Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor maakt bij bepaalde RPM bijgeluiden
#1
Hoi,

sinds deze week maakt mijn motor af en toe bijgeluiden wanneer ik optrek (in zijn 1 2 3 en 4), dit is redelijk onverspelbaar qua wanneer het gebeurt, ook is
het niet van belang of ik hard optrek of het rustig doe.. Mijn idee gaat uit naar de distributie riem (50.000 km) het is een bijna ratelend geluid
maar te duidelijk en laag om aan de kleppen te denken....

kan dit de distributieriem zijn of is het aan de hand van deze omschrijving wel erg moeilijk te zeggen...

Ideeen zijn meer dan welkom!

groet en dank Tim
Antwoord
#2
Als het geluid alleen voorkomt bij bepaalde toerentallen denk je al gauw dat er iets meeresoneert. En dat kan van alles zijn: onderdelen van de uitlaat die rammelen, hitteschilden om de uitlaat voorzover aanwezig, etc. De beste test is om de auto te parkeren, motor starten en rustig gas geven tot je bij het toerental aankomt waarbij het geluid ontstaat. Als dat stelselmatig bij hetzelfde toerental gebeurt, moet je gaan zoeken naar het onderdeel dat meerammelt. Dat kan (helaas) een heidens karwei zijn.
Antwoord
#3
Heb gespeeld met toeren terwijl de auto stil staat, maar dan gebeurt er dus niets qua geluid.
Gebeurt dus alleen als ik rijd, ik dacht nog even aan de vervroeger (rubberslangetje was rottig)
maar ook dat niet.

als ik rijd klinkt het af en toe (bij het versnellen) alsof het een diesel is. is echt maar heel kort,
een cm meer gas of minder, net iets harder of zachter rijden is het weer weg, heb geprobeert
het geluid aan te houden, maar dat is erg erg moeilijk, vrijwel onmogelijk zelfs want het is me
niet gelukt om het geluid te houden....

iemand ideeen?
Antwoord
#4
Heb je misschien een mobieltje waar je een geluidsopname of filmpje mee kan maken?
Antwoord
#5
Tim1981 schreef:Heb gespeeld met toeren terwijl de auto stil staat, maar dan gebeurt er dus niets qua geluid.
Gebeurt dus alleen als ik rijd, ik dacht nog even aan de vervroeger (rubberslangetje was rottig)
maar ook dat niet.

als ik rijd klinkt het af en toe (bij het versnellen) alsof het een diesel is. is echt maar heel kort,
een cm meer gas of minder, net iets harder of zachter rijden is het weer weg, heb geprobeert
het geluid aan te houden, maar dat is erg erg moeilijk, vrijwel onmogelijk zelfs want het is me
niet gelukt om het geluid te houden....

iemand ideeen?

Is het geluid dan bij een specifiek toerental of bij een specifieke snelheid, of in een specifieke versnelling (1 - 2 - 3 ...). Als de motor bij het versnellen klinkt als een diesel, denk je al snel aan pingelen, zeker als blijkbaar ook de vervroeger wat mankementen vertoont.
Antwoord
#6
euvel is groter geworden...

Motor is warm gelopen (niet boven de N uit, maar ik vond hem te war voor de rit die ik gereden had) en hij bouwt druk op ergens in het koelvloeistof
systeem, want spoot eruit..
Daarnaast heb ik met stationair en gas toevoer moeten spelen om uberhaubt thuis te komen (sloeg af en stotterde heel erg)
Nu klint de auto constant als een diesel, ook in zijn vrij.... niet alleen dat er is ook een harde tik in het blok bij gekomen...

dus.. veel problemen, hij start nog en kan nog rijden, maar ik doe het niet.....

de auto heeft op een gegeven moment al een nieuwe koppakking gekregen en nieuwe termostaat en en en, misschien tijd om afscheid te nemen en nieuw blok te
overwegen of...

Antwoord
#7
EN een harde tik in het blok EN een lekke koppakking, dan is een ander blok de beste oplossing lijkt me.Je had toch nog een blok van die andere 244?
Antwoord
#8
Het klinkt niet goed, alsof er een lager is overleden oid. dan wordt het al snel een diesel. Een kort youtube filmpje of alleen het geluidsfragment zal helpen.

En ga zelf eens na waarvan het geluid komt. Soms helpt een stetoscoop (of hoe heet zo'n ding?) of evt. een schroevendraaier -> die op het blok zetten en je er oor er tegenaan en dan zoeken tot je het 't meest duidelijk hoort.

Maar: de opbouw van druk in je koelsysteem is op zich normaal (heet water zet uit), uiteraard tot zekere hoogte. Het zou nog steeds iets kleins kunnen zijn, maar die kans wordt kleiner.

Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#9
@ jos

Kop is vervangen toen geloof ik, maar ik heb geen blok meer liggen... ga op zoek, wat mag een goed b21a blok met alles erop en eraan
kosten? (en uit en inbouw?)
Antwoord
#10
rond de 200 euri en inbouwen zelf doen met een goed ratelsetje heb hem er in hangen!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  when motor is warm get off MonikaV70 1 1.890 30 May 2020, 21:06
Laatste bericht: CK070
  motor loopt niet mooi rond na koude start Kogelman 22 24.303 11 March 2014, 23:30
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo Penta B20 blok maakt raar geluid Abu217 0 2.160 24 July 2013, 19:08
Laatste bericht: Abu217
  Aanjager motor overleden 242gt Jerry 6 5.355 10 December 2012, 08:13
Laatste bericht: Jerry
  Een auto die al 8 maand stilstaat: is dat wel goed voor de motor? joopdepoop 5 4.381 11 March 2010, 08:52
Laatste bericht: oga244
  volvo 265 GLE met B28E motor bj 1981 peter 7 7.101 21 February 2006, 20:49
Laatste bericht: kaasie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)