Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterventilatie Turbo motor
#1
Van de B20 heb je van die mooie carterontluchting/ventilatie diagrammetjes.
http://volvolvo.nl/threads/3101-Carterventilatie-B20

Maar hoe loopt de carter ventilatie eigenlijk bij een turbo motor (ter info B200ET)? De slang loopt van het ontluchtingspotje (ding onder spruitstuk) naar de luchtfilterbox.
Aan de motorkant voelde ik een heel lichte zuiging... bijna niet te voelen of het blazen of zuigen is. Maar aan de andere kant wordt natuurlijk door de motor gezogen, dus zal per saldo wel 0 zijn of richting inlaat zijn. Of bij goed gassen (meer zuigen aan luchtfilter) zal er wel lucht richting inlaat gezogen worden. Dus werd steeds benieuwder hoe dat hoort te lopen. (is er überhaupt verschil tussen NA en turbo motoren wat betreft carterventilatie).
Antwoord
#2
Het probleem bij mijn Blauwe was dat de carterdruk te weinig afgevoerd werd. Dit kwam door de vernauwing in de "flametrap", het plastic tuutje wat net boven de PCV-pot zit. Hierdoor werd de olie langs de carterpakking afgedrukt (door de carterdruk), waardoor het blok ontzettend lekte. Onderkant blok zat helemaal onder de olie dus moeilijk te constateren waar het vandaan kwam.
Eerst voorste en achterste keerring vervangen, ook al waren ze nieuw. Zelfde effect. Carterpan-pakking vervangen. Zelfde effect. Daarna eens naar de carterventilatie gekeken. Het plastic tuutje vernauwd de slang dus, deze er tussenuit en de slang pre-turbo naar PCV rechtstreeks aangesloten.

Resultaat: geen lekkend blok meer!

Wanneer de turbo in boost gaat wordt op een gegeven moment de druk in het carter ook hoger, en die druk moet ook weg kunnen. Bij standaard boost-levels is hier geen sprake van, maar wel als je met aangepast spul rijdt. Bij een N/A motor is hier veel minder sprake van, dus daar kan het plastic tuutje gewoon blijven zitten. Heeft ook te maken met de vacuüm-slang die je hierop aansluit, en naar de inlaat gaat.
Antwoord
#3
Uhm..... -*Noob-mode*- ....

PCV ?
Antwoord
#4
Positive Crankcase? Ventilation. Verhelderende naam eigenlijk Tongue.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_v...ion_system
PCVbox of breather box is dat ding dus onder je inlaat.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 346 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 561 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.110 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 989 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.697 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.247 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.530 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.569 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.368 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.362 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)