Berichten: 116
Topics: 54
Lid sinds: Nov 2006
mede volvoliefhebbers
Ik heb een derde remlicht aangeschaft (245 polar) Nu blijkt dat de bedrading niet aanwezig is, en wil ik vanaf het pedaalschakelaar een kabel trekken naar de achterklep (ik wil geen gedoe met het controlelampje). Ik heb even naar de schakelaar gekeken en zie twee aansluitingen (terwijl een derde nodig is) wat is nu de manier (draad doorknippen en via een kabelschoen van 1 naar 2 of heeft iemand een andere oplossing?
???
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik zou de aansluiting die je nodig hebt opzoeken en vervolgens de jouwe aan dat zelfde punt vast maken.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
je kunt ook het 3e remlicht aan beide normale achter-remlichten hangen zodat de last er op in balans is (het lampen-stuk-relais kijkt daar naar). als je dan nog wil dat het relais blijft werken voor beide normale remlichten moet je even een diode in beide kabels doen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Scheelt inderdaad een hoop draad.
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...9#msg41109
Of check dit topic op blz 10 topic 3e remlicht staat een aansluitschema met relais.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 116
Topics: 54
Lid sinds: Nov 2006
allen bedankt voor jullie tips
Ik ben even het spoor bijster. Gisteren een kabel gekocht (vanaf het rempedaal naar de achterklep) vandaag even testen. wat gedaan: pedaalschakelaar heeft twee draden. Eerst getest of het derderemlicht werkt (blauwe draad remlicht aan linkerdraad schakelaar en de massa aan de carroserie, resultaat prima (permanent licht, omdat de het schakelmechanisme wordt overgeslagen. Dan het testen met de schakelaar (remmen is derde remlicht aan) blauwe draad aangeslotem op andere draad , massa weer op de carroserie en remmen maar . Helaas remlichten doen het wel maar derde remlicht niet. Ben ik nou... of
Gr
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
En met je contact aan?
Anders snap ik er ook niets van.
Je verhaal klopt wel.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
peertje gecontroleert? Misschien heeft hij eventjes bij aansluiten een opdoffer gehad.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Heb je gemeten wat er geschakeld wordt ? Het kan natuurlijk ook massa zijn...
[img][/img]
Berichten: 111
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2007
Ik heb eens met de remlichten liggen klooien omdat constant de zekering spontaankapot ging.
Dat is bij mij zekering 6 waarop ook o.a de binnenverlichting en motorkapverlichting (bij de laatste zat dan ook uiteindelik de sluiting).
Deze heeft dus constant spanning, dus ook als ie van contact af is ivm binnenverlichting etc. De remlichtschakelaar krijgt dus ook constant spanning en schakeld in mijn geval niet de massa. Maar er zijn nog al wat verschillen aangebracht en hebben niet alle bouwjaren dezelfde schema's.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er maar 1 kabel naar de remlichten gaat, die wordt dan ergens onder de dakhemel opgesplitst naar links en rechts. Waarom zou je niet vanuit ÃÂÃÂn remlicht links of rechts de derde lamp parallel mee kunnen voeden. Het maakt in principe niets uit waar je deze schakeling maakt het komt allemaal terug op die ene draad achter de schakelaar die weer naar de zekering gaat. :-\