Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Van de week begon de kachelmotor van mijn 242gt herrie te maken en vrijdag istie er mee gestopt.
Hij is uit 78 en is zonder airco dus 1 fan op de motor.
Nu heb ik nog een complete kachel unit liggen van een vroege 140 serie.
Deze lijkt er op maar niet helemaal.
Maar misschien past de motor wel of is het pas te maken?
Of worden de kachel units van de vroege 140serie schaars en is het zonde om die te slopen?
Moet nog wel even kijken of die het wel doet na jaren liggen op zolder.
Wie het weet mag het zeggen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ondertussen iets gevonden, waarschijnlijk de steun iets aanpassen en dan gaat het wel passen.
Woensdag de boel maar eens onder het dash board vandaan halen pffffff.
Waarom gaan die dingen ook altijd in de winter stuk?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk wel dat dat gaat passen. Ze gebruiken dezelfde Elektrolux motor maar de 240 heeft meer standen dus de aansturing zal wat anders worden. Als je nog verder wilt graven, je kan ÃÃn of beide bronzen lagertjes uit de 140 motor overzetten op de 240 en dan draait-ie weer als nieuw.
Geen enkel motortje is zeldzaam lijkt me. Ws. gebruikten Elektrolux stofzuigers ook dezelfde.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Als je de 140-kachelmotor gaat gebruiken mis je een stand (als ik me niet vergis de hoogste), niet zo handig dus.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Heeft de 140 geen hoogste stand dan?
Hij zal misschien wat langzamer draaien maar das beter dan helemaal niks zoals het nu zit.
En om er nu geld in te gaan investeren met de huidige belasting plannen........
Ik wacht het wel even af.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
De 240 heeft 3 standen, de 140 2 en je raadt het al: de hoogste stand van de 140 is net zo krachtig als de tweede (niet de hoogste) van de 240. Met een kleine aanpassing kan je dus de 140 met een 240-kachelmotor lekker flink laten blazen, maar een 140-kachelmotor (let wel: die t/m juli 1972 gebruikt zijn, die van modeljaar 1973 en later is dezelfde als die van de 200-serie) in een 240 zou ik persoonlijk niet doen.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Het heeft niet mijn voorkeur nee maar het is niet anders.
Ik heb deze liggen en die kost me niks en anders kost het me 90 euro voor een nieuwe motor.
Ik heb al genoeg geïnvesteerd in de auto en wie weet staat hij volgend jaar op de sloop.
Eerst maar eens afwachten toch.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970