Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Ik heb in mijn 240 van 12-1985 een bak (K6241) met electronisch snelheidssignaal.
Aangezien de bak een storing heeft, snelheidsmeter en dagteller vallen geregeld uit tijdens het rijden, heb ik eerst de sensor in het cardanhuis gecontroleerd aangezien ik op het forum las dat deze geregeld dusdanig vervuild is dat het signaal niet meer opgepikt wordt. Dat zag er echter brandschoon uit.
Vervolgens de tellerbak uit het dashboard gehaald en de contacten geschuurd, en een nieuw laag soldeertin op de drie contacten aangebracht waar het haakse stekkertje overheen schuift. Ging nog geen twee weken goed en het gedonder begon weer. Nu de draden rechtstreeks op de klok gesoldeerd, geen resultaat. Helemaal niets. Heeft iemand een idee?
Is het gemakkelijk om, bij plaatsing van een andere tellerbak, de km-stand op de juiste stand te zetten?
Groet,
Rik Tuin
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 16
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2009
Een andere teller is een optie, let wel op dat de nummers voorop de teller (K....) gelijk zijn.
Tellers zijn kwetsbaar, er breekt nogal eens een tandje van het kleine tandwieltje af van het mechaniek in de teller. Dit gebeurt al als je gewend bent om rijdend de dagteller op 000 te zetten. Dit tandwieltje kun je vervangen. Kom je er niet uit, dan zou ik de teller opsturen naar erich (
http://www.ets2.nl).
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
volvomagazijn.nl schreef:Een andere teller is een optie, let wel op dat de nummers voorop de teller (K....) gelijk zijn.
Tellers zijn kwetsbaar, er breekt nogal eens een tandje van het kleine tandwieltje af van het mechaniek in de teller. Dit gebeurt al als je gewend bent om rijdend de dagteller op 000 te zetten. Dit tandwieltje kun je vervangen. Kom je er niet uit, dan zou ik de teller opsturen naar erich (http://www.ets2.nl).
ets2.nl werrukt niet echt.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
KM-stand verdraaien gaat redelijk makkelijk, zie ook hier:
Klik
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Dank voor de tip mbt de site van Erich. Ziet er heel goed uit. Ik denk dat ik de teller maar eens opstuur naar deze professional. Probleem is dat ik dan wel een aantal dagen niet kan rijden.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Km-stand verdraaien bij een teller met elektrische aandrijving gaat overigens niet zoals in het linkje van Arjan. Dat linkje gaat over een volledig mechanische teller.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Oh, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat er zo'n zelfde tandwieltje en constructie in de elektronisch aangedreven teller zat. Excuses.
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Dag Arjan, geen enkel punt. Zo hebben in ieder geval wij beiden weer iets opgestoken van dit ´draadje´.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 3.252
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:ets2.nl werrukt niet echt.....
was ook al beniewd welke site dat dan wel moet zijn.
Ff ggoglen levert ets1 op ipv ets2 :-)
http://www.ets1.nl/volvo-140-240.html
Kwam 'm laatst al tegen op
MP Sieht gut aus!
Berichten: 16
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2009
Sorry, ets1 moest het zijn!!!