Berichten: 3
Topics: 2
Lid sinds: May 2022
3 May 2022, 20:50
Hallo iedereen.
Ik ben van plan om een Volvo 244 DL 2.0L te kopen. Maar nu weet ik eigenlijk niet waar ik op moet letten.
De auto heeft een half jaar stil gestaan en heeft hier en daar wat oppervlakte roest/ lelijke plekken. Zelf vind ik dit niet zo erg, zolang die maar door de APK komt.
Waar moet ik op letten wanneer ik de auto ga bezichtigen?
Groetjes.
Wouter
Berichten: 282
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2008
4 May 2022, 20:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 May 2022, 21:34 door HSGHOR.)
Hallo Wouter,
Heb zelf ook een 244 uit 1982, een 240 sedan uit 1990 en een project 240 estate uit 1993.. Meerde 240's gehad.
Wat mij betreft is er maar een ding belangrijk, een goede, zo roestvrij mogelijk exemplaar kopen! De techniek, onderdelen etc zijn volop verkrijgbaar. Heb mij ook geregeld vergist in de staat van de carrosserie en als je niet kunt lassen en plaatwerken, zoals ik, dan wordt het een kostbare grap. Zeker als het dan ook nog netjes gespoten moet worden. Geef liever meer geld uit bij een betrouwbare bekende in het volvo wereldje. zoek je perse een 244? staat nog erg gave bij Smeekens in Ulvenhout. Of laat een auto die je op het oog hebt keuren bij een garagebedrijf. Voorkomt in ieder geval een mega miskoop. groet Eric
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 May 2022, 22:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 May 2022, 23:44 door Marc1970.)
Bij een 244 DL kan bijna geen sprake zijn van oppervlakkige roest. De bouwjaren dat die aanduiding gebruikt werd liggen ver achter ons en hoe goed gebouwd ook, Volvo's roesten ook (maar dan langer).
ALs je m zelf gaat kopen, maak een proefritje (check dat de motor koud was toen je m startte) rij naar een rustig plekje en bekijk de onderkant. Probeer de auto op te krikken, liefst op alle 4 de hoeken, dan weet je meteen of de kriksteunen OK zijn. Roest zit zelden in de voorste helft (eenderde bedoel ik). Ellende begint vanaf de voorruit ongeveer. De hele bodemplaat, en waar deze aan de dorpels zit. Wielkast en randen. Dwarsbalkjes onder de voorstoelen, waar de schokbrekers (achter) aan de balk zitten, en die hele balk over de hele lengte.
Dingen als verse tectyl en bobbels in de lak zijn erg verdacht (plamuur!).
Half jaar stilstaan is niks (tenzij op een grasveld).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969