(26 February 2017, 23:29)Marc1970 schreef: Pluggen zitten aan de zijkant, links dacht ik. Beide zitten lelijk vast en hebben een relatief kleine kop, grote kans op kapot draaien. Doe eerst de vulplug los voor je de olie aftapt (anders kan je hem wellicht niet meer bijvullen en mag je zonder bakolie naar een garage rijden).
Handig is zo'n metalen oliespuitje oid, daarmee pomp je vrij vlot de bak vol. Een 100 mL injectiespuit bij de apotheek halen, ben je ook zo klaar. Een liter en nog wat herinner ik me, zet de auto op zijn kant om er zoveel mogelijk in te krijgen, overlopen = vol. ATF type F, wordt soms ook wel type Ford genoemd, MPM verkoopt deze o.a. Geen enkele ATF type Dexron mag erin.
Je kan ook de officiele olie bij de dealer halen die is alleen duurder, niet beter.
Vandaag wilde ik het olieniveau in mijn M47 checken aangezien ik dat sinds de koop, een jaar geleden, nog niet had gedaan.
Eerste obstakel was inderdaad de vulplug, deze zat zo genadeloos vast dat ik uiteindelijk de toch al afgeronde kop rond heb geslepen met een Dremel en er een M12 moer op heb gelast.
De aftapplug ging gelukkig relatief makkelijk los.
Het eerste wat me opviel aan deze M47 t.o.v. van die onder mijn vorige auto waren de aftap- en vulpluggen. In mijn vorige auto waren beide pluggen voorzien van een magneet in een holle ruimte maar deze M47 heeft alleen in de aftapplug een magneetje die uit het uiteinde bolde. Waarom dit verschil?
Het olieniveau stond veel te laag, en omdat ik zag dat het achterste seal begint te lekken heb ik ervoor gekozen om de wat dikkere GL-4 te gebruiken die in de M40 gaat (80W90) i.p.v. de voorgeschreven Volvo 1161324 (= 75W GL-4) of ATF Type F.
Met de auto zo hoog mogelijk scheef op assteunen kreeg ik bijna 2 liter olie in de bak voordat deze door de vulopening eruit begon te druipen. Officieel is de capaciteit volgens in het instructieboekje 1,3 l, Haynes houdt het op 1.6 quarts (= ruim 1,5 l), maar overvullen was dan ook het doel.
Bij de automaterialenzaak hadden ze een carterplug voor een BMW die past en nu als nieuwe vulplug dienst doet (
M18x1,5-12 ISO-908).
Ik ben benieuwd of ik morgen verschil ga merken/horen, er staat iig een lange rit gepland.
Edit: nee, ik merkte vandaag amper verschil. Niet met schakelen, niet met het tandwielgeluid, alleen een soort van "gier" op snelheid (>110 km/u) in de 5 is wat minder geprononceerd aanwezig.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47