Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zekering van brandstofpomp smelt (plastic smelt, metaal niet
Dikke spijker ertussen :lol:
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Ergens heb ik ooit gelezen dat wanneer er Shell Vpower getankt wordt dit probleem zich voordoet.

Misschien heb je er iets aan
Antwoord
TheSaint77 schreef:met als gevolg; brand? :roll: :twisted:

Nadat je eerst een tijdje smeltende zekeringen hebt gehad :x
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Ik denk niet dat het soort benzine er enige invloed op heeft....
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Heb het inmiddels geprobeerd met porselijnen zekering.... en die smelt inderdaad niet... Big Grin . Het rechtste contactpuntje van de zekeringhouder werd echter nog steeds erg heet. Na dit wat geschuurd te hebben gebeurde dit nog steeds.

Nu heb ik voor het circuit waarvan de zekering te heet werd een nieuwe steekzekering geplaatst. Draden erachteruit, en tussen deze draden een nieuwerwetse steekzekering. Dit werkt goed en vooralsnog wordt hier niets meer warm of heet. De zekeringhouder voor de steekzekering en de contactstekkertjes ernaar toe worden niet heet.

Dus ik denk dat het originele probleem inderdaad aan het contact maken tussen zekering en zekeringhouder lag.
Antwoord
Gisteren rijdt ons vrouw voor het eerst (sinds de verkoop van de Yaris) alleen met de Volvo, valt ie uit. Dus ik via de telefoon uitgelegd: "naast je linkerbeen bevindt zich de zekeringhouder, het dekseltje ligt er nog af (want dit probleem was al bekend bij mij), zekering 6 moet je even op en neer bewegen". Vrouw: "Ja, dat maakt niks uit". Ik: "Dat moet". Vrouw: "Echt niet". Ik: "Oke, ik kom al".
Andere zekering erin en hij deed het weer. Dit haalde ik eruit:
[Afbeelding: 2var.jpg]

De zekering wordt erg heet, waardoor hij begint te smelten en na een paar maanden is de zekering te ver gesmolten, waardoor hij geen contact meer maakt. Dat was gisteren dus het geval. Een beetje bewegen had dus geen zin.

Google ik net op: "zekering brandstofpomp smelt", is de eerste hit dit topic. Wat een toeval. Jeetje.

Jw240 schreef:ik heb ook dat de zekering van de brandstofpomp erg heet wordt.
er zitten 2 brandstofpompen in de 240, en 2 zekeringen ervoor. De hoge druk pomp wordt direkt uit zekering nummer 6 (d8 ik) gevoed via het witte relais onder het dashboard bij de passagier. de lage druk pomp wordt via het circuit vand e hoge druk pomp gevoed, maar daar zit nog een aparte 8 ampere zekering tussen.

even logisch nadenken.

Hete zekering, dus hoge stroom:

Hoge stroom, 2 mogelijkheden:

-ergens bijna kortsluiting (in relais of bekabeling)
-pomp trekt veel stroom

als een pomp veel stroom trekt:

-moet ie hard werken of is ie misschien bijna versleten.
Dan: ergens een verstopping, versleten drukregelaar, verstopt hoofdfilter, verstopt voorfilter....
Nu had ik precies hetzelfde in mijn hoofd, brandstoffilter is misschien nooit vervangen waardoor teveel vervuilt, waardoor de pomp te hard moet werken en teveel stroom trekt.

Kom ik meteen bij het volgende probleem. De witte loopt nogal onrustig stationair (en loopt de eerste 100 meter op 3 pitten). Zou dit ook te maken kunnen hebben met een vervuild brandstoffilter?
Antwoord
Zoek eens op 'zekering keramiek'. Deze zekeringen worden gewoon warm dat hoort en is niks aan te doen. Gebruik daarom niet de plastic-keramiek zekering, maar de keramiek-keramiek zekering.

Filters vervangen kan nooit kwaad (alhoewel het benzinefilter onder de auto enorm is, zelfs de hand roest die ik eruit schudde maakte hem niks uit), vooral die in de injectors zou je eens leeg kunnen maken. Iemand heeft z'n injectors ultrasoon laten reinigen, dat helpt zeker.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Zoek eens op 'zekering keramiek'. Deze zekeringen worden gewoon warm dat hoort en is niks aan te doen. Gebruik daarom niet de plastic-keramiek zekering, maar de keramiek-keramiek zekering.

Filters vervangen kan nooit kwaad (alhoewel het benzinefilter onder de auto enorm is, zelfs de hand roest die ik eruit schudde maakte hem niks uit), vooral die in de injectors zou je eens leeg kunnen maken. Iemand heeft z'n injectors ultrasoon laten reinigen, dat helpt zeker.

Dat heb ik dus vorige week laten doen (injectoren ultrasoon laten reinigen + nieuwe rubbers). Dat maakte in mijn geval niets uit (helaas).
Ik heb net een paar 16A zekeringen gepakt en boven het fornuis gehouden, twee daarvan smolten helemaal niet. Daar ga ik er eens een van gebruiken.
Antwoord
Drk schreef:Dat heb ik dus vorige week laten doen (injectoren ultrasoon laten reinigen + nieuwe rubbers). Dat maakte in mijn geval niets uit (helaas).
Ik heb net een paar 16A zekeringen gepakt en boven het fornuis gehouden, twee daarvan smolten helemaal niet. Daar ga ik er eens een van gebruiken.

Hi Dirk, wat een pech. Maar herkenbaar.

Wat ook kan is een universele zekeringhouder (zoeen voor in de draad met een platte steekzekering) te gebruiken die je gewoon met 2 platte stekkertjes doorverbind met de kabels van de brandstofpomp. Die worden minder heet. Zelf ook gedaan, past prima.
Maar een goeie keramische ouderwetse zekering is ook prima.

eerste tijd even op 3 poten? kan vanalles zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Nu benzine filter kan nooit geen kwaad staat er soms van ge kijken wat er uit komt aan zooi :0
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 172 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 450 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.386 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.217 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 915 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.821 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.608 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 3.134 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: