Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanjager motor overleden 242gt
#1
Van de week begon de kachelmotor van mijn 242gt herrie te maken en vrijdag istie er mee gestopt.
Hij is uit 78 en is zonder airco dus 1 fan op de motor.
Nu heb ik nog een complete kachel unit liggen van een vroege 140 serie.
Deze lijkt er op maar niet helemaal.
Maar misschien past de motor wel of is het pas te maken?
Of worden de kachel units van de vroege 140serie schaars en is het zonde om die te slopen?
Moet nog wel even kijken of die het wel doet na jaren liggen op zolder.
Wie het weet mag het zeggen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#2
Ondertussen iets gevonden, waarschijnlijk de steun iets aanpassen en dan gaat het wel passen.
Woensdag de boel maar eens onder het dash board vandaan halen pffffff.
Waarom gaan die dingen ook altijd in de winter stuk?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Ik denk wel dat dat gaat passen. Ze gebruiken dezelfde Elektrolux motor maar de 240 heeft meer standen dus de aansturing zal wat anders worden. Als je nog verder wilt graven, je kan ÃÃn of beide bronzen lagertjes uit de 140 motor overzetten op de 240 en dan draait-ie weer als nieuw.

Geen enkel motortje is zeldzaam lijkt me. Ws. gebruikten Elektrolux stofzuigers ook dezelfde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Als je de 140-kachelmotor gaat gebruiken mis je een stand (als ik me niet vergis de hoogste), niet zo handig dus. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#5
Heeft de 140 geen hoogste stand dan?
Hij zal misschien wat langzamer draaien maar das beter dan helemaal niks zoals het nu zit.
En om er nu geld in te gaan investeren met de huidige belasting plannen........
Ik wacht het wel even af.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
De 240 heeft 3 standen, de 140 2 en je raadt het al: de hoogste stand van de 140 is net zo krachtig als de tweede (niet de hoogste) van de 240. Met een kleine aanpassing kan je dus de 140 met een 240-kachelmotor lekker flink laten blazen, maar een 140-kachelmotor (let wel: die t/m juli 1972 gebruikt zijn, die van modeljaar 1973 en later is dezelfde als die van de 200-serie) in een 240 zou ik persoonlijk niet doen. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#7
Het heeft niet mijn voorkeur nee maar het is niet anders.
Ik heb deze liggen en die kost me niks en anders kost het me 90 euro voor een nieuwe motor.
Ik heb al genoeg geïnvesteerd in de auto en wie weet staat hij volgend jaar op de sloop.
Eerst maar eens afwachten toch.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  when motor is warm get off MonikaV70 1 2.035 30 May 2020, 21:06
Laatste bericht: CK070
  motor loopt niet mooi rond na koude start Kogelman 22 25.472 11 March 2014, 23:30
Laatste bericht: Kogelman
  motor maakt bij bepaalde RPM bijgeluiden Tim1981 19 12.843 10 June 2010, 23:55
Laatste bericht: Tim1981
  Een auto die al 8 maand stilstaat: is dat wel goed voor de motor? joopdepoop 5 4.625 11 March 2010, 08:52
Laatste bericht: oga244
  volvo 265 GLE met B28E motor bj 1981 peter 7 7.466 21 February 2006, 20:49
Laatste bericht: kaasie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)