Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Camber rechtsvoor
Klopt het dat het rechtervoorwiel van origine nog meer scheef staat dan het linkerwiel? Zo te zien aan de doppen van de veerpoten, en de slijtage aan de buitenrand aan de band.

Ik heb daarom de rechter aangepast aan de linker, rijdt en stuurt prima tot nu toe, al voel je er met stuurbekrachtiging misschien iets minder van. Hopelijk slijten de banden nu even hard.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als je band aan de rand van het loopvlak harder afslijt is dat sowieso reden om de auto uit te laten lijnen.
Begrijp ik goed uit je verhaal dat je zelf op het oog de uitlijning hebt versteld?
Antwoord
Uitlijnen zou ik het niet willen noemen, maar ja, ik heb het eerder gedaan en het oog levert tot nu toe prima resultaat. Eerst het camber versteld, daarna toespoor bijgesteld (stond al veels te veel naar binnen).
Door het foute toespoor stond het stuur ook niet recht bij rechtuit rijden.

Als het niet bevalt zet ik het weer terug, maar tot nu toe stuurt-ie beter en trilt-ie minder bij hard remmen.

Marc
Antwoord
ik zou er toch even een professional naar laten kijken. Zoiets kan je nooit helemaal goed op het oog doen lijkt mij.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Marc vd Marel schreef:Als het niet bevalt zet ik het weer terug, maar tot nu toe stuurt-ie beter en trilt-ie minder bij hard remmen.
Marc

Ik heb me bij het bedrijf waar mijn auto uitgelijnd is (iemand met 20 jaar ervaring) laten vertellen, dat trillen bij het remmen niets met uitlijnen te maken heeft. :o

Heb je al gecontroleerd of de remschijven niet krom zijn?
Antwoord
Remschijven hebben ook ongeveer 20 jaar ervaring, dus ze staan wel op de "To do list".

Toch, kromme remschijven zou je eerder voelen in het rempedaal. Dit was niet zo'n beetje toespoor, maar zeker een centimeter. Dus het leek me het minste wat ik kon doen om de rij-eigenschappen wat te verbeteren.

Ik vind uitlijnen eigenlijk precies een leuk werkje voor de amateur, je krijgt direct feedback van het stuur. Zolang het stuur recht staat, licht stuurt en de auto rechtdoor wil na een bocht is het prima wat mij betreft. De laatste milimeter zal ik wel niet halen.

Maar ik vroeg me af waarom het rechterwiel anders stond dan het linkerwiel, wat ik ook zie op foto's van allerlei geopende motorkappen.
Antwoord
Ik heb toch al een paar keer gehad, dat het rempedaal goed klopte en het stuur echt heel erg trilde bij het remmen en dat de oorzaak bij de remklauw lag, waarbij vervuiling en het niet goed terugkomen van de remzuiger een belangrijk probleem was.
Mijn idee is, dat de remschijven echt niet zo snel krom raken als gedacht, maar eerder een heel licht aanlopende remklauw voor trillende remmen zorgt.
Antwoord
Nou ja, er was van alles aan de hand daar vooraan. De remmen gingen niet goed terug, de remblokjes waren door roest op het bevestigingsplaatje (tijdje buitengestaan) wat aan het loslaten, en de remmen zijn een paar keer erg heet geworden. Niet leuk op de snelweg. Inderdaad gaat het stuur dan erg trillen en naar de vastlopende kant trekken (toevallig de kant van de vluchtstrook op, daar wilde ik toch al heen).

Het linkerwiel zat gewoon te los op de as, bij de APK hadden ze daar niks van gemerkt of misschien was het toen nog niet zo erg. Ik kon het wiel los voelen zitten, en het rammelde gewoon als ik erop sloeg.
De asmoer het allerkleinst mogelijk stukje aangedraaid en nu is-ie weer strak.

En hieperdepiep, het stuur trekt niet meer naar rechts! Vooral sinds het aandraaien van de moer.

Marc
Antwoord
Dit stond op brickboard:

I have both side tilted all the way in with -.5 of camber. It definitely made a change for the better. The factory setting was all the way in on the driver side and half way in on the passenger. All 240s were set up like this from the factory. The idea being that the car will pull toward the curb rather than oncoming traffic if the driver falls asleep. It didn't make a world of difference one way or another but definitely not the negative results you describe. The steering is very stable at high speed with positive initial turn and and even tire wear. -.5 camber will eliminate the gradual pull to the right which was set up from the factory.
Lowering the car will create more negative camber, not positive.

Interessante theorie. Kan alles aan een Volvo in termen van veiligheid worden uitgelegd?

Marc
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar? Rob 145 4 4.446 9 May 2012, 02:42
Laatste bericht: Rob 145
  Negatief camber Jambon 22 19.270 9 August 2010, 22:00
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)