Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort beginnen met een motorswap, omdat de huidige motor B20F injectie niet op benzine kan lopen, maar alleen op LPG, en het verbruik van olie wordt ook erger, de motor ongeveer 500.000 km gelopen.
Ik bouw er een B20A met een enkele stromberg carb, maar nu zit ik met wat vragen?
- Hoe sluit ik de gaskabels (gaskabel en kick-downkabel) aan, ik heb een stang, die op het spruitstuk geklikt wordt, en ergens in het schutboard moet gezet worden.
- de hand-choke, waar hoort deze op het dashboard te zitten.
En qua uitbouwen: kan de motor + autbak in 1 keer er uit getakeld kunnen worden of is het handiger om de motor los eruit te takelen
Iemand tips of adviezen?
Alvast bedankt
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Motor en bak compleet er uit pakken is handiger.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
De handchoke komt linksonder in de kap die rond de stuurkolom zit. Als het goed is zit daar nu een afdekkapje wat je eruit kunt wippen met een schroevedraaier.
De bevestigingsklem voor de kabel kun je die niet overschroeven op het andere spruitstuk?
Motor en bak samen eruit halen is bij een B21 en andere schuinliggende blokken vaak een gevecht als je geen brug hebt en de auto niet ver genoeg omhoog kunt zetten. Het lage deel van de carterpan kan met veel moeite over de middenbrug.
Misschien dat een B20 een andere carterpan heeft...?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 April 2015, 10:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 April 2015, 09:15 door Marc1970.)
Bij de 140 haal je de radiateur en de plaat waar de motorkap op sluit eraf (edit ik bedoel de plaat die boven de radiateur zit) en dan kan je alle kanten op. De B20 carterpan is wat platter, de ruimte achter het blok wat groter, en de bak wat korter.
Voor de gas en kickdown heb je meerdere opties, die met stangen vanaf het gaspedaal t/m carb, met kabels tot een overbrenging naar stangen op het schutbord (in beide gevallen staat het gaspedaal op de vloer), en die met kabels tot het schutbord, gaspedaal hangt aan dashboard (als in de 240). Bij de carb eindigt het altijd met een stang.
Ik denk dat je in een 1974 versie redelijk vastzit aan kabels bij het gaspedaal, dus moet je bijpassende kabelbevestiging etc voor een B20A met automaat erbij maken. Het stangetje heeft een draaipunt in of op het schutbord, en de automaatversie van de stang heeft aan de kant van het schutbord een extra hefboom, om aan de kickdownkabel te trekken.
Maak eens wat foto's van hoe het nu zit, kunnen we wat vergelijken.
Nog 1 dingetje waar je behoorlijk vast kan lopen is de flexplaat/vliegwiel en de krukas, de oudere B20's hebben een krukas met 6 boutgaten achterin, en de nieuwere 8 (acht). Van buitenaf kan je dat makkelijk zien aan de krukaspoeliebout, als er BUFO M 8.8 op staat heb je 8 boutgaten.
De 6 gaten-krukaspoeliebout is iets van BUFO UNF 8.8 met drie strepen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
Ik ben er vergeten bij te zetten dat het een automaat betreft.
Mijn huidige motor is een injectie.
Qua eruit takelen (ik heb een motortakel), mijn vader vertelde dat de hele neus voor weg moet
Ik zal een foto reportage maken
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 April 2015, 09:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 April 2015, 09:39 door Marc1970.)
Dat het een automaat is had ik al begrepen vanwege de kickdownkabel. Als je voorkant/neus makkelijk losgaat (de hele rij bouten onderaan de voorschermen zitten vaak muurvast geroest) kan je dat doen, maar het is echt niet nodig.
Over het takelen, ivm de automaat/koppelomvormer zou ik alles zeker in 1 geheel weghalen en terug zetten. Binnen in de automaat zit een pomp die precies met aandrijfnokken op de koppelomvormer geschoven moeten worden, door een oliekeerring, en dan moet je koppelomvormer en behuizing aan de motor vastmaken en dat gaat veel relaxter op de werkbank dan wanneer er 155 kg motorblok hangt te bungelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969