Topics: 3
Ik denk het niet, ben nu eerst even de massadraden aan het nalopen.
De massadraad van het blok naar het schutbord is erg aangeslagen en de massadraad (de blauwe) naar de accu ziet er ook niet zo denderend uit.
Topics: 82
10 July 2014, 21:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 July 2014, 21:32 door Marc1970.)
Van stekker naar spruitstuk is een stukje draad van hooguit 50 cm, 1 mm2, de weerstand van die draad is 0,0175 ohm/meter, dan is 0,5 ohm een beetje veel. Ervanuitgaand dat de draad niet breekt zomaar halverwege zou ik de aansluitingen eens loshalen en schoonmaken.
Wel vreemd dat het ineens problemen geeft. Toch ook de draad zelf maar nameten. De draadjes zitten met oogjes vast onder de boutjes waarmee de injectorrail vastzit. Middenop het schutbord gaat een gevlochten draad naar het kleppendeksel.
Vanaf de dynamo gaat een korte draad naar het blok. Vanaf de accu gaat een blauwe naar het blok. Dat zijn de belangrijkste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
De buitenkant is niet zo belangrijk, de weerstand zit in de aansluitingen. Krimpstekkers die er later opgezet zijn, die kunnen ook wel eens gammel worden (of waren er al gammel opgezet om te beginnen).
Vanmiddag alle aardpunten schoongemaakt en gereinigd, weerstand gemeten, weerstand was ok.
De verdenking gaat uit naar de Lambda sensor. De twee polige stekker los gemaakt (de groene laten zitten) en vervolgens de motor gestart. Echter geen verschil te merken in lopen met of zonder aangesloten Lambda sensor. Kan dit kloppen of verwijst dit eerder naar een slecht werkende Lambda sensor?
In hoeverre regelt de EGR klep het stationair toerental.
Na nog eens veelvoudig zoeken valt het me op dat zolang de motor warm is loopt de motor redelijk stationair. Hij heeft hierbij veel moeite met de terugval om deze op te vangen. Als de motor iets kouder is slaat hij bij terug val gelijk uit. Dan moet ik echt me voet op het gas houden om het blok lopend te houden.
De lambda sensor begint pas na enig opwarmen 'mee te denken'.
De EGR klep zal je de stationair regelklep mee bedoelen? Deze regelt alles zodra je het gaspedaal loslaat en krijg daarvoor een signaal vd gasklepsensor. Die moet een klik geven zodra je gas geeft en een klik weer net voor-ie 'dicht' gaat. Gasklep schoonmaken en afstelling is al beschreven ergens.
Bij gas los blijft het toerental een seconde wat hoger voordat het terugvalt naar stationair. De regelklep kan je loshalen en schoon schudden met wasbenzine en een wattenstaafje, hij moet heel losjes draaien.
Topics: 26
Dat ding moet inderdaad even opwarmen voordat ie wat gaat doen. Je zou eens een stuk moeten gaan rijden zonder lambdasonde, kan niet heel veel kwaad. Ik merkte dat er pas bij echt warme motor zwarte roetwolken en een rotte eierengeur uit de uitlaat kwamen, ook bij stationair draaien. Het leek toen ook alsof hij op 3 cilinders liep. Daarvoor vond ik het verbruik al langere tijd slechter en plofte de uitlaat soms bij warme motor. Toen ik de sonde losmaakte en ging rijden ging het check-enginelampje pas na 10 minuten branden, dus je zal het niet meteen merken als je 'm loshaalt. Sowieso zijn het een beetje irritante dingen, ze kunnen ook een heel klein beetje stuk zijn waardoor je het maar moeilijk in de gaten krijgt. Misschien even een gasmeting laten doen bij de garage?
Topics: 13
Ik heb geen ervaring met een lamdasonde in een auto, maar bij onze houtkachel moest je hem er regelmatig om de twee jaar eruit halen om hem schoon te maken. Dit omdat er toch stof en roet deeltjes in gingen zitten. Daarom gaf hij een verkeerde o2 aan. Voorzichtig tegen aan kloppen zodat de rommel er uit kon vallen en daarna weer terug plaatsen.
Hoe kan ik controleren of de Lambda sensor nog goed is?
Topics: 13
Onze kachel gaf het aan in een display wat de o2 waarde was. Kan dat niet uitgelezen worden?