Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor loopt niet mooi rond na koude start
#1
De laatste tijd merk ik dat de B230F (benzine) van mijn 245 na een koude start soms niet meer mooi rond loopt. Hij start 's ochtends direct, maar lijkt of hij even op 3 poten loopt, het toerental is wat laag en de motor lijkt af te slaan maar doet dat niet. Ook bij gas geven terwijl de auto nog stil staat hoor je dat de motor "bokkig" loopt. Als je wegrijdt is er na 100 m niets meer aan de hand en draaien de 4 cylinders mooi rond op stationair.Het vindt alleen plaats na een koude start en dan nog niet eens altijd, bij warme start is er geen probleem.
Is dit herkenbaar voor iemand en waar kan ik het beste mee beginnen?(bougies? bougiekabels? te weinig brandstofinjectie bij koude start?)
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
Heeft de auto het met vochtig weer vaker ? Ik zou eerst de bougiekabels goed nakijken.
Antwoord
#3
Ik begin altijd met alles schoon te maken en dan vooral de gasklep, en de stationair-regelklep die eronder hangt. Eventueel kan je de kier vd gasklep wat groter maken (zit een mini-schroefje onder) en de gasklepsensor weer afstellen op 'klik zodra de klep beweegt' (2x kleine inbus).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Marc1970 schreef:Ik begin altijd met alles schoon te maken en dan vooral de gasklep, en de stationair-regelklep die eronder hangt. Eventueel kan je de kier vd gasklep wat groter maken (zit een mini-schroefje onder) en de gasklepsensor weer afstellen op 'klik zodra de klep beweegt' (2x kleine inbus).


Deze zijn beiden zo'n 6 duizend kilometer geleden gereinigd door Timen Smit en waren toen al brandschoon zodat er bijna niets aan te reinigen viel. Het doet zich wel vaak met vochtig weer voor (de auto staat ook altijd buiten), de huidige bougiecord kabels incl bougies , rotor en verdeelkap zijn in juli 2010 erop gekomen en doen nu zo'n 28.000 km dienst. Ik heb geen idee wat de vervangingstermijn hiervan is?
Ik denk dat ik maar eens begin met de ontsteking vernieuwen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#5
ontstekingsdelen bedoel je en dat klinkt als een goed idee!
Bougie's moeten volgens mij elke 20k km, bougiekabels vervang ik als ze slecht zijn en verdelerkap vervang ik als de contacten er slecht uit zien.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#6
Mijn idee van de vervangingstermijn voor Bougicord kabels is elke 150.000 km (nooit tot nu toe), de rotor zit vastgeroest dus ook nog nooit vervangen, verdelerkap heb ik in die tijd 1x vervangen maar maakte 0,0 uit, en de bougies wat vaker. Auto staat altijd buiten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Wel apart, zo'n willekeurige 100 m pruttel. Meeste injectie-onderdelen zijn of gelijk goed of warmer veel langzamer op. Als je direct na het starten even VROEM doet, gaat het pruttelen dan weg of wordt het erger? Zou de benzine niet snel genoeg op druk komen? Is er misschien verband met een volle of bijna legen benzinetank?
Een '93 240 heeft volgens mij geen koude startinjector meer, extra benzine wordt gewoon over de 4 gewone injectors verdeeld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Wel apart, zo'n willekeurige 100 m pruttel. Meeste injectie-onderdelen zijn of gelijk goed of warmer veel langzamer op. Als je direct na het starten even VROEM doet, gaat het pruttelen dan weg of wordt het erger? Zou de benzine niet snel genoeg op druk komen? Is er misschien verband met een volle of bijna legen benzinetank?
Een '93 240 heeft volgens mij geen koude startinjector meer, extra benzine wordt gewoon over de 4 gewone injectors verdeeld.

Als ik direct na de start even vroem doe, dan blijft de motor bokkig lopen en trilt het blok beduidend meer, als ik de straat uit ben en even stil ga staan loopt het mooi rond en trilt niet meer dan normaal. Het gebeurt bij redelijke volle en kwart lege tank en heeft volgens mij niet te maken met dde benzinevoorraad. I.d.d. heeft de mijne geen koude startinjector meer. Ik heb het gevoel dat het vonken niet helemaal goed verloopt op 1 cilinder (degene die het dichtst bij de radiator zit), deze bougie (kabel)klopte/tikte luider dan de andere 3. Ik heb er al een nieuwe ingedraaid, maar vanmorgen hetzelfde gebok gedurende de eerste minuut. Ik ga ze nu allemaal maar vervangen incl. de kabels. Baat het niet....
Verder rijdt het als een trein, dit weekend nog 400 km met volle bepakking en 4 personen naar Berst Kept Secret festival gereden met regelmatig 140/150 op de teller. Het blok gaf geen slag verkeerd, afgezien van de eerste minuut na de koude start 's ochtends.
Ik ga maar eens beginnen nieuwe onstekingsdelen te bestellen, nieuwe kabels, bougies, rotor en verdeelkap.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#9
Kogelman schreef:Als ik direct na de start even vroem doe, dan blijft de motor bokkig lopen en trilt het blok beduidend meer, als ik de straat uit ben en even stil ga staan loopt het mooi rond en trilt niet meer dan normaal. Het gebeurt bij redelijke volle en kwart lege tank en heeft volgens mij niet te maken met dde benzinevoorraad. I.d.d. heeft de mijne geen koude startinjector meer. Ik heb het gevoel dat het vonken niet helemaal goed verloopt op 1 cilinder (degene die het dichtst bij de radiator zit), deze bougie (kabel)klopte/tikte luider dan de andere 3. Ik heb er al een nieuwe ingedraaid, maar vanmorgen hetzelfde gebok gedurende de eerste minuut. Ik ga ze nu allemaal maar vervangen incl. de kabels. Baat het niet....
Verder rijdt het als een trein, dit weekend nog 400 km met volle bepakking en 4 personen naar Berst Kept Secret festival gereden met regelmatig 140/150 op de teller. Het blok gaf geen slag verkeerd, afgezien van de eerste minuut na de koude start 's ochtends.
Ik ga maar eens beginnen nieuwe onstekingsdelen te bestellen, nieuwe kabels, bougies, rotor en verdeelkap.

Ik heb net de vier bougies verwisseld voor nieuwe Volvo pluggen. Morgen bij de koude start maar eens kijken of dit iets oplevert.
Het viel mij op dat de kleur van de elektroden allemaal goed leek (grijs), de achterste bougie was wat vettig (motorolie) en bij de tweede bougie zat het puntje waar je de dop op doet behoorlijk losgedraaid, dit puntje was ook bruinig evenals de binnenkant van de dop van de bijbehorende bougiekabel die ook lichtbruin was (water?). De rest van de ontstekingsdelen zijn besteld.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#10
Losse tipjes levert geen problemen op totdat de kabel eraf vliegt, er gaat zoveel volt door het systeem dat laat zich niet stoppen door een half los contactje. Wat je dan wel krijgt is wat extra corrosie door vonkoverslag, dat zal de bruine kleur zijn.

Hoe staat het met het benzinefilter en de injectors? Misschien moet je ze allemaal eens leegschudden (zit een heel fijn gaasfiltertje in).

Het zou ook nog kunnen dat je ergens valse lucht hebt, na de luchtmassameter. Haal alle stekkers ook eens los en maak ze weer vast (met de motor uit).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  when motor is warm get off MonikaV70 1 2.034 30 May 2020, 21:06
Laatste bericht: CK070
  Kilometerteller en snelheidsmeter kloppen niet hansbaijens 17 22.980 11 September 2014, 13:24
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  vida dice werkt niet Tamme_tekkl 3 8.467 26 February 2014, 20:48
Laatste bericht: MartjeB
  Backfire bij koude start villaverte 3 3.860 21 February 2013, 16:15
Laatste bericht: 244Drift
  Aanjager motor overleden 242gt Jerry 6 5.749 10 December 2012, 08:13
Laatste bericht: Jerry
  Niet starten op benzine pepijnwk 6 4.796 18 May 2012, 20:57
Laatste bericht: aernout
  B230F blijft niet lopen KAB 41 31.713 16 May 2012, 20:42
Laatste bericht: pepijnwk
  shit volvo start niet meer pepijnwk 32 32.064 12 March 2012, 00:10
Laatste bericht: pepijnwk
  940 2.3benzine start niet Robert58 1 3.301 5 April 2011, 11:39
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  motor maakt bij bepaalde RPM bijgeluiden Tim1981 19 12.843 10 June 2010, 23:55
Laatste bericht: Tim1981

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)