20 February 2006, 17:53
Heh??? Dat krijg ik dan dus niet te zien, die (/%%(/(????"US computer!
Volvo 240 Turbo 650 pk!!!
|
20 February 2006, 17:53
Heh??? Dat krijg ik dan dus niet te zien, die (/%%(/(????"US computer!
20 February 2006, 17:58
Een Ferrari 612 Scaglietti F1 heeft een V12 en bijna 6 liter motor
en weet daar noog geen 600 pk uit te halen. Als het er al inzit, dan is het zo kapot. Dat distributie snaartje dat je ziet vliegt om je oren met dat koppel..
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![]()
20 February 2006, 18:56
John242 schreef:Een Ferrari 612 Scaglietti F1 heeft een V12 en bijna 6 liter motor dat distributie snaartje drijft alleen de nokkenas aan. ook al gaat er 100.000 NM en nog meer pk door de krukas dan gaat dat nog niet kapot. 8500 rpm en een hele aggressieve nokkenas en dubbele klepveren belasten het snaartje wel flink, maar dat gaat toch nog lang mee! waarom geloof je het niet? deze blokken zijn sterk, en met verstevigingen/sterkere onderdelen kom je echt ver! zoek eens naar de website van van kronenburg, daar staat genoeg op. met echt goede onderdelen zal het best wel een tijdje meegaan. tuurlijk geen ton (of toch wel??), maar bij verstandig gebruik (van 650 pk, haha) houd het het lang vol.. wat valt er op aan het stukje text? ik zie niets dat niet klopt.... er zijn in zweden best veel mensen die de B230 en B23 en de bijbehorende penta/16V uitvoeringen op astronomische vermogens krijgen. (700 pk) en al dat nog niet genoeg is, er worden nu B230's nagemaakt van aluminium met hele dikke zuigerwanden, cylinderkoppen die per cylinder even dikke uitlaat hebben als een 230 normaal als downpipe heeft.... 1500 pk zegt de tuner :oops:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
20 February 2006, 23:18
Funsdaf schreef:Daarom zou ik dus heel graag de uitdraai van de rollenbank zien. daar heb je helemaal gelijk in. wat ik wel weet is dat deze auto al enkele dragrace's gewonnen heeft ![]() een compressor erbij zou ideaal zijn, dan heb je tot de 4000 rpm de compressor om veel koppel t geven, en daarna de turbo voor de echte top... zie de oranje opel manta met B254 penta 8)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
21 February 2006, 01:31
Leuke reacties allemaal.
Ik zal het een en ander even toelichten: De foto's die jullie hebben gezien zijn al een beetje gedateerd, omdat de motor die jullie op de foto zien niet meer is (m.a.w. geexplodeerd) De motor die jullie op de foto zien was een standaard gereviseerde B23 met alleen o-ringen in het blok (voor de versteviging van de koppakking) De turbo die er op de foto opzit was voor maximaal 500pk geschikt. Echter bij 400pk en 560Nm gaf de motor de geest(Dit met een grote knal en drijfstangen die op straat belanden). Ik heb dit motorblok uit elkaar gehaald en gekeken welke onderdelen nu de zwakke punten zijn. Ik kwam tot de conclusie dat er een aantal zwakke plekken zijn in een standaard B23, o.a.: -De cilnderwanden waren ovaal gedrukt door het hoge koppel -Drie drijfstangen waren krom gedrukt door het hoge koppel -Een drijstang was uit elkaar geklapt door te hoog toerental (7200/min) -De koppakking was ondanks o-ringen vervormd Ik heb dus bij de tweede motor een onderblok van een B230 genomen met zuigerbodemkoeling, zelf drijfstangen gemaakt van hoogwaardige staal legering in H-profiel. Om de cilinderwanden te versterken heb ik cilinderbussen van een Perkins dieselmotor gemonteerd met een boringverkleining van een 3,5 mm. De bussen dichten op de cilinderkop af waardoor de koppakking geen verbrandingsdruk meer te verduren krijgt. Ik heb race-zuigers gebruikt van een groep-A Subaru turbo Speciale kopbouten met hoge treksterkte, grote kleppen, zwaardere klepveren, kanalen bewerkt etc.. Deze nieuwe motor heb ik opnieuw afgesteld op de losse motoren- proefstand(m.b.v. een door ons bedrijf ontwikkeld vrij programmeerbaar managementsysteem KMS, info zie: http://www.van-kronenburg.nl) Het vermogen was nu 465pk bij 6300tpm en 580Nm bij 4200tpm. Met deze motor heb ik 4000km gereden, echter alles went dus besloot ik dat het tijd was om een stapje verder te gaan. Ik heb de motor (voor de zekerheid) demonteerd en opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers, wat achteraf niet eens nodig was. Ik heb vervolgens bij Garrett een kogelgelagerde turbo laten samenstellen voor 700pk. Ik heb met deze grotere turbo een paar setjes banden opgereden en ben tot de conclusie gekomen dat dit niet de ideale setup is. Het probleem is dat met dit soort turbo's de vuldruk pas bij een hoog toerental opgebouwd wordt, wat in combinatie met een lange versnellingsbak niet ideaal is. Aangezien mijn eerste versnelling tot 100km/u gaat heb ik pas bij 50km/u genoeg koppel voorhanden. Dit zorgt ervoor dat ik met wedstrijden altijd met veel wielspin moet vertrekken om de turbo op gang te houden. Ik heb hiervoor een oplossing bedacht in de vorm van een gecombineerde drukvulling. Ik heb reeds een mercedes compressor bij gebouwd die bij lagere toerentallen voor vuldruk zorgt. Echter deze enkele compressor geeft naar mijn zin te weinig druk, dus ben ik op dit moment bezig een tweede Mercedes compressor bij te zetten om de gewenste druk te behalen. Dit zal het totaal brengen op een 700pk turbo + 2x 200pk mechanische compressors. Op dit moment heb ik i.v.m. drukte op het werk niet veel tijd over, maar ik wil deze setup binnen een maand of 2 realiseren. Ik hoop dat dit verhaal wat meer duidelijkheid heeft verschaft.
21 February 2006, 01:38
Tja... het zal best wel hoor, maar ik zet toch mijn twijfels bij het verhaal.
ik denk aan de aandrijfassen, homokineten , koppeling e.d. En dan bij 240 km/h nog een paar honders pk's te benutten om de lambo voorbij te gaan... jaja Bij die snelheid moet je al alle zeilen bij zetten om een 240 op de weg te houden , zonder iets van downforce. Als je wedstrijden ermee rijdt, .. ja dan is het maar voor even dat vermogen, maar ga er niet mee een lang stuk op de snelweg mee en benut het vermogen, dan is ie kapot. Dat is geen straat auto... toch.
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![]()
21 February 2006, 01:46
Je hebt gelijk geen homokineten op een 240.. sorry , ik liet me even meeslepen. :lol: :lol: :lol:
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![]()
21 February 2006, 09:29
nou, maakt mij het uit hoeveel 100den pk's er in zitten...in iedergeval veeeel meer dan standaard zo te zien. En mooi doorontwikkeld zelf nadat het eerste blok defect geraakt was. Toch heel knap allemaal. Mag ook eens gezegd worden!!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
21 February 2006, 16:53
zoals ik al verwacht had, deze man heeft er echt verstand van. 8)
een super mooi project! bedankt voor de info! Ik vraag meaf hoe snel het kapot is.... als je ziet dat de eerste standaard motor al 400 pk gehouden heeft, waarom zou deze dan met veel sterkere en betere onderdelen dan meteen kapot gaan bij 600+ pk? ok de thermische belasting is extreem bij langdurig gebruik, maar ik denk dat ie het wel een tijd goed uithoud... ![]()
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
21 February 2006, 20:36
lijkt me echt geweldig als je zo de zaken aan kunt pakken. Gaat mijn technische kennis echt ver te boven. En budget trouwens ook.... ik denk je dat al een paar keer mijn hele Turbo Project hebt uitgegeven aan je motor alleen al.
Het lijkt me super als je een keer uitleg zou willen geven met de auto er live bij :o |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|