Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Demonteren K-Jettronic en optie intercooler
#1
Hej Haj,

Ik ben bezig met het revisieproject van mijn 244 Turbo met een B21ET. Het demonteren van de auto naar een kale bedoeling is bijna klaar. Enkel de motor en versnellingsbak nog eruit halen en ik kan beginnen met het laswerk aan de carrosserie.

Maar nu een vraag over het inspuitsysteem. Want ik wil kijken naar de mogelijkheden voor een openluchtfilter. Maar aangezien het insluitsysteem verbonden is met het luchtfilterhuis en de luchtklep vraag ik mij eigen af, of het inspuitdeel te scheiden is van het luchtfilterhuis? Heeft het inspuitsysteem daadwerkelijk die luchtklep nodig die in het luchtfilterhuis zit? Anders wil ik proberen om het inspuitstuk te demonteren van het luchtfilterhuis en dit deel ergens anders in de motorruimte te plaatsen. Dan kan ik op de plaats waar het luchtfilterhuis zit een openluchtfilter plaatsen.

Daarnaast wil ik heel graag een intercooler op mijn B21ET om meer vermogen uit de motor te halen en de opgewarmde lucht door de turbo te koelen. Ik weet nog niet of ik orgineel Volvo intercooler plaats achter de radiateur of dat ik een andere type intercooler neem en in de ruimte tussen de grill en de radiateur plaats. Maar als ik op internet kijk lijkt het erop dat turbomotoren van de 240 met intercooler een ander type inlaatspruitstuk heeft. Klopt dit? Want mijn inlaatluchtstroom voor het inlaatspruitstuk zit bovenop het inlaatspruitstuk en op andere foto's zie ik dat het inlaatdeel aan de linker zijkant van de auto zit, waar de lucht het inlaatsysteem in gaat.

Is er iemand die mij antwoord kan geven op deze vragen en mij misschien kan helpen in deze vragen, suggesties en ideeën altijd welkom!

Groeten,

Matti:biggrin:
Antwoord
#2
Je bedoelt de luchtklep in het luchtfilterhuis? Die is om te schakelen tussen voorverwarmde lucht en buitenlucht, en is min of meer overbodig in ons milde klimaat.

Met een open luchtfilter ga je niet veel opschieten, de doorstroming van het org. filter is enorm. Op turbobricks heeft iemand eraan zitten meten, zoek maar eens op.
Daar kan je ook heul veel vinden over intercoolers.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.184 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Startmotor demonteren bij 245 met automaat equinox 5 3.712 4 November 2013, 13:30
Laatste bericht: skidje
  distributieriem vervangen zonder de poelie te demonteren. VolvoDick 5 3.588 14 July 2012, 22:08
Laatste bericht: VolvoDick
  Intercooler zonder Turbo skidje 18 13.842 3 July 2012, 10:46
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Gasverdamper [sorry: mengstuk] demonteren Nicolaas H 25 15.164 7 March 2011, 22:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  16v kop demonteren Mrhakkie 2 2.204 16 February 2010, 00:28
Laatste bericht: Mrhakkie
  Volvo 760 turbo intercooler (B230ET) op LPG?? bear 4 3.922 13 January 2010, 00:20
Laatste bericht: pwassink
  K jettronic naar LH jettronic Volvo 142 B23 7 4.148 1 October 2008, 19:06
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  jettronic controle: magneetventiel koolstof filter Rin 3 2.222 26 November 2007, 02:17
Laatste bericht: Rin
  B230E-motor, K-jettronic vervangen door carburateur voor LPG tjoene 13 8.636 16 June 2006, 23:11
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)