Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto trilt, dreunend geluid ook na vernieuwen kruiskoppelingen.
hallo,

Onlangs mijn kruiskoppelingen laten vervangen, deze bleken idd helemaal vast te zitten, dus werd hoog tijd.

Echter, sinds de auto bij de garage is geweest (kan ook toeval zijn) trilt / vibreert de auto in zijn geheel vanaf +- 30km/u tot ...
Ook treedt er een dreunend, hol, roffelend geluid op dat van de achteras lijkt te komen.

Terugggegaan naar de garage, conclusie: aangezien de nieuwe kruiskoppelingen en de as weer goed gemonteerd zitten (nog een keer gecheckt), zouden de trillingen afkomstig kunnen zijn van kromme velgen (de achterwielen zijn idd niet helemaal goed, maar hier rijd ik al enige tijd mee zonder enig probleem, laatst ook geen harde smak mee gemaakt).
Toch even velgen vervangen door goede exemplaren zonder onbalans (14'' stalen velgen van onder mijn andere 240) echter de auto trilt nog steeds evenveel. Velgen lijken daardoor niet de oorzaak te zijn. Wat dan wel?

Het geluid: differentieel zingt, moet op den duur volgens garage vervangen worden, maar kan nog even mee. Zou bovendien geen trillingen moeten veroorzaken.

De cardanas is vorig jaar vervangen bij het inbouwen van een M47 bak (150 000 km) en heb ik nooit klachten mee gehad. behalve tussenlagertje en kruiskoppelingen dan. (as heeft geen onbalans oid). De rubbers lijken nog steeds goed.

Dus wat zou van dit letterlijke gedonder Wink de oorzaak kunnen zijn? Mogelijk de achteras? Alle suggesties zijn bijzonder welkom! Alvast bedankt!

PS: Auto is een 244 van '82 met B23A en (later gemonteerde) M47.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Ik vind het bij de 240 modellen altijd moeilijk om oorzaken van trillingen te achterhalen.

Maar weet je zeker dat de auto deze trillingen niet had voor de reparatie?
In dat geval heeft het toch bijna zeker met het vervangen van de kruiskoppelingen te maken.
Je weet zeker dat de cardanas weer correct teruggeplaatst is? Bijn mij 760 kon het op meerdere manieren (splines), terwijl de as in de fabriek gebalanerd is op ÃÂÃÂn postitie.
EÃÂn spline ernaast zitten, en de cardanas is uit balans.
Verder motorsteunen en versnellingsbaksteun nog in orde? Rubber van het cardanaslager?

Succes!
760 | Groen | Snel
hartstikke bedankt voor jullie reactie!

De cardanas is voor 99% zeker volgens mij en de garage goed teruggeplaatst, aangezien dit bij de 240 modellen kennelijk op slechts 2 manieren kan gebeuren ???. Is bovendien gemerkt voor de reparatie, en zo ook teruggeplaatst.

Rubbers lijken mij echter een ander verhaal. De motor- en versnellingsbaksteunen zijn een goed jaar geleden allemaal vervangen aangezien deze niet fris waren toen ik de auto kocht. MAAR van het rubber van dat tussenlager weet ik dat niet zeker. Afgelopen zomer voor de vakantierit naar Frankrijk wel het lager vervangen, maar of het rubber ook nog helemaal goed was?
Maar zou dit ineens tot trillingen leiden? Verslijten van een rubber is toch een geleidelijk proces zou je zeggen?

Zal binnekort eens kijken. Helaas deze week zelf een beetje druk en is mijn garage bovendien gesloten, maar het is zeker een goede tip ;D!!!!
Ik houd jullie op de hoogte!

groeten,
Vincent

PS als antwoord op Jos245: Voor de reparatie van die kruiskoppelingen trilde de auto niet zozeer, alleen tijdens het remmen op de motor en gewoon remmen. Bij hogere snelheden (90+) bromde alleen een en ander onder de auto. Eerste lijkt nu verholpen Wink, echter de auto trilt nu elke snelheid eigenlijk (boven de 40km/u zeker). Zou idd een mogelijkheid blijven dat het daaraan ligt, maar dan zou hij ook hebben getrilt ervoor, of niet?

PS nr 2 Mocht iemand nog een andere oorzaak weten, reacties blijven van harte welkom!!! ;D
Vincent244
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Ik heb ook wel eens een tijdje gezocht naar een trilling, vanaf 90 km/h. Dat waren de voorbanden. Trillen begon wel na vervangen van bakrubber (dacht ik), dus ik denk dat de auto langzaam maar zeker slijt, maar stabiel blijft. Zodra je wat vervangt, komen alle gremlins boven.

Heb je de stand vd achteras van opzij al bekeken? Als de rubber vd reactiestangen heel slecht zijn hangt-ie te ver voorover en da's niet goed voor de hoek waaronder de kruiskoppelingen werken. Maar deze stangen zou je ook bij optrekken goed horen bonken.
Ideaal loopt de hele aandrijflijn recht naar achter onder een hoek van 5 graden (van opzij). Van onderaf gezien maakt het laatste deel vd aandrijfas een hele flauwe Z hoek (de aansluiting op het differentieel zit uit het midden).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Hallo! Daar ben ik weer!

De auto nog eens naar de garage gebracht, maar hij trilt en dreunt nog steeds! :-\

Wat is er tot dusverre aan gebeurd?
- achterste 2 kruiskoppelingen vervangen, voorste is ‘goed’
- versnellingsbak-rubber vervangen
- tussenas lager-rubber vervangen
- aandrijfas 180 graden gedraaid

Het trillen is het hardst bij 80-110km/u, daarboven ook nog duidelijk voelbaar. En, zodra de auto warm wordt, ook onder de 80, met name bij accelereren en remmen op de motor.
Bij wegrijden vanuit stilstand hoor ik een gebrom onder de middentunnel, op de hoogte van de handrem (achter versnellingsbak dus). Velgen (ook voorwielen) lijken dus wederom uitgesloten.

Nu is wel gebleken (na het achterste stuk cardan eraf gehaald te hebben, dat er een kleine onbalans in het voorste gedeelte van de cardanas zit.

Korte geschiedenis van de cardanas:
Mijn cardanas is vorig jaar vervangen, samen met de M47 (afkomstig uit een 264). De 244 was oorspronkelijk uitgerust met een M45 (4 bak). Gezien het feit dat de bak eerst aan een V6 gekoppeld was, is het 4cyl-koppelingshuis van de M45 op die M47 gezet, waardoor de cardanas ingekort moest worden (+-4cm) om het geheel passend te maken. Dat ingekorte voorste stuk heeft nu dus lichte onbalans.
Heeft iemand een oplossing hiervoor of eventueel een soortgelijk stuk cardanas (nr. 1340752) in de aanbieding? Dan hoor ik het graag!

Of kan het toch zitten in die voorste kruiskoppeling???

Mvg,
Vincent.
Vincent244
Bij 110 in de 5e versnelling draait de cardanas rond de 3000 rpm, da's 50 Hz, een onprettige lage frequentie bekend van radio en TV.

Er staat een cardanas op MP, http://link.marktplaats.nl/204588845, de 3 kruiskoppelingen versie ook nog.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
het is beslist niet mijn bedoeling om wat voor garage of monteur dan ook te betwijfelen, we kunnen tenslotte allemaal een foutje maken.......

zijn de gebruikte kruis-stukken orgineel of imitatie. (imitatie hoeft trouwens niet slechter te zijn)
het kan namelijk wezen dat de maatvoering van de nieuwe kruis-stukken wat kleiner is dan de oude, ik bedoel dan met name de afstand van bovenkant naaldbus tot bovenkant tegenoverliggende naaldbus.

als deze maat kleiner is kan de as uit het midden gaan slingeren>>trillen.
het zou niet de eerste keer wezen dat deze maat niet klopt,het kan ook wezen dat de gaffel uitgebogen is door in / uitpersen (of slaan) waardoor hetzelfde effect ontstaat.
het omgekeerde komt ook voor bij te grote afstand krijg je de seeger-ringen er niet meer in die de naaldbussen op hun plaats houden.
heel soms slijpt men dan de seeger wat dunner aan 1 kant waardoor je ook onbalans kan krijgen.

in de landbouw worden ook veel kruistukken gebruikt bij aftakassen en het inkorten van die assen ( bij nieuwe trekker/machine combinaties ) heeft in het verleden al tot grote trillingsproblemen geleid bij onjuiste montage.
er zijn verhalen bekent van trekkers die een complete versnellingsbakrevisie kregen na vermeende versnellingsbak geluiden.
trillingsgeluid plant zich heel makkelijk voort en komt soms op onverwachte plekken aan het licht terwijl de bron achteraf verderop blijkt te zitten.

maar ja achteraf is het altijd makkelijk praten.......

eregens op internet staat nog een heel mooi verslag van een volvo-perfectionist die zijn as bij meerdere revisiebedrijven bracht voor trillingen.
ik zoek het wel even op en zal dan linken.
Ik zou een complete ORIGINELE tweedehandse aandrijfas (allebei de delen) van een M47 bak zoeken en die eronder zetten (die zijn er want de 244 B23A is ook origineel met M47 bak geleverd geweest).

Ik vermoed dat je probleem dan over is. Je kunt dan mogelijk ook die garagist met de oude gerepareerde as om zijn oren slaan(financieel). Wink

p.s. heb je ook al beide motorsteunrubbers gecontroleerd op afscheuren. Die willen soms ook wel een stuk gaan, als je een krik onder de bak hebt gezet bijvoorbeeld
Het probleem is eindelijk opgelost!!! ;D

Ik ben ook nog op zoek gegaan naar de originele cardanas voor onder een 240 met originele M47, maar die zijn niet 2de hands meer te krijgen lijkt het...

Dus dan maar nog eens alles losgehaald, beginnend bij het achterste gedeelte van de cardanas. Met het doel een en ander wellicht naar een balanceerbedrijf te brengen. Maar wat bleek?? De as bleek echter in het verleden scheef afgeslepen te zijn bij de spiebanen toen deze ingekort is. Dit scheef afgeslepen stuk heeft voor slingering gezorgd: als een dun plaatje metaal al een as in balans kan brengen bij balanceren, kan zeker een paar gram verschil aan EEN zijde natuurlijk een hoop onbalans veroorzaken dacht ik...
Dit is nu recht afgeslepen, en is de onbalans en daarmee het vreselijke gedreun onder de middentunnel voorbij!!!

Nu vermoed ik dat dit altijd zolang ik de auto heb (35 000km) al in onbalans geweest is, maar door die oude, vastzittende kruiskoppelingen (met name de achterste) opgevangen is... kan zoiets eigenlijk???

Toch bleef er nog een kleine 'dreun' over bij 70-90 km/u, dit bleek later aan een ietwat onregelmatig lopende motor (bij een bepaald toerental, voor de rest onmerkbaar) gelegen te hebben: bij het afstellen en vernieuwen van de contactpunten en ontstekingstijdstip dit weekend is ook dit feitelijk verholpen.

Ben weer helemaal blij met m'n Volvootje!!! ;D
Bedankt voor het meedenken iedereen, en mocht iemand hetzelfde overkomen en het verhaal nog niet helemaal begrijpen, aarzel niet om vragen te stellen!!! En kijk eerst eens naar de balancering van de cardanas...
Vincent244

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metaal schurend geluid in bochten, af en toe Bart240 4 3.015 10 June 2023, 15:51
Laatste bericht: Jambon
  Jongere auto-bak B30 V164 Veenstra01 20 4.975 30 April 2023, 17:31
Laatste bericht: Marc1970
  M90 ervaringen qua geluid TeunTimmermans 7 2.619 16 August 2022, 13:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Trillende auto Witger 1 1.551 14 May 2021, 21:16
Laatste bericht: Marc1970
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.327 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.091 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Dreunend geluid tijdens optrekken en remmen Arjen van Hattem 13 10.849 20 July 2017, 21:55
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Knallend geluid bij optrekken Jasper240 4 5.624 13 June 2017, 22:07
Laatste bericht: Dopski
  Auto bromt irritant bij afremmen Nicolaas H 17 15.729 19 April 2017, 14:53
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 5.369 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)