Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2009
Voor mijn 240 GLE (2.0 injectie) uit 1982 ben ik op zoek naar de volgende info:
Draad / diameter van de carterplug.
Is dit bijv. een M10x1.5 of een 1/2x14 NPTF?
Ik wil de carterplug nml. vervangen voor een olietemperatuur sensor van VDO, maar heb dan wel de juiste draad/ diameter nodig.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.252
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
hmm, ik had het topic eigenlijk even af moeten maken.
Je kunt idd de VDO M18X1,5 gebruiken, je voelt wel een beetje speling als je de plug erin draait,dus het schroefdraad past niet perfect,maar goed genoeg. En het verhaal van JanWillem geeft genoeg vertrouwen, ik ververs de olie niet zo vaak
De VDO sensor is in 2 lengtes te krijgen, de lange versie is gelijk aan de volvo-variant en de ideale oplossing. Echter, die kan ik echt nergens meer vinden. De korte variant kun je vinden op een duitse site (even googlen) en doet het ook, heeft alleen iets meer last van invloed van buitenaf denk ik.
Let op: zorg ervoor dat je zeker de M18 variant krijgt, want ik heb m bij verschillende NL-shops besteld en kreeg dan een waardeloze oplossing van VDO zelf met een M14 plug en M14-M18 adaptor. Die duitse site heeft de juiste!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
op ebay.de staan de sensoren ook (VDO Geber, 16-25 euro). alleen is verzenden wat duur opgegeven (17 euro), de verkoper dus even mailen of ie het in een envelopje kan doen ipv een zeecontainer.
zelf heb ik een M14x1.5 moer op de pan gelast, zit ie niet op het laagste punt en de sensor is goedkoper. nadeel is wel dat de pan even los moet... gelukkig had ik het blok er uit
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
DopdeDouwer schreef:Parkeren was geen probleem althans niet om 10:30. een echte goeie 700-vak was er echter niet, maar ach. De 240's en ouder stonden wel redelijk gesorteerd, leuk om even langs te lopen.
Ook leuk om even met de volvoers te O-H'en.
Nog wel wat koopjes gehaald; PU voor de stabi, wieladapters/spacers, 240-Haynes, 1l fertan... dat was het geloof ik.
Geen olietemp. sensor kunnen vinden (althans niet voor een normale prijs) en ook geen haakje voor het reservewielbandje.
Robbert,
Dit misschien iets? Is meteen de goede draad voor je Volvo...
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p2006.html
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Is 120 graden niet te weinig? Olie wordt toch wel warmer?
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
frox schreef:Is 120 graden niet te weinig? Olie wordt toch wel warmer?
In erg uitzonderlijke gevallen wel. Bij een luchtgekoeld blok wordt ie ongeveer 100 tot 110 graden, en dan ben je vaak al volgas aan het rijden. Aangezien zo'n blok een stuk warmer is dan een Volvo blok, lijkt het mij wel voldoende.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
denk niet dat ik dit jaar ga. sinds 2005 elk jaar geweest maar heb nu niet zo veel zin om te gaan. wel eens leuke koopjes te vinden maar heb nu niet veel nodig. eerst maar eens de spullen die liggen te verstoffen in de schuur gebruiken.
frox schreef:Is 120 graden niet te weinig? Olie wordt toch wel warmer?
en als je die aansluit op een meter met 150 graden 'schaalverdeling' zoals de volvo olie-temp-meter staat ie op 150 als de sensor 120 meet. volgens mij gebruikt VDO altijd het zelfde weerstandsbereik.
deze:
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p2005.html
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Ah, dat kan ook natuurlijk. Wist niet van het bereik van de Volvo meter. Bij m'n Kever is ie 120gr., vandaar.