Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
De laatste tijd merk ik dat de B230F (benzine) van mijn 245 na een koude start soms niet meer mooi rond loopt. Hij start 's ochtends direct, maar lijkt of hij even op 3 poten loopt, het toerental is wat laag en de motor lijkt af te slaan maar doet dat niet. Ook bij gas geven terwijl de auto nog stil staat hoor je dat de motor "bokkig" loopt. Als je wegrijdt is er na 100 m niets meer aan de hand en draaien de 4 cylinders mooi rond op stationair.Het vindt alleen plaats na een koude start en dan nog niet eens altijd, bij warme start is er geen probleem.
Is dit herkenbaar voor iemand en waar kan ik het beste mee beginnen?(bougies? bougiekabels? te weinig brandstofinjectie bij koude start?)
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heeft de auto het met vochtig weer vaker ? Ik zou eerst de bougiekabels goed nakijken.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik begin altijd met alles schoon te maken en dan vooral de gasklep, en de stationair-regelklep die eronder hangt. Eventueel kan je de kier vd gasklep wat groter maken (zit een mini-schroefje onder) en de gasklepsensor weer afstellen op 'klik zodra de klep beweegt' (2x kleine inbus).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Marc1970 schreef:Ik begin altijd met alles schoon te maken en dan vooral de gasklep, en de stationair-regelklep die eronder hangt. Eventueel kan je de kier vd gasklep wat groter maken (zit een mini-schroefje onder) en de gasklepsensor weer afstellen op 'klik zodra de klep beweegt' (2x kleine inbus).
Deze zijn beiden zo'n 6 duizend kilometer geleden gereinigd door Timen Smit en waren toen al brandschoon zodat er bijna niets aan te reinigen viel. Het doet zich wel vaak met vochtig weer voor (de auto staat ook altijd buiten), de huidige bougiecord kabels incl bougies , rotor en verdeelkap zijn in juli 2010 erop gekomen en doen nu zo'n 28.000 km dienst. Ik heb geen idee wat de vervangingstermijn hiervan is?
Ik denk dat ik maar eens begin met de ontsteking vernieuwen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
ontstekingsdelen bedoel je en dat klinkt als een goed idee!
Bougie's moeten volgens mij elke 20k km, bougiekabels vervang ik als ze slecht zijn en verdelerkap vervang ik als de contacten er slecht uit zien.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn idee van de vervangingstermijn voor Bougicord kabels is elke 150.000 km (nooit tot nu toe), de rotor zit vastgeroest dus ook nog nooit vervangen, verdelerkap heb ik in die tijd 1x vervangen maar maakte 0,0 uit, en de bougies wat vaker. Auto staat altijd buiten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wel apart, zo'n willekeurige 100 m pruttel. Meeste injectie-onderdelen zijn of gelijk goed of warmer veel langzamer op. Als je direct na het starten even VROEM doet, gaat het pruttelen dan weg of wordt het erger? Zou de benzine niet snel genoeg op druk komen? Is er misschien verband met een volle of bijna legen benzinetank?
Een '93 240 heeft volgens mij geen koude startinjector meer, extra benzine wordt gewoon over de 4 gewone injectors verdeeld.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Marc1970 schreef:Wel apart, zo'n willekeurige 100 m pruttel. Meeste injectie-onderdelen zijn of gelijk goed of warmer veel langzamer op. Als je direct na het starten even VROEM doet, gaat het pruttelen dan weg of wordt het erger? Zou de benzine niet snel genoeg op druk komen? Is er misschien verband met een volle of bijna legen benzinetank?
Een '93 240 heeft volgens mij geen koude startinjector meer, extra benzine wordt gewoon over de 4 gewone injectors verdeeld.
Als ik direct na de start even vroem doe, dan blijft de motor bokkig lopen en trilt het blok beduidend meer, als ik de straat uit ben en even stil ga staan loopt het mooi rond en trilt niet meer dan normaal. Het gebeurt bij redelijke volle en kwart lege tank en heeft volgens mij niet te maken met dde benzinevoorraad. I.d.d. heeft de mijne geen koude startinjector meer. Ik heb het gevoel dat het vonken niet helemaal goed verloopt op 1 cilinder (degene die het dichtst bij de radiator zit), deze bougie (kabel)klopte/tikte luider dan de andere 3. Ik heb er al een nieuwe ingedraaid, maar vanmorgen hetzelfde gebok gedurende de eerste minuut. Ik ga ze nu allemaal maar vervangen incl. de kabels. Baat het niet....
Verder rijdt het als een trein, dit weekend nog 400 km met volle bepakking en 4 personen naar Berst Kept Secret festival gereden met regelmatig 140/150 op de teller. Het blok gaf geen slag verkeerd, afgezien van de eerste minuut na de koude start 's ochtends.
Ik ga maar eens beginnen nieuwe onstekingsdelen te bestellen, nieuwe kabels, bougies, rotor en verdeelkap.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Kogelman schreef:Als ik direct na de start even vroem doe, dan blijft de motor bokkig lopen en trilt het blok beduidend meer, als ik de straat uit ben en even stil ga staan loopt het mooi rond en trilt niet meer dan normaal. Het gebeurt bij redelijke volle en kwart lege tank en heeft volgens mij niet te maken met dde benzinevoorraad. I.d.d. heeft de mijne geen koude startinjector meer. Ik heb het gevoel dat het vonken niet helemaal goed verloopt op 1 cilinder (degene die het dichtst bij de radiator zit), deze bougie (kabel)klopte/tikte luider dan de andere 3. Ik heb er al een nieuwe ingedraaid, maar vanmorgen hetzelfde gebok gedurende de eerste minuut. Ik ga ze nu allemaal maar vervangen incl. de kabels. Baat het niet....
Verder rijdt het als een trein, dit weekend nog 400 km met volle bepakking en 4 personen naar Berst Kept Secret festival gereden met regelmatig 140/150 op de teller. Het blok gaf geen slag verkeerd, afgezien van de eerste minuut na de koude start 's ochtends.
Ik ga maar eens beginnen nieuwe onstekingsdelen te bestellen, nieuwe kabels, bougies, rotor en verdeelkap.
Ik heb net de vier bougies verwisseld voor nieuwe Volvo pluggen. Morgen bij de koude start maar eens kijken of dit iets oplevert.
Het viel mij op dat de kleur van de elektroden allemaal goed leek (grijs), de achterste bougie was wat vettig (motorolie) en bij de tweede bougie zat het puntje waar je de dop op doet behoorlijk losgedraaid, dit puntje was ook bruinig evenals de binnenkant van de dop van de bijbehorende bougiekabel die ook lichtbruin was (water?). De rest van de ontstekingsdelen zijn besteld.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Losse tipjes levert geen problemen op totdat de kabel eraf vliegt, er gaat zoveel volt door het systeem dat laat zich niet stoppen door een half los contactje. Wat je dan wel krijgt is wat extra corrosie door vonkoverslag, dat zal de bruine kleur zijn.
Hoe staat het met het benzinefilter en de injectors? Misschien moet je ze allemaal eens leegschudden (zit een heel fijn gaasfiltertje in).
Het zou ook nog kunnen dat je ergens valse lucht hebt, na de luchtmassameter. Haal alle stekkers ook eens los en maak ze weer vast (met de motor uit).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|