Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobine de oorzaak?
#1
M'n B21ET doet t niet. En, dat doet ie anders nooit. Het niet doen. Na wat gerommel en gelummel afgelopen maanden met wat gehaper is het nu echt gedaan. Het toch redelijk doorstarten de afgelopen maanden resulteerde in een plens benzine in de olie, zieknatte bougies etc niet wenselijk.. Olie dus vervangen, brandstoftoevoer gecheckt, bougies gecheckt. Verdeelkap ff schoonmaken en opschuren. En bij testen van de bougie een zwak vonkje op de testbougie bij eerstekeep rondgooien en daarna niets meer. Alle aansluitingen van de bobine gecheckt, ff opgeschuurd. Probleem nog niet verholpen.

Zou de bobine dan toch de pijp aan Maarten gegeven hebben? Betreft een bobine van een B21et uit 83. Heb ernog wel een enkeling rondslingeren van een een B230f of B230fk, maar die zijn toch net anders... Zijn die uit te wisselen, of gaat dit toch een nieuwe moeten worden?

Tips om een bobine te testen/ door te meten?

Hoor het graag!

Gr,
Stevves.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#2
bobine zou je de ohmse weerstand kunnen doormeten van de bobine
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Haynes gooit alle motoren op een hoop en deelt elektronische ontsteking in tweeën, breakerless (ca 1.9 ohm, 9 kOhm) en computerised (ca 1.2 ohm, 10,6 kOhm). Die van de B230F lijkt er iets op, misschien genoeg om het beter te doen dan een kapotte bobine.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Thnx heren. De B230F bobine deed t niet beter. ( geen idee of ie goed was hoor). Heb de dealert gebeld want was benieuwd naar hun prijs. Is ie niet meer leverbaar! De befaamde webshops afgestruind en bij European Tuning zowel een Bosch performance hatsemeflats als een MSD Blaster 2 gevonden. Na overleg maar voor de MSD gegaan. Hun ervaring daarmee was goed en die lag op voorraad.

Gisteren erin geschroefd. Eerst op twee cilinders, maar sloeg meteen aan. Toen maar ff de bougies afdrogen, want weer zeiknat van eerdere pogingen.
Opnieuw vonken erop afsturen en hij deed t op vier poten!

****a!    
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.513 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.594 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 6.281 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 22.662 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  940 bobine met 240 verdelerkap? Hansepans 0 1.689 2 May 2016, 20:14
Laatste bericht: Hansepans
  Ontstekingsproblemen/bobine problemen. Poelman 3 3.539 14 January 2015, 17:39
Laatste bericht: Poelman
  bobine verbrand 265gl 3 3.878 1 November 2014, 22:38
Laatste bericht: Marc1970
  Monteren PerTronix bobine Nicolaas H 22 15.831 8 February 2012, 00:52
Laatste bericht: Nicolaas H
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 12.038 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Motor hapert (waarschijnlijk bobine) jeroenski 19 12.143 15 December 2010, 08:56
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: