Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a
#1
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen met een motorswap, omdat de huidige motor B20F injectie niet op benzine kan lopen, maar alleen op LPG, en het verbruik van olie wordt ook erger, de motor ongeveer 500.000 km gelopen.

Ik bouw er een B20A met een enkele stromberg carb, maar nu zit ik met wat vragen?

- Hoe sluit ik de gaskabels (gaskabel en kick-downkabel) aan, ik heb een stang, die op het spruitstuk geklikt wordt, en ergens in het schutboard moet gezet worden.

- de hand-choke, waar hoort deze op het dashboard te zitten.

En qua uitbouwen: kan de motor + autbak in 1 keer er uit getakeld kunnen worden of is het handiger om de motor los eruit te takelen

Iemand tips of adviezen?

Alvast bedankt
Antwoord
#2
Motor en bak compleet er uit pakken is handiger.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#3
De handchoke komt linksonder in de kap die rond de stuurkolom zit. Als het goed is zit daar nu een afdekkapje wat je eruit kunt wippen met een schroevedraaier.

De bevestigingsklem voor de kabel kun je die niet overschroeven op het andere spruitstuk?

Motor en bak samen eruit halen is bij een B21 en andere schuinliggende blokken vaak een gevecht als je geen brug hebt en de auto niet ver genoeg omhoog kunt zetten. Het lage deel van de carterpan kan met veel moeite over de middenbrug.
Misschien dat een B20 een andere carterpan heeft...?
Antwoord
#4
Bij de 140 haal je de radiateur en de plaat waar de motorkap op sluit eraf (edit ik bedoel de plaat die boven de radiateur zit) en dan kan je alle kanten op. De B20 carterpan is wat platter, de ruimte achter het blok wat groter, en de bak wat korter.

Voor de gas en kickdown heb je meerdere opties, die met stangen vanaf het gaspedaal t/m carb, met kabels tot een overbrenging naar stangen op het schutbord (in beide gevallen staat het gaspedaal op de vloer), en die met kabels tot het schutbord, gaspedaal hangt aan dashboard (als in de 240). Bij de carb eindigt het altijd met een stang.
Ik denk dat je in een 1974 versie redelijk vastzit aan kabels bij het gaspedaal, dus moet je bijpassende kabelbevestiging etc voor een B20A met automaat erbij maken. Het stangetje heeft een draaipunt in of op het schutbord, en de automaatversie van de stang heeft aan de kant van het schutbord een extra hefboom, om aan de kickdownkabel te trekken.

Maak eens wat foto's van hoe het nu zit, kunnen we wat vergelijken.

Nog 1 dingetje waar je behoorlijk vast kan lopen is de flexplaat/vliegwiel en de krukas, de oudere B20's hebben een krukas met 6 boutgaten achterin, en de nieuwere 8 (acht). Van buitenaf kan je dat makkelijk zien aan de krukaspoeliebout, als er BUFO M 8.8 op staat heb je 8 boutgaten.

De 6 gaten-krukaspoeliebout is iets van BUFO UNF 8.8 met drie strepen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik ben er vergeten bij te zetten dat het een automaat betreft.

Mijn huidige motor is een injectie.

Qua eruit takelen (ik heb een motortakel), mijn vader vertelde dat de hele neus voor weg moet

Ik zal een foto reportage maken
Antwoord
#6
Dat het een automaat is had ik al begrepen vanwege de kickdownkabel. Als je voorkant/neus makkelijk losgaat (de hele rij bouten onderaan de voorschermen zitten vaak muurvast geroest) kan je dat doen, maar het is echt niet nodig.

Over het takelen, ivm de automaat/koppelomvormer zou ik alles zeker in 1 geheel weghalen en terug zetten. Binnen in de automaat zit een pomp die precies met aandrijfnokken op de koppelomvormer geschoven moeten worden, door een oliekeerring, en dan moet je koppelomvormer en behuizing aan de motor vastmaken en dat gaat veel relaxter op de werkbank dan wanneer er 155 kg motorblok hangt te bungelen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.788 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 23.452 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost TeunTimmermans 18 8.104 20 September 2020, 08:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 13.604 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.054 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.211 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 32.811 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.542 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.284 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)