11 April 2014, 18:54
Van de B20 heb je van die mooie carterontluchting/ventilatie diagrammetjes.
http://volvolvo.nl/threads/3101-Carterventilatie-B20
Maar hoe loopt de carter ventilatie eigenlijk bij een turbo motor (ter info B200ET)? De slang loopt van het ontluchtingspotje (ding onder spruitstuk) naar de luchtfilterbox.
Aan de motorkant voelde ik een heel lichte zuiging... bijna niet te voelen of het blazen of zuigen is. Maar aan de andere kant wordt natuurlijk door de motor gezogen, dus zal per saldo wel 0 zijn of richting inlaat zijn. Of bij goed gassen (meer zuigen aan luchtfilter) zal er wel lucht richting inlaat gezogen worden. Dus werd steeds benieuwder hoe dat hoort te lopen. (is er überhaupt verschil tussen NA en turbo motoren wat betreft carterventilatie).
http://volvolvo.nl/threads/3101-Carterventilatie-B20
Maar hoe loopt de carter ventilatie eigenlijk bij een turbo motor (ter info B200ET)? De slang loopt van het ontluchtingspotje (ding onder spruitstuk) naar de luchtfilterbox.
Aan de motorkant voelde ik een heel lichte zuiging... bijna niet te voelen of het blazen of zuigen is. Maar aan de andere kant wordt natuurlijk door de motor gezogen, dus zal per saldo wel 0 zijn of richting inlaat zijn. Of bij goed gassen (meer zuigen aan luchtfilter) zal er wel lucht richting inlaat gezogen worden. Dus werd steeds benieuwder hoe dat hoort te lopen. (is er überhaupt verschil tussen NA en turbo motoren wat betreft carterventilatie).