Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn b230k met heron hoofd ga ik vervangen voor een b230F.
Van die b230F vervang ik de standaard nokkenstok voor een A as ivm hogere toeren kunnen draaien en toch koppel onderin overhouden.
Nu wil ik een slangmengstuk plaatsen vlak bij de gasklep.
Welke diameter moet ik bestellen?
Iemand ervaring?
Ps ik heb alleen lpg als brandstof en wil de motor zo min mogelijk afknijpen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb de diameter van de slang genomen. Hij had precies dezelfde maat al de diameter van de lmm
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 February 2016, 21:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2016, 21:46 door Marc1970.)
Mijn B230F heeft een mengstuk uit die tijd, het zit direct op het gasklephuis geklemd en de org. inlaatslang daar weer op. De binnendiameter is een stuk kleiner maar dat kan niet anders. Haal gewoon van een sloper. De stationair omloop moet je ook wat wijzigen, de standaard opzet omzeilt de gasklep (en het daarop gemonteerde mengstuk), dan zou je stationair dus geen LPG krijgen.
Een B230F compleet zonder injectie dus? Met de ontsteking van de B230K? Wat is daar het voordeel van? De B230K is met z'n hoge compressie ideaal voor LPG zou ik zeggen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
De gasklep van een auto met lh2.2 heeft volgens mij nog wel een stationair mengschroef.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is de LMM van 2.2, die kan je wat bijdraaien. Op zich heeft de 2.4 gasklep nog wel een stelschroefje om hem old skool stationair te laten draaien, dat doet-ie ook twv 500 rpm. De regelklep zit daar om de resterende 300 rpm te regelen, vooral om inkomende airco en andere belastingen netjes op te vangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De b230 lekt olie langs de kleppen en ik heb het idee dat er minstens 1 zuiger kantelt.
Plus mayonaise in de carterontluchting heeft me doen besluiten om voor een andere b230 te gaan.
Er komt een zo groot mogelijke gasklep op en de stationair omloop word bedient door de hand choke die in de 145 zit.
Zoveel hoger is de compressie van de heron ook weer niet en de zuigers schijnen een stuk zwaarder te zijn.
Met een achteras van 1 op 3.90 is het toch een toeren draaier met 130 dus dan is de b230 met a nokkenstok beter dacht ik.
Misschien de kop nog een keer een mm afvlakken?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er mag van Volvo max. 0,5 mm af. Ik denk dat je bv met de distributieriem al gek uitkomt als je verder gaat. Ik had ook een B230F met kantelende zuigers, ergens na 1990 zijn de zuiger wat hoger gemaakt (full skirt) en doen ze het veel minder.
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...engine.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Die halve mm van Volvo heeft vast te maken met pingelen op benzine of zo.
Op lpg kan er vast wat meer af.
1 op 11 compressie lijkt mij een leuk en veilig streven.
Jos had nog wat mengstukken liggen dus binnenkort even kijken daar.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Probeer eens wat. Maar daar ben je toch wel van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dat is ook 1 van de redenen dat ik een oude volvo rijd, proberen en onderdelen vinden is nog betaalbaar 😀
Even googelen leerde me dat er veilig0.8 mm afkan en dan is het nog steeds een vrijloper.
Dus even een voelermaat van 0.8 plus de klepspeling en een beetje voor het oprekken /uitzetten van de drijfstangen tussen de nok en dan zonder riem eens tornen .
Zuiger in de hoogste stand en meten hoeveel ruimte er nog is.
Mis ik iets?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970