Topics: 7
zweedse schone schreef:Nou weet niet of het stuk negatief moet worden gezien - journalisten schrijven vaak op een manier van sensatie of uitlokking, ze willen anders schrijven zodat het opvalt of over ze gesproken wordt.. Er wordt wel in het eerste gedeelte duidelijk gemaakt van laat de regel bestaan, switch niet en noem geen milieu als argument als het om geld gaat. Laat de maatregel in de pas lopen met rest Europa en dus 30jaar. Moedig mensen niet aan om van schonere LPG juist weer naar minder schone benzine te gaan. Tevens kan het stuk in een krant een paar eerste kamer leden bij VVD wakker maken dat Pvda het nu plots wel oke vindt dat de oude regel blijft.
Zullen ze geen bezwaar tegen moeten hebben want in hun verkiezingsprogramma waren ze voor het handhaven van de 30 jaar oldtimer wegnbelasting vrij. Man een man, woord een woord.....
Je kan veel zeggen, maar LPG in een oldtimer is never nooit schoner dan benzine: de CO2-uitstoot is lager, maar de NOx-uitstoot (ook wel bekend als fijnstof) is echt vÃ
le malen hoger. Ook bij een G2-installatie is dat nog veel hoger dan dezelfde auto op benzine. Het argument van gasrijders dat LPG veel milieuvriendelijker is klopt dus absoluut niet, alleen voor G3 klopt dat (dan is de NOx-uitstoot ook iets lager dan bij hetzelfde model op benzine).
Topics: 38
BartWillem schreef:de CO2-uitstoot is lager
Dat lijkt me sterk. Zou je dat uit willen leggen? Waar blijven de koolstofatomen uit de extra liters brandstof die een LPG auto per km verbruikt dan?
Topics: 5
Bart Willem doe je huiswerk: Nox is geen fijnstof maar stikstofoxide. Fijnstof kan leiden tot (long)kanker - Nox tot longirritatie en astma.
Tevens zijn er te weinig of te weinig openbare hard bewezen onderzoeken wat betreft Nox - eerder had je in de agrarische sector het punt amoniak. Er werd gesteld dat amoniak neersloeg binnen een straal van 300m tot 500m.
Alle boeren die hun land natuurlijk hadden gelaten er dus houtwallen, dobbe's (waterpoelen) in hadden mochten niet meet uitbreiden. De boeren die de heleboel plat hadden geschoven en dichtgegooid mochten wel uitbreiden want dit ging niet ten koste van de natuur zoals de houtwallen en dobbe's. Later toen er echt gegraven werd in het feit van waar is dit op gebaseerd, wie heeft onderzoek gedaan bleek dat men een globaal onderzoek van Tno aanhield om deze regels over uitbreiding van bedrijven te maken. Wat bleek men was bang dat de agrarische sector te hard zou uitbreiden en men had er geen grip op. Het onderzoek - wat gewoon een soort proefschrift was en niet onderbouwd en later niet betrouwbaar leek werd bewust aangewend door de regering... Nox is weinig over gepubliceerd, wordt in doofpot gestopt. Waar is de zure regen van 15 jaar terug.....
Denk hier eens over na:Een van de meest voor de hand liggende redenen om LPG gewoon te gebruiken als brandstof, ongeacht de uitstoot, is natuurlijk ook dat het een afval product is van benzine raffinage. Affakkelen is net zo vervuilend en levert geen energie op en opslaan is geen mogelijkheid.
Arjan. schreef:Dat lijkt me sterk. Zou je dat uit willen leggen? Waar blijven de koolstofatomen uit de extra liters brandstof die een LPG auto per km verbruikt dan?
Betere verbranding. Dat LPG een hoger verbruik heeft is puur de energie die vrij komt, maar de verbranding is wat efficiënter waardoor er minder CO2 over blijft. Helaas geldt dat niet voor NOx (behalve bij G3) waardoor de NOx-uitstoot veel hoger is dan bij benzine.
LPG is trouwens al jaren geen restproduct/afvalproduct meer (in ieder geval niet in Europa, waar modernere en efficiëntere methodes gebruikt worden bij de productie dan in de VS).
Topics: 38
Dopski schreef::mod:
Ergens hebben jullie een leuk discussiepunt gevonden, maar aangezien dit topic al 150+pagina's behelst zou ik verzoeken het een beetje ontopic te houden.
Start anders een nieuw topic of ga verder in een van de andere waarin dit onderwerp besproken is.
:focus:
Prima, goed idee. Zou je het laatste stuk over milieuvriendelijkheid van oldtimers op LPG kunnen verplaatsen naar een nieuw/bestaand draadje? Dan kunnen we hier verder over de regeringsplannen (die toch niet zoveel met milieu danwel geld ophalen te maken hebben)
BartWillem schreef:Betere verbranding. Dat LPG een hoger verbruik heeft is puur de energie die vrij komt, maar de verbranding is wat efficiënter waardoor er minder CO2 over blijft.
Minder CO2 overblijft? Waar wordt dit in omgezet dan? Heb niet het idee dat je koolwaterstoffen verder kunt verbranden dan tot CO2. Uit meer brandstof komt meer CO2. Het enige wat je daaraan kunt doen is minder rijden of een zuinigere auto kopen.
Topics: 163
Hierbij een nieuw draadje aangemaakt om verder te kunnen discussiëren over de brandstoffen (gebruikt over de volvo motoren) en de milieueffecten.
Arjan. schreef:Prima, goed idee. Zou je het laatste stuk over milieuvriendelijkheid van oldtimers op LPG kunnen verplaatsen naar een nieuw/bestaand draadje? Dan kunnen we hier verder over de regeringsplannen (die toch niet zoveel met milieu danwel geld ophalen te maken hebben)
Minder CO2 overblijft? Waar wordt dit in omgezet dan? Heb niet het idee dat je koolwaterstoffen verder kunt verbranden dan tot CO2. Uit meer brandstof komt meer CO2. Het enige wat je daaraan kunt doen is minder rijden of een zuinigere auto kopen.
Het gaat erom hoeveel ervan overblijft, en dat is bij LPG gewoon simpelweg lager. Het fijne weet ik er niet van, ik ben geen chemicus, maar de enige verklaringen die ik kan geven is dat LPG beter verbrandt dan benzine, of dat de samenstelling gewoon anders is. Meer brandstof = meer CO2 geldt kennelijk dus niet. E.e.a. valt terug te lezen op Wikipedia (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)) en tig sites van de LPG-fabrikanten/belangenclubs/enz. Ook onafhankelijk onderzoek toont aan dat LPG een lagere CO2-uitstoot heeft. Helaas geldt dat voor NOx niet (zie ook Wikipedia).
Topics: 16
Hoe BW heeft volgens mij wel gelijk hij verwoordt het alleen niet goed.
Even een ruw voorbeeld:
als je 1L benzine verbrandt, dan levert niet even veel op als 1L gas, (of 1L lampenolie)
Volgens mij heb je voor 100kw bijv 100L benzine nodig en voor diezelfde 100kw heb je meer LPG nodig, zeg 130L. Dan kan die lpg wel schoner verbranden maar heb je er dus wel meer van nodig.
Nou weet ik niet hoe LPG en Benzine er op moleculair niveau uitzien, maar volgens mij heb je uiteindelijk om 100kw te generen wel evenveel CO2 als uitkomst nodig... toch?
Topics: 52
Ja maar als je een passend energieadvies wil dan wil ik je ook adviseren niet naar Essent.nl te surfen. Dus de websites van belangenclubs en fabrikanten laten we maar even buiten beschouwing lijkt me?
Een brandstof is een verbinding van C meerdere H moleculen met enkele andere moleculen. Grootste verschil tussen benzine, diesel en lpg? De lengte van de ketens. Lpg is vrij kort en dus vluchtig (gas). Benzine wat langer.
Als je de keten bekijkt zullen de meeste c's twee h's gebonden hebben en de eerste en laatste C hebben drie h's gebonden.
Wat houd dat in voor lpg en benzine verbranden? Een benzinestreng heeft relatief meer c's tov het aantal h's.
Dus meer c's verbranden betekend meer CO of CO2.
ECHTER, lpg verbruik is hoger. Hoe een en ander dus in de praktijk uitpakt is niet een twee drie te zeggen. Als de mengverhouding precies kloppen zal lpg beter uit de bus komen, maar daar is een g3 installatie voor nodig.
De reststoffen als nox en fijnstof vallen hier nog helemaal buiten.
Gezien de ongeregelde dampgas installatie in de gemiddelde oldtimer, vergeet je milieu argument. Et is een drogreden om lpg te rijden PUNT
Een G3-installatie is vaak net zo zuinig als diezelfde auto op benzine. Maar G3-installaties of LPI-installaties kom je eigenlijk nooit tegen in oldtimers (een handjevol uitzonderingen daar gelaten).