Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van BW35 naar AW71 (electrisch)
#1
Hallo,

Ik heb in mijn 245 uit '75 met B21A de BW35 automaat vervangen door een AW71. De klus is bijna klaar, maar loop nu tegen het electrische gedeelte aan.
Mijn vraag luid; Hoe sluit ik het geheel aan, wat heb ik nodig en wat moet ik doen? Ik heb de pook van de AW71 (met knopje en 3 stekkertjes) en wil ik gebruiken, ik heb geen ODrelais en of houder. Ik heb 2 stekkertjes uit de AW71. Ik heb 2 aansluitingen over van de BW35 die ik bij het schutbord heb losgemaakt.

Kan iemand me op weg helpen?

Alvast dank!

Antwoord
#2
Was het niet een BW55 naar AW71? Bij de BW35 zitten de achteruitschakelaar en startblokkering op de bak.

Om het knopje te gebruiken heb je denk ik het OD relais nodig, dit is een luxe maak/automatisch breek relais. Tot die tijd kan je gewoon een draadje van zekering 4 naar de solenoide op de bak trekken, dan heb je altijd de OD beschikbaar. Misschien moet er dan een 16A zekering in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor de info. Duidelijk verhaal van de OD. Het is zeker een BW35 die ik eruit heb gehaald.
Ik moet even uitvogelen welke stekkertjes achteruitlicht en welke starter zijn, die dan verbinden, neem ik aan?

Antwoord
#4
Mijn BW35 (onder een 144) heeft vier draadjes, 2 voor start en twee voor achteruit, wellicht is dat bij de jouwe iets anders geschakeld (naar massa) waardoor er twee overblijven.
De draadjes uit het schutbord gingen eerst naar de BW35? Je houdt er ÃÃn tegen de massa en kijkt of het achteruitrijlicht gaat branden. Die sluit je nu aan op de pookdraadjes welke bij R verbonden zijn met de massa.
Hetzelfde voor de startblok. draad.

Je kan met een multimeter of met een testlampje controleren welke draadjes uit de pook wanneer naar massa schakelen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Klopt, komen 4 draadjes uit de BW35. Met deze uitleg moet het me lukken. Dank!

kan gesloten, wat mij betreft.
Antwoord
#6
Echt waar? Ik begin het nu pas te snappen. Op de BW35 zijn de pinnen voor de starter smal, en die voor achteruitrij breed. In het 144 schema ziet het er verder zo uit:

Van de twee draden bij het schutbord is er waarschijnlijk ÃÃntje een plus vanaf de zekeringsdoos, die via de schakelaar aan de bak zo doorloopt naar de achteruitrijlichten.
De ander is een draad die geaard moet worden zodat het startcircuit kan werken.

Mijn 144 automatic start altijd en heeft geen achteruitrijlichten, dat was ik wel gewend van de DAF 66, maar ik ga er toch nog eens een keertje wat aan doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Niet dat ik het al voor elkaar heb hoor. Maar het principe van zoeken is me duidelijk.
Klopt het dat ik ÃÃn van de blauwe draadjes geaard moet worden?

Antwoord
#8
Er staat warempel een BW35 schema in het 240 boek. De blauwe draden zijn beide voor de startblok., en vanaf het contactslot, de ander naar pin 50 op de startmotor. De schakelaar op de BW35 verbind ze simpelweg met elkaar.
Als je ze doorverbindt kan je waarschijnlijk in alle pookstanden starten, da's best handig (of lastig).

De achteruitrij functie vd BW35 is in de 240 zo vreemd geregeld dat ik er nog niks van snap.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ws. omdat de US versie van deze automaat een startblokkering heeft die zo te zien zelfs reageert op de aanwezigheid van de kont vd bestuurder en of hij/zij de gordel omheeft! Dat is pas ingewikkeld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
tip: zoek deze info eerst van te voren uit
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 2.731 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) BartJu 24 18.829 8 January 2023, 16:34
Laatste bericht: BartJu
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.952 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.151 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.784 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 7.790 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 9.557 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 6.169 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 12.999 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.987 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)