=106318
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Ja vialle LPI without a doubt wel leuk dat het daar op zit is wel een fijn systeem idd als het goed werkt maar zeker de vroege systemen hebben nog wel hun dingetjes.
Wil zeker niet zeggen dat het niet goed kan werken.

Probleem is dat ze vroeger gewone o-ringen gebruikten en die zijn niet lpg bestendig dus die worden snel plat en laten vervolgens valse lucht door.
De voetjes zitten in het spruitstuk geperst, doordat de or-ringen plat worden gaan de voetjes dus los zitten en gaat er valse lucht langs lekken.

Spruitstuk los halen en naar de lokale lpg boer is een manier, dan zetten ze er nieuwe voetjes in en je kan weer een hele tijd.
De zwarte ringetjes worden vervangen door blauwe en alles rijdt weer als nieuw. Dit is niet meest goedkoop.

Je kunt ook zelf de ringetjes vervangen tussen de injector en voetje en om het uitstroompijpje en de houders zelf vast lijmen met ofwel vloeibare pakking voor aandrijfassen enzo of met 2k lijm. Heb het bij m'n S90 zelf gedaan met vloeibare pakking op zich zit dat ook nog steeds...
En inderdaad de rest van de injectoren zitten onder het spruitstuk.

Bovenstaand is 99% zeker je probleem, wat je verder nog kunt checken is het nat gas filter dat zit waarschijnlijk achter het deksel op je tank.
Oude systemen hebben dit nog later niet meer.

Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan kun je ook nog voor een tientje of 3 tot 5 vialle lpi diagnose stekker en software kopen dan kun je loggen en live drukken uitlezen enzo.

Maar zoals gezegd waarschijnlijk heb je lekkage langs de voetjes omdat de ringen uitgehard zijn en platter geworden. Wiebel maar eens aan de injector dan zie je het snel genoeg.

Als je graag naar iemand toe gaat, voor mij is er maar 1 die aan mijn vialle handel mag komen en dat Dirk van de Limburgse LPG techniek in Belgisch Limburg.

Hij is mij erg behulpzaam om meer vermogen uit mijn LPI handel te krijgen, hij is erg bekneisd met t spul. En werkt er al jaaaaaaren mee.

http://www.limburgselpgtechnieken.be/

Stuur hem een mailtje dat vind ie het prettigst, ook voor onderdelen.
Antwoord
#13
Thanks allen voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik ga zelf liever niet met injectoren klooien, dus ga hiervoor de LPG specialist inschakelen.
Dichtstbijzijnde is voor mij Mesman in Son.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#14
Mesman weet ook wel raad met Vialle lpi zeker weten!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 933 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 497 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.249 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.100 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.332 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.018 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.047 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 6.333 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 8.566 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz
Video B230F bokt Hanatarash 6 4.465 20 March 2020, 19:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)