Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
Dag,
Na jaren in een 144 te hebben gereden onlangs overgestapt op een vroege 244, afkomstig uit België. Onder de kap huist een B21a gekoppeld aan een m45 4-bak. Nu lekt de klepdekselpakking buitensporig. Dat deed ie al voordat ik 'm vorige week heb vervangen door een nieuwe. Maar het is er met de nieuwe pakking niet beter op geworden. De lekkage bevindt zich aan de achterzijde van het blok tegen het schutbord. Ik las dat dit een bekend fenomeen is. Wat kan ik hier tegen doen? Dubbele pakking? Ander klepdeksel? Dan heb ik nog een tweede probleem: de v-snaar blijft bij lage toerentallen piepen. Wd40 op poulie/dynamo lost dat niet op. V-snaar is onlangs vernieuwd (10x925mm) en spanning is correct. Toch lijkt ie soms te slippen. Wie weet er raad? Misschien iemand in West-Brabant een keer zin en tijd om mee te kijken? Groeten, Timo
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A
Berichten: 2.451
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Aan de achterkant heb je ook een half maantje van rubber nietwaar? Misschien helpt het om deze te vervangen.
Ik heb ook wel eens het idee dat de originele volvo klepdeksel pakkingen veel beter afdichten dan alle naam-/merkloze varianten.
Voor de V-SNaar zou ik eens proberen onder de auto liggend met lopende motor een kaars tegen het loopvlak van de snaar te houden.
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
Ik weet het niet zeker, Maar zou het iets met teveel carterdruk/ontluchting kunnen zijn? Als je de pijlstok met draaiende motor eruit haalt, komt er dan damp/oliespetters uit? Dan is de carterontluchting niet goed.
Ook moet de olievuldop niet echt 'weggeblazen' worden.
Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
lenlux schreef:Ik weet het niet zeker, Maar zou het iets met teveel carterdruk/ontluchting kunnen zijn? Als je de pijlstok met draaiende motor eruit haalt, komt er dan damp/oliespetters uit? Dan is de carterontluchting niet goed.
Ook moet de olievuldop niet echt 'weggeblazen' worden.
Zodra ik bij een stationair draaiende motor de oliepeilstok eruit trek, komt er minimaal damp uit, geen spetter. Geef ik gas, dan blijft het gewoon droog. Kortom, volgens mij is de carter druk wel in orde. Ook als ik de olievuldop open draai, wordt deze er niet afgeblazen.
Wat betreft het halve maantje: vooraan zit er een onder het kleppendeksel, dus aan de radiator zijde. Zit er bij het schutbord nog zo'n half maantje? Indien dat het geval is, heb ik deze bij het verwisselen van de klepdekselpakking over het hoofd gezien. Dat hoop ik eigenlijk, want dan bestel ik daar meteen een nieuwe voor. Wie weet hoeveel van die halve maantjes er onder het deksel zitten? Een voor sowieso. Maar ook achter?
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Huh, een half maantje aan de radiatorzijde van het blok??
Ik heb ook een B21A en ik weet heel zeker dat er 1 zit en alleen aan de achterzijde (schutbord-/bakzijde) van het blok zit.
Door de opening aan de voorzijde steekt je nokkenas, waar je nokkenaspoelie weer op zit. Hoe kan daar dan ook een half maantje zitten?
Maar een foto zegt meer dan 1.000 threads en posts, dus doe maar een foto :wink:
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Kijk, hier zie je hem goed aan de bakzijde zitten
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Daar zit er geen... geen paniek.
Beetje vloeibare Pakking in de scherpe hoekjes bij de lager kappen van de nokkenas.
Berichten: 27
Topics: 5
Lid sinds: May 2006
Dopski schreef:Daar zit er geen... geen paniek.
Beetje vloeibare Pakking in de scherpe hoekjes bij de lager kappen van de nokkenas.
Dom, dom. Jullie hebben uiteraard gelijk. Er zit alleen een half maantje aan de schutbord zijde. Vanmiddag ook ontdekt en meteen zo'n ding gekocht, inclusief nieuwe pakking. Nu wil ik zekerheidshalve ook vloeibare pakking gebruiken. Daar lopen de mening over uiteen. Maar als ik het toepas, waar dan precies? Half maantje extra vloeibare pakking? In de bochten? Voorzijde blok?
Hopelijk stopt een nieuw half maantje en nogmaals een nieuwe pakking de olielekkage. Wordt vervolgd.
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ik gebruik vloeibare pakking zelf alleen icm papieren pakkingen (bijv. waterpomp, krukaskeerringhuis), maar als ik t zo hoor kan ik de hoekjes/knikken naar boven aan de voorzijde ook geen kwaad. Bij het maantje zou ik t zelf niet doen. Maar wat je ook doet: gebruik heel weinig. Flinterdun want je perst bijna alles er tussenuit, dus ook naar binnen!
Ohja, domme vragen bestaan niet
Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 2.451
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
En al helemaal niet die blauwe siliconen pakking.
Ik ben best tevreden over die groene Curil. Wordt niet hard.
Gewoon over de pakking en met je vingers goed strak trekken en al het overtollige weghalen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..