Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
ATF F voor 5 bak (M47) klopt, heb ik er ook ingegooid, van de Volvo dealer a 8 euro liter. Probeer er tegen de twee liter in te gieten (auto op z'n kant), is goed voor de vijf.
Wel eerst de vuldop losmaken voor je de olie weg laat lopen.
Dif olie klopt ook voor mijn gevoel.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Thanks!
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Berichten: 26
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2006
Erik265 schreef:Volgens het boekje moet de olie om de 12.500 km ververst worden en het oliefilter vervangen om de 25.000 km. Maar ik denk dat het voor een motor van 25 jaar oud niet kwaad kan om dit iets vaker te doen.
Je hebt toch een diesel?
In mijn boekjes voor de diesel staat om de 7500Km verversen en om de 15000Km het filter vervangen. En dit is nogal optimistisch, het is een motor ontwikkeld in eind jaren '70. Dus hoe frequenter hoe beter (12500 lijkt me nogal belastend voor de motor. Vuile olie smeert minder goed, heeft meer vuilpartikels => meer slijtage).
Ikzelf wissel de olie om de 5000Km (semi-syntheet, 10w-40) en het filter om de drie beurten (15000Km dus).
Is heel makkelijk zelf te doen.
Roll<br /><br />"Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'."
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
dietbrand schreef:Erik265 schreef:Volgens het boekje moet de olie om de 12.500 km ververst worden en het oliefilter vervangen om de 25.000 km. Maar ik denk dat het voor een motor van 25 jaar oud niet kwaad kan om dit iets vaker te doen.
Je hebt toch een diesel?
In mijn boekjes voor de diesel staat om de 7500Km verversen en om de 15000Km het filter vervangen. En dit is nogal optimistisch, het is een motor ontwikkeld in eind jaren '70. Dus hoe frequenter hoe beter (125000 lijkt me nogal belastend voor de motor. Vuile olie smeert minder goed, heeft meer vuilpartikels => meer slijtage).
Ikzelf wissel de olie om de 5000Km (semi-syntheet, 10w-40) en het filter om de drie beurten (15000Km dus).
Is heel makkelijk zelf te doen.
Ja, ik heb inderdaad een diesel. Wel vreemd dat er in de boekjes verschillende kilometers staan, maar om de 125000 verversen lijkt mij inderdaad ook nogal optimistisch. Ik heb het een maandje geleden laten doen, maar het is inderdaad zelf makkelijk te doen.
Omdat mijn olieverbruik nogal hoog is, ben ik aan het experimenteren met dikkere olie. Ik ben benieuwd of dit verschil maakt.
Trouwens leuk, die quote uit Blackadder in je onderschrift :lol:
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 26
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2006
Yep BlackAdder roelt!
Ik zie net dat je een USA wagen hebt. Dat kan het verschil verklaren. Ik heb een belgisch boekje voor een 1980 diesel en daarin staat duidelijk 7500km en 15000km.
Voor de us kan het zijn dat ze gewoon te dom waren om de km naar miles berekening goed uit te voeren ( 7500*1.6=12000 en 15000*1.6=24000, maar moet 7500/1.6= ong 4700 en 15000/1.6= ong 9300).
Ofwel dachten ze de aangeboren aversie die amerikanen hebben voor diesel te counteren met extra lange onderhoudsintervallen
Roll<br /><br />"Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'."
amerikanen hebben sowieso een enorme hekel aan regulier onderhoud schijnt, dus wellicht hebben ze dat zo opgelost.
Maar het lijkt me met de huidige oliesoorten wat teveel van het goede om zo vaak je olie te verversen, ik denk dat de 7500 km vooral was gebaseerd op de oude minerale 10 of 15w40. Als je Aldi olie koopt, dan zou ik 'm inderdaad zo vaak verversen, maar als je een goede halfsyntheet neemt van Castrol oid, dan kun je vlgs mij prima eens per 15000 verversen.
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Ticcie schreef:amerikanen hebben sowieso een enorme hekel aan regulier onderhoud schijnt, dus wellicht hebben ze dat zo opgelost.
Inderdaad, een Amerikaan blijft rijden tot iets kapot of "op" is, vooral banden... die moeten kapot voor er nieuwe (enkel loopvlak!) opgaan!
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen