Topics: 40
Hallo allemaal,
Ik zit met het volgende.
mijn Volvo 245 met B230FT blok loopt op zowel benzine als lpg. helemaal mooi dus!.
alleen schakelt de auto zelf over naar lpg als deze (volgens mij) op bedrijfstemperatuur is. aangezien als hij binnen staat sneller op lpg overschakelt dan wanneer hij buiten heeft overnacht.
Nu vind ik dit normaal niet zo erg, maar ik ben soms wel 15km onderweg waarna hij nog niet overschakelt.
mijn vorige 240 schakelde direct na het starten(op benzine) over naar lpg.
Is er een manier waarop ik de tijd dat hij nodig heeft om over te schakelen kan beinvloeden of kan ik er een schakelaar tussen zetten dat ik hem zelf over kan laten schakelen. want ik rijdt soms naar mijn werk en terug op benzine, en dat is wat ik als arme student met een verbruik van 1 op 5 / 6 niet graag wil

.
ik heb trouwens in mijn dashboard wel een schakelaar zitten van het systeem, maar daarmee kan ik alleen maar overschakelen van benzine -> Lpg of andersom als hij eenmaal zelf is overgeschakeld (en dus volgens mij op temperatuur is).
groeten Rutger
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Inmiddels ben ik iets verder met mijn onderzoek(je) en nu blijkt het volgende..
het rode ledje op mijn schakelaar knippert. dit duidt dus op een storing volgende de officiële website van tartarini..
dus even onder de kap gekeken naar losse componenten en ik vond het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit voor een sensor is en waar deze hoort te zitten?
Zou mij enorm veel helpen..
Topics: 17
Het draadje van die sensor lijkt zo kort op de foto dat ie binnen een straal van 15cm zou moeten zijn gemonteerd? En anders een buitentemp sensor oid?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
ik heb echt al een uur gekeken onder de kap, maar ken nergens een passend gat vinden waar hij in kan..
Topics: 38
Oogje achter je wijsvinger?
Topics: 163
Wat is het? Waar gaat het draadje heen?
22 October 2013, 22:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 October 2013, 23:01 door 240diesel.)
Dat is naar alle waarschijnlijkheid de bedoelde temperatuursensor die de motorwarmte meet en die waarde gebruikt om van benzine naar lpg te schakelen.
Het zal een simpele NTC-weerstand zijn welke onderdeel is van de gasinstallatie zelf zodat de fabrikant niet voor ieder automerk/type hoeft uit te zoeken wat de elektrische waarde is van de originele fabrieks-sensor.
Je hebt maar zo kans dat de sensor met een bindbandje of tape aan een koelwaterslang gebonden geweest is, geen ideale overdracht van temperatuur maar het kan wel.
Het is in elk geval snel te proberen of het helpt.
Mocht dit dus inderdaad de sensor zijn die verantwoordelijk is voor het moment van overschakelen dan is de weerstandswaarde dus afhankelijk van de tempertuur.
Als je die weerstandswaarde beïnvloed kan je dus makkelijk het overschakelmoment wat vervroegen.........
Aangezien een NTC een afnemende weerstand heeft bij een toenemende temp. zal je dus een weerstand moeten plaatsen parallel aan de NTC om een snellere reactie te krijgen.
Als je zo ver bent kunnen we die wel bepalen/uitrekenen maar kijk eerst eens wat er gebeurd als je de sensor aan een koelwaterslang bindt / taped.
succes
Sorry voor mijn late reactie,
Hij schakeld inmiddels al een stuk sneller over(heb de sensor een andere locatie gegeven). maar ben nog niet helemaal tevreden.
Ook heb ik een andere vraag.
Bij vollast kan het lpg-systeem het niet aan en gaat de motor haperen, hoe leger de tank hoe erger(logisch!).
Maar ik vind het een beetje belachelijk aangezien je LPG onder een vele hogere druk in een motor kunt spuiten..
Is er een manier om meer LPG naar voren te krijgen, of meot ik dan overstappen naar een ander systeem?
het is namelijk behoorlijk frustrerend als je wil inhalen, dat hij gaat stotteren en dat ik vervolgens weer moet overschakelen naar benzine om er toch nog vaart in te houden..
Iemand een idee / oplossing?
Topics: 289