Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2020
Hey, ik volg dit forum al een tijdje voor informatie, maar nu is dan toch echt de tijd gekomen om een vraag te stellen.
Ik heb een Volvo 240 uit '91 met een B230F motor en anderhalve week geleden vertoont mijn motor kuren. De auto start, maar gaat bij stationair moeilijk lopen en valt uiteindelijk uit. Als ik na de start gas geef, dan na een een beetje haperingen neemt het toerental netjes toe (alle 4 cilinders lopen) totdat het toerental bereikt is en dan begint de motor weer te haperen. Door te spelen met het gas kan ik de motor laten lopen, maar er is eigenlijk niet mee te rijden.
Ik heb de volgende zaken al gedaan:
- bougies vervangen (maar ik heb vonk, anders loopt de motor niet bij gas geven)
- compressie test (geslaagd)
- brandstofdruk regelaar vervangen (door een 2e hands, maar zelfde resultaat)
- brandstofpomp en filter vervangen (maar niet de pomp in de tank. Ik las dat als de pomp in de tank kapot is, je daar geen last van zou moeten hebben bij een goed functionerende brandstofpomp)
- bobine vervangen (2x door tweedehandsjes die ik nog had liggen)
Ik heb nog wel wat ideeën, maar ik hoor graag wat van jullie.
Ideeën:
- kapotte injector?
- luchtmassameter? (stekker is schoongemaakt, kan je deze doormeten?)
- ontsteking sensor?
- bdp sensor?
- luchtfilter
Ik ben een beetje ten einde raad, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen. Dank alvast.
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2020
10 June 2020, 18:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 June 2020, 18:46 door concept75.)
oh, ik vergeet nog dat ik de ECU ook gewisseld heb.
en met remmenreiniger naar vacuum lekken heb gezocht.
een geen foutcodes...
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Oude versleten distributieriem die ergens Tandje is versprongen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Bedrading van de BDP sensor is berucht. Is er een relatie met de schaarse regenbuien van de afgelopen tijd? Verdelerkap en rotor houden niet van vocht en oxidatie. Bougiekabels ok?
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(10 June 2020, 17:18)concept75 schreef: Hey, ik volg dit forum al een tijdje voor informatie, maar nu is dan toch echt de tijd gekomen om een vraag te stellen.
Ik heb een Volvo 240 uit '91 met een B230F motor en anderhalve week geleden vertoont mijn motor kuren. De auto start, maar gaat bij stationair moeilijk lopen en valt uiteindelijk uit. Als ik na de start gas geef, dan na een een beetje haperingen neemt het toerental netjes toe (alle 4 cilinders lopen) totdat het toerental bereikt is en dan begint de motor weer te haperen. Door te spelen met het gas kan ik de motor laten lopen, maar er is eigenlijk niet mee te rijden.
....
Is dit als de auto stilstaat, dus onbelast draaien van motor? Staat de auto droog gestald, of heeft ie de recente buien over zich heen gekregen?
Mijn B21a heeft wel eens vergelijkbare kuren gehad, wilde alleen op toeren, maar bij te veel sloeg ie ook af. En onder belasting (in D, automaat) smoorde het helemaal.
Dat bleek toen vocht in de vonkenfabriekbedrading. Er was wel vonk. Genoeg voor sommige toerentallen (niet te laag, niet te hoog), maar niet genoeg voor het echte werk.
Sluit aan met wat hierboven ook gesuggeerd wordt.
Maar goed, andere motor etc...
Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2020
12 June 2020, 08:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 June 2020, 08:50 door concept75.)
(11 June 2020, 06:24)skidje schreef: Oude versleten distributieriem die ergens Tandje is versprongen?
kan dat? Ik dacht dat dan je hele motor naar zijn grootje gaat. En je zou dan toch verwachten dat de motor altijd onregelmatig loopt, bij gas geven loopt deze keurig.
voor wat betreft de tips met betrekking tot vocht. Dit gebeurde 2 weken geleden terwijl het erg droog was, verder zitten er nieuwe bougiekabels op, maar ik zou nog eens met een plantenspuit kunnen controleren. Bedrading BDP sensor is nog zeker een mogelijkheid. Ik merk dat de bedrading na bijna 30 jaar niet overaal even best meer is. Overigens gisteren 2 volvo specialisten gebeld en het vermoeden is de luchtmassameter. Deze gelijk maar besteld en duimen dat dit het is.
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
13 June 2020, 09:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 June 2020, 10:02 door Grey240Polar.)
(10 June 2020, 17:18)concept75 schreef: Ik heb nog wel wat ideeën, maar ik hoor graag wat van jullie.
Ideeën:
- kapotte injector?
- luchtmassameter? (stekker is schoongemaakt, kan je deze doormeten?)
- ontsteking sensor?
- bdp sensor?
- luchtfilter
Ik ben een beetje ten einde raad, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen. Dank alvast.
- Eén kapotte injector gaat nog niet veel problemen geven. Sterker nog, ik heb laatst mijn motor zonder veel moeite gestart met maar twee bougies aangesloten i.p.v. de drie die ik had aangenomen (weliswaar met één bougie verwijderd).
- LMM, ja, daar kan aan gemeten worden. Handig is deze service manual van het LH2.4 Jetronic systeem (1989-19..). Zoek dan vanaf blz. 40 naar de verschillende weerstands- en spanningsmetingen die je kan doen. Ook handig is deze link.
Als je de stekker van de LMM (= AMM) af haalt moet de motor in een noodloop gaan, merk je geen verschil dan lijkt mij de kans idd groot dat de LMM defect is. Je kunt ook de LMM eruit halen en visueel de dunne draadjes controleren, die mogen uiteraard niet onderbroken zijn. Eigenlijk zou een foutief signaal van/naar een LMM een 1-2-1 foutcode moeten genereren i.c.m. het lambda-lampje in het dashboard.
- bedoel je hier de klopsensor mee? Da's alleen voor extreme gevallen (slechte benzine i.c.m. hoge belasting), bovendien geeft deze een 3-1-2 foutcode als dat signaal vanaf de EZK niet goed is (niet noodzakelijkerwijs of de sensor wel/niet goed is).
- BDP-sensor: als die het niet meer doet start de motor om te beginnen al niet. Kijk t.h.v. de bevestiging bij het vliegwiel naar de toestand van de kabel. De isolatie scheurt daar op den duur open en dan kan er water in komen.
- Luchtfilter: dan moet die toch wel heel erg dicht geslibt zijn. Maar je hebt de compressie gemeten, en als het goed is heb je daar het filter er al even voor uit gehaald gehad.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
(12 June 2020, 08:46)concept75 schreef: Overigens gisteren 2 volvo specialisten gebeld en het vermoeden is de luchtmassameter. Deze gelijk maar besteld en duimen dat dit het is.
Dit klinkt nog niet echt als een heel efficiënte manier van problemen oplossen. Zoals Grey240Polar al aangaf: meten (en evt onderdelen uitwisselen) is weten. Een telefonische glazen-bol diagnose is het recept voor lukraak vervangen van onderdelen die niet kapot zijn.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is dit een probleem met stationair? Als hij stationair niet lekker loopt, zal er toch iets in het stationair regelgebeuren mis zijn. Dat komt in allerlei mate voorbij op dit forum, en de oplossing is bijna altijd afstellen en schoonmaken (wat bijna altijd werkt).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|