Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: May 2013
Mijn Volvo 240 estate had een 3-de remlicht maar de achterklep is een keer vervangen en nu is er geen 3-de remlicht meer. Nu gaat tijdens het remmen steeds het lampje, dat er een remlicht stuk is, branden op het dashboard. Heeft iemand een oplossing, zodat het dashboardlampje niet meer oplicht (zonder het lampje te verwijderen)?
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Gemakkelijkste eerst even de 2 remlampjes links en rechts te vervangen met nieuwe. Als dat de oplossing niet is zul je boven bij het scharnier van de klep eens een paar draden fatsoenlijk isoleren. Succes.
Waar is je 3de remlicht nu? Voor een oud type klep zoek ik nog zoiets.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: May 2013
De andere nieuwere klep zat er al op toen ik de auto kocht. Het systeem denkt dat er een lampje ontbreekt (nl. het 3-de remlicht) en daarom gaat bij het remmen het lampje branden op het dashboard omdat het systeem denkt dat het 3-de lampje stuk is of ontbreekt. Als ik het draadje voor het 3-de remlicht voorzie van een lampje, dan denkt het systeem dat alles ok is.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 May 2013, 21:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 May 2013, 21:49 door Marc1970.)
Mooi stukje elektronica wordt hier uitgelegd (maar ik snap het nog niet):
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=240085
Vermoedelijk ben je met een oudere sensor (er zijn rode en zwarte) klaar, die hadden nog geen 3e remlicht. Dat wordt dan voor 1986 of zo. Er zijn ook meer dan rode en zwarte, want ik hier zelf een witte liggen. Eigenlijk snap ik er nog niks van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Volgens mij meet de auto het verschil in weerstand tussen het linker en rechter remlicht. Dus al het draadje bij het linker remlicht zit geeft deze meer weerstand (totaal weerstand van 2 lampjes) dan het rechter remlicht. Meet de weerstand van het derde remlicht en soldeer een weerstandje van gelijk waarde bij het andere remlicht. Of trek een draad van het derde remlicht naar de remlichtschakelaar, dan ziet de auto het lampje niet (maar werkt wel).
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
volgens mij it het 3e remlicht op een apparte kabel dus meet hij niks :O dacht ik :X en anders zou je het even in een schema op moeten zoeken en dan (misschien wel) een nieuwe 3e remlicht inbouwen. maakt de auto wel een stuk veiliger ;O
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: May 2013
Op de forums.turbobricks zeggen ze een keer dat het circuit niet compleet is en dat klopt volgens mij, want het 3-de remlicht ontbreekt.
Het kan best met de sensor te maken hebben (waar zit dat ding), maar hoe verklaar je dan dat mijn 240 van '92 zonder 3-de remlicht daar geen problemen mee heeft en mijn 240 van '86 met de achterklep van een later bouwjaar ( misschien wel '92) wel, terwijl de sensor uit de '86 ouder zal zijn dan de '92.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Reint, de sensor meet, hoe dan ook, verschil tussen links en rechts. Als er dus ergens een weerstandje in de kabelboom zit zal het lampje branden als het derde remlicht ontbreekt(weerstand van het lampje. Meet eens de weerstand op aansluiting 10 en 11 op de sensor (multimeter op weerstand zetten en meten tussen de gele draad en massa (pootje 10 is remlicht links, pootje 11 is remlicht rechts, beiden gele draden.)
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mooie schema's! Nu nog de sensor die daar bij hoort, elke opzet heeft vermoedelijk z'n eigen. Hier de USA versie met derde remlicht (was daar ws. veel eerder verplicht), jammergenoeg zonder die pin-out van de sensor:
http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=15
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969