Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Hoeveel graden negatief kun je (mag je) de wielvlucht of camber afstellen voor op de weg, en dat vertaald zich in ongeveer hoeveel mm's vulplaatjes bij de oudere (niet veerpoot) wielophanging? Ik dacht zelf aan 10mm.. Geen idee wat al een gunstig effect oplevert, wat is bv bij de veerpootauto's het verschil tussen standaard en bv de "taxi" fusees?
De auto is verlaagd wat naar mijn idee resulteerd in nog meer positief camber gezien de "beweging" van de draagarmen..
Oh en de banden moeten nog wel een beetje "normaal" blijven afslijten.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hier:
http://www.denmar.nl/volvo360cup/volvo36...&lx=31&xx=
Wordt gesproken over een fijne instelling aan de voorkant= negatief 3-3,5 graden
Standaard heeft een 360 bijvoorbeeld al negatief 1,5 graden achterop.. Volvo kennende levert dat geen extreem slijtende banden op.
Dus ergens daartussen... misschien is er nogmeer te vinden over camber op 140's. Op tinustechniek stonden trouwens ook voorkeurs instellingen voor uitlijning voor de amazons:
Citaat:Volvo adviseerde destijds een wielvlucht rond de 0,5 graad positief (naar buiten hellend). Met deze instelling is de grip dus niet optimaal. Door de voorwielen een negatieve wielvlucht te geven (naar binnen hellend) kun je dus voor eel meer grip, en een veel betere stuurrespons zorgen. Ga hierbij uit van een waarde van 0,25 tot 0,5 graden. Op het circuit zou je richting 1 of zelfs meer kunnen gaan.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Heb Tinustechniek (Ben Flierman..) vanmorgen gem@ild, heeft niet een direct "op basis van ervaring" antwoord. Alhoewel hij 10mm teveel vindt. Volgens mij is het uiteindelijk 10mm - het postief camber door verlagen = bv 6mm..
Ik kan me vergissen maar denk eens terug aan een Taunus of Alfasud, dat negatief camber is toch meer dan 10mm extra vulling tussen in ons geval de bovenste draagarm..?!
Ik ga maar eens proberen met 5mm..
ervaringen nog steeds welkom..!
Meteen iets over Caster, heb ik het met Ben Flierman ook al eens over gehad, eenvoudig uit te voeren en de uitleg staat
hier, is een technisch gelijkwaardige auto, denk wel de de prijs lager kan...
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
negatief camber kan ongeveer tot -4 graden op de gewone weg. Maar da's al veel. Als je veel snelweg (= rechtuit) rijdt is dat af te raden.
De loopvlakken slijten dan extra snel aan de binnenzijden. -4 graden camber is eigenlijk een 100% circuit setting.
Ik gebruik op mijn 940 -1,5 graad. Dat is al een enorme verbetering, ideaal voor op rotondes. Je moet hiervoor de top veerschotels aanpassen. (700/900) Op een 200-serie kan je camber een beetje afstellen aan de bovenzijde.
Wat ook erg fijn werkt is meer caster (standaard is 5 graden, ik gebruik 7 graden.)
Caster kan je beschouwen als dynamisch camber. Als een wiel instuurt valt het binnenste wiel door de casterhoek als het ware naar binnen waardoor de band zich a.h.w. kan schrapzetten.
Officieel is dit op een 700/900 ook niet afstelbaar maar je kan met vulringen tussen draagarm en reactie arm heel wat bereiken. ( die duwen a.h.w. de wielen naar voren = meer caster)
Om beiden modificaties optimaal te benutten met minimale slijtage is het raadzaam om dan de sporing minimaal op toespoor te zetten. 0 = strak rechtuit, is ook mogelijk.
Hoe slapper de zijwangen van de voorbanden, hoe meer negatiever het camber en hoe meer caster je kan gebruiken. ( de zijwangen vervormen immers meer in een bocht als deze slap zijn.)
Ik zelf gebruik Bridgestone Potenza RE050A , dat zijn banden met een zachte rubber compound en een zeer stugge zijwang.
Met mijn afstellingen heb ik zelfs met een vrij forse bochten rijstijl egaal afslijtende voorbanden. Ze slijten uiteraard wel sneller! Ik doe 10kkm met een setje voorbanden. 20kkm met een set achterbanden.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Bij mijn 240 is de grip op de vooras flink vooruitgegaan met het extra negatieve camber (verlagen en de taxi fusees). Aanrader. Hoeveel graden? het lijkt -1,5 te zijn, maar dat heb ik niet echt precies gemeten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
janspeed schreef:negatief camber kan ongeveer tot -4 graden op de gewone weg. Maar da's al veel. Als je veel snelweg (= rechtuit) rijdt is dat af te raden.
De loopvlakken slijten dan extra snel aan de binnenzijden. -4 graden camber is eigenlijk een 100% circuit setting.
Ik gebruik op mijn 940 -1,5 graad. Dat is al een enorme verbetering, ideaal voor op rotondes. Je moet hiervoor de top veerschotels aanpassen. (700/900) Op een 200-serie kan je camber een beetje afstellen aan de bovenzijde.
Wat ook erg fijn werkt is meer caster (standaard is 5 graden, ik gebruik 7 graden.)
Caster kan je beschouwen als dynamisch camber. Als een wiel instuurt valt het binnenste wiel door de casterhoek als het ware naar binnen waardoor de band zich a.h.w. kan schrapzetten.
Officieel is dit op een 700/900 ook niet afstelbaar maar je kan met vulringen tussen draagarm en reactie arm heel wat bereiken. ( die duwen a.h.w. de wielen naar voren = meer caster)
Om beiden modificaties optimaal te benutten met minimale slijtage is het raadzaam om dan de sporing minimaal op toespoor te zetten. 0 = strak rechtuit, is ook mogelijk.
Hoe slapper de zijwangen van de voorbanden, hoe meer negatiever het camber en hoe meer caster je kan gebruiken. ( de zijwangen vervormen immers meer in een bocht als deze slap zijn.)
Ik zelf gebruik Bridgestone Potenza RE050A , dat zijn banden met een zachte rubber compound en een zeer stugge zijwang.
Met mijn afstellingen heb ik zelfs met een vrij forse bochten rijstijl egaal afslijtende voorbanden. Ze slijten uiteraard wel sneller! Ik doe 10kkm met een setje voorbanden. 20kkm met een set achterbanden.
was
hieral ff aan het oefenen voor passend gereedschap..
ik zal ook maar eens uitgaan van -1.5.. hij ging vanmiddag in een knijpende bocht weer eens lekker over de bandjes weg.. zijn Toyo Proxes overigens. Veerschotels gaat net niet lukken, ik moet het nog met draagarmen doen helaas.
Camber heb ik ook al onder de loep, daarvoor moet ik een paar lange wiggen laten maken om tussen de voorasbalk en "chassis" te leggen. Maar moet ie nu voor of achterover..? Mijn gevoel zegt achterover, tegen de richting van de remmende massa van de auto in..
Of alleen caster bij het oude spul werkt weet ik niet, beide moet toch ook kunnen.. sporing is vanwege het zoekerige gedrag al richting 0 gegaan. Overweeg nog steeds om een 2 serie stuurhuis te monteren om eea lichter maar vooral directer te maken, moet volgens mij zonder al te veel rompslomp kunnen. Heb al voorbeelden van een P1800 met een versmald 2 serie huis gezien, maar om eoa reden is daarbij het "Ackerman-effect" verkeerd gebleken. Ik verwacht de verschillen tussen 1 en 2 serie minimaal. Bij de laatste afstelactie bleken de gegevens uit het Haynesboek overeen te komen met die in de computer van een 2 serie..
Als je de bandenspanning verlaagt loopt ie toch juist weg..!?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jw240 schreef:Bij mijn 240 is de grip op de vooras flink vooruitgegaan met het extra negatieve camber (verlagen en de taxi fusees). Aanrader.
hoeveel is die Taxi fusee langer? Ik heb voor m'n MGB langere onderste draagarmen die ook meer camber geven..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Camber en caster zijn allebei met de vulplaatje van de bovenste draagarm in te stellen. Verander beide plaatjes voor camber, en ÃÃn voor het caster.
Het dikste vulplaatje is 6 mm, dat zit er standaard al tussen, en nog een paar (veel) dunnere.
Volgens mij is het opschuiven van de hele vooras een truc voor de Amazon.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik dacht meer aan as kantelen.. zoiets als [url=http://www.moss
europe.co.uk/graphics/uk/instructions/FLD30722_Inst.pdf]dit[/url] Als je caster op de vulplaten gaat aanpassen ga je eigenlijk wringen op de bouten, dan zouden de vulplaatjes ook nog eens wigvormig moeten zijn en dan nog belast je voor mijn gevoel de bouten verkeerd..
Dat doe je trouwens ook als je voorasbalk aan de voor of achtezijde laat zakken en er een lange wig (voor>achter) tussen legt en de boel weer aandraaid, maar dat is allemaal een stuk lomper en zal zich er weinig van aan trekken..
Waarom hebben ze standaard die 6mm ertussen zitten? dan maak je het ding toch meteen op die maat? De overige dunne zitten er waarscjijnlijk vanwege de lasafwijkingen..? Ik heb iig als ik er zo 8mm tussen stop nog 10mm over en zover komt het niet voor die -1.5graad..
Berichten: 167
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2008
Is zo'n taxi fusee ook zwaarder uitgevoerd of alleen langer?
De link van je pdf werkt niet,
dit is de goede