Topics: 38
Ik heb van de week een 144 gekocht uit 1968. Ik moet hier een fuseekogel vervangen. Er staat mij iets bij dat het een rotklus is tov een Amazon / 1800.
Ik kan het topic niet meer vinden. Heb ik het fout?
Hier een paar foto's:
Groeten, Boele
Topics: 3
Ik zou ook geholpen zijn met reacties, moet het bij mij ook eens doen.
Verder fijn dat de auto gered is, gefeliciteerd ermee

Als ik deze had gekocht was ik veel goedkoper uit geweest als nu :tongue: Maarja zo gaat dat, en stoppen is ook niet makkelijk.
Topics: 12
De kogel zit in de bovenste arm geperst, niet 123 te vervangen dus. Ziet er wel goed uit, zo te zien!
Topics: 7
Gaaf ding! En dat witte interieur is wel heel erg vet.
Aangezien je het oude type 140 nog hebt: in '68 en '69 gebruikte Volvo een dunnere maat fuseekogels maar bij de Belse 140's is het weer eens lekker door elkaar gehusseld bij de 69'ers en 70'ers (iets wat ze daar bij meerdere modeljaren doen). Even goed opmeten dus, want de maten zitten dicht bij elkaar: zo uit m'n hoofd is het oude type 13mm en de nieuwe 15mm en je raadt het al: zodra je het oude type opmeet is dat met een hoop vuil en andere meuk 14,5mm.

Je zou niet de eerste zijn die daarmee de fout in gaat.
Topics: 84
Hoi,
Wil je een nieuwe fusekogel steken of een goede gebruikte? Ik zelf had enige reserve draagarmen liggen met goede fuse kogels, als er een apk afkeur was op een kogel dan verving ik gewoon de hele arm. Vooral bij de bovenste arm is dat een klusje van niks. Als je een nieuwe kogel wilt steken moet je ook de bovenste arm verwijderen de dan de kogel mbv een bankschroef of hydraulische pers de oude kogel eruit drukken, dat kan wel eens een hele strijd zijn omdat de kogel wel eens goed vastgeroest wil zijn.
Groet,
Mathieu.
Is het bij de 140-serie vaak de bovenste kogel?
Ik weet nog niet welke kogel het is, L/R of B/O, dus dat moet ik nog uitzoeken. Wordt zo te horen geen klus van een uurtje. Leuk lijkt het mij wel.
Vind het witte interieur ook wel gaaf! Motor (B20) snort perfect, en de Overdrive schijnt het ook te doen. Ook met originele handle aan de stuurkolom. Dit uitgevoerd met een LPG installatie, is een perfecte auto voor mij. Leuk project.
Complete draagarm eronder vandaan schroeven is zo gek nog niet. Ga op zoek naar een exploded view.
Groeten, Boele
Topics: 82
5 October 2012, 15:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 October 2012, 15:54 door Marc1970.)
Bij de div. leveranciers is de draagarm (boven en onder) ook compleet met ingeperste rubbers en kogels te koop. Hij is nog lekker oud die 144, zo zonder hoofdsteunen. Dat vind ik toch wel ÃÃn van de charmes van de vroege 140, dat ze zo duidelijk uit een andere tijd komen, en toch praktisch in het gebruik.
Ik heb van 16 140 draagarmen nog geen echt gare kogel gevonden, meest is het voldoende om er een nieuw kogelhoesje omheen te duwen en wat vet erin en hij gaat weer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 288
dat is denk ik dezelfde auto waar Patrick de Gele en ik naar zijn wezen kijken. Voorscherm rechts is dan bovenop behoorlijk aan geklust, en helaas heeft ie een oud en nieuw type scherm.. als dit um is..
de kogels pers ik er uit met om de kogel een bus zodat ie daar in past en direct de draagarm goed ondersteund, en andere kant een bus of grote dop die net kleiner is dan de rand waar ie in zit, en andersom om de boel weer te plaatsen (nieuw..) Let wel op, het is een perspassing, en het kan nodig zijn dat je enkele laspropjes moet leggen na plaatsing omdat de passing te ruim geworden is..
En met name de onderste hebben een juiste wijze van monteren ivm het gat van de houder, heeft een sleufgat ivm het bewegen bij in-/uitveren..
maar als ie nog lekker "vast" gaat en het gaat alleen om het rubber, paar euri en je hoeft de boel maar deels los te gooien..
..enkele details, maar geen vervanging.. nog niet, want ik heb er ook 1tje die er nodig af moet.. :-(
Jambon schreef:dat is denk ik dezelfde auto waar Patrick de Gele en ik naar zijn wezen kijken. Voorscherm rechts is dan bovenop behoorlijk aan geklust, en helaas heeft ie een oud en nieuw type scherm.. als dit um is..
de kogels pers ik er uit met om de kogel een bus zodat ie daar in past en direct de draagarm goed ondersteund, en andere kant een bus of grote dop die net kleiner is dan de rand waar ie in zit, en andersom om de boel weer te plaatsen (nieuw..) Let wel op, het is een perspassing, en het kan nodig zijn dat je enkele laspropjes moet leggen na plaatsing omdat de passing te ruim geworden is..
En met name de onderste hebben een juiste wijze van monteren ivm het gat van de houder, heeft een sleufgat ivm het bewegen bij in-/uitveren..
maar als ie nog lekker "vast" gaat en het gaat alleen om het rubber, paar euri en je hoeft de boel maar deels los te gooien..
..enkele details, maar geen vervanging.. nog niet, want ik heb er ook 1tje die er nodig af moet.. :-(
Ik weet niet waar jullie hebben gekeken? Schermen zien er hetzelfde uit voor zover ik weet.
http://link.marktplaats.nl/600115469
Groeten, Boele
Topics: 7
Als ik het mij goed herinner heeft juist de bovenste fusee een sleufgat en moet dus in de juiste stand gemonteerd worden (inkeping aan rand naar buiten wijzend of zo). Bovenste is makkelijk te vervangen als je de hele arm demonteerd (onder de onderste de krik en de veer kan blijven zitten). Onderste is wat meer werk vanwege de veer (of improviseren, kan ook zonder de arm te demonteren). Verslijten doen ze wel eens, vastlassen hoeft echt niet: de veer drukt de armen uit elkaar en daardoor kunnen de kogels niet weg 8of het moet al erg uitgesleten zijn). Succes!