Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Vandaag eindelijk de kop eraf laten halen. Ik heb momenteel een peesontsteking in mijn schouder en mijn vriendin doet nu dus het sleutelwerk. :-)
Nu loop ik tegen enkele punten aan:
-Ja de pakking was eruit, bij CIL1.
-Er is koolaanslag; hoe krijg ik dat het makkelijkst weg?
-Stel dat er een scheurtje zit van inlaat naar uitlaatklep, ga ik hier dan veel van merken? (Bij de oude FIAT 500 had bijna elke 500 hier een scheurtje en die reden hier nog prima mee)
-Om de distributie snaar aan de onderzijde los te krijgen: moet dan de poelie losgenomen worden?
[img width=800 height=600]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/25/1235576003-040.jpg[/img]
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Koolresten in de verbrandingskamer heb ik wel eens met een roterende staalborstel op een boor weggehaald, was ook een alu kop. De bovenkant van het blok en de zuigers met een plamuurmes.
Lelijk gat, en smerige koelwaterkanalen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.451
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Is dat niet een gat in de pakking? Anders inderdaad een heeeeel lelijk gat... :-\
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
De pakking is gescheurd en de kop was daardoor duidelijk nat. Zowel bij cil 1 als 2 zijn de kleppen wat roestig.
Koelkanaal zat soort korst op, alsof een stukje pakking voor het koelkanaal geschoven was.
Ik heb de verbrandingsruimte met een koperen borsteltje gedaan en de kop ligt nu bij een revisiebedrijf om te vlakken. (4e cilinder had putjes / schade tgv pingelen; detonatie)
Scheurtje tussen de in en uitlaatklep zou nog jaren mee moeten kunnen.
Ik wil morgen een pakkingsschraper oid (Thx: plamuurmes!) halen om de cilinders en de zuigers te reinigen.
Tevens wil ik een luchtcompressor lenen om de koelkanalen schoon te spuiten, maar ook om de schroefdraad voor de kopbouten schoon te blazen.
Iemand nog enig idee mbt de distributieriem: hoe krijg je deze achter die onderste poelie vandaan? Moet dan de poelie mbv die M6 boutjes losgenomen worden?
Die moet je er gewoon af kunnen halen zonder de poelie los te halen. Beetje moeilijk klungelen, maar het lukt wel.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kop met scheurtje tussen de kleppen zou ik niet meer gebruiken, er zijn genoeg andere. De klepzetels kunnen loskomen, ziet er zo uit:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/25171683
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Geen moment aan loskomen van de zitting gedacht. >
Kop gaat nu, met scheurtje gemonteerd worden en misschien dat ik later een kop voorbereid waarbij alles perfect is.
Nu staat de auto bij moeders in de weg en dat mag natuurlijk niet te lang duren.
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
skidje schreef:Is dat niet een gat in de pakking? Anders inderdaad een heeeeel lelijk gat... :-\
Volgens mij zit daar fabriek af een koelkanaal....

waarbij je hier dus ws tegen een dichtgeslibt koelkanaal aankijkt en niet tegen een gat in de kop...
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Dat gat is inderdaad een koelkanaal.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
zo te zien zit dat andere kanaal ook dicht
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD