Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
19 April 2017, 15:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2017, 15:29 door Arjen van Hattem.)
Hallo,
Bij het optrekken en remmen doet mijn 244 uit 86' heel hard dreunen/brommen. Net als in dit topic:
http://volvolvo.nl/thread-13458.html
De oorzaak van deze klacht is gevonden, althans dat denken we (ik en een automonteur). Namelijk de tussenaslager en de kruiskoppeling moeten vervangen worden.
Nou ben ik gaan zoeken naar beide onderdelen en loop tegen een paar vraagstukjes aan. Hieronder een foto ter ondersteuning.
1. Welke lager zie ik of zou op bovenstaande foto moeten zitten? Tussenaslager? of Cardanaslager. Want tussenaslager kan ik tot nu toe ook alleen maar vinden voor modellen tot het jaar 84'. Weet iemand welk lager ik moet hebben en enig idee waar?
Update 15:20: ik gok dat ik dit moet hebben: http://www.estateservices.nl/aandrijving...0-8mm.html
2. Een kruiskoppeling kom ik op internet tot nu toe alleen tegen voor bouwjaren tot en met 84', weet iemand waar ik ééntje voor het bouwjaar 86' kan bestellen? (deze vraag heb ik overigens net ook in
hier gesteld - excuus voor dubbele vraag in dat geval)
Alvast bedankt!
Groet,
Arjen
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
20 April 2017, 11:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 April 2017, 11:19 door daddyphilipsen.)
Bij Nordicar te bestellen. Via hun webshop. Alleen moet je dan wel eerst even de diameter van de aandrijfas delen meten want er zijn verschillende diameters kruiskoppelingen gebruikt door de jaren heen.
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Precies, die diameter weet ik dus niet. Maar ik begreep op het forum te lezen dat vanaf 1986 de diameter groter is, 50,6 mm of zoiets.
Dus dan kom ik uit bij deze:
http://www.estateservices.nl/kruisstukje...0-v90.html
Echter staat daar dan weer iets wat me laat twijfelen:
"240 240 1985 t/m 1993 with autom.BW55 86~87 except 5-speed 1987" -- Ik heb geen automaat maar 5-bak hand.
Maar ik denk dat ik het maar op deze moet gokken.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ff onder je auto de diameter van de aandrijfas ( die buis in de lengte richting van de auto) meten
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Hallo, inmiddels in er een kruiskoppeling vervangen en een tussenaslagerset. Het ene gedreun is weg, maar er is een constante dreun voor teruggekomen, tussen de 60 en 100 km/h hoor je hem constant. Bij 80km/h is hij het hardst. De as is een paar keer een kwartslagke gedraaid, dit maakte het of erger of net wat minder erg. Maar het gedreun wil niet weg. Klinkt dit bekend? Is hier wat aan te doen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Zeker weten dat de andere kruiskoppelingen wel helemaal goed zijn en heel soepel alle kanten op draaien? Ook onder belasting?
Ik vervang ze als er 1 versleten is eigenlijk de eerste keer alle kruiskoppelingen.
Motorrubbers wel goed en niet doorgezakt? Hierdoor komt namelijk de carterpan klem te liggen op de dwarstraverse onder de motor.
Versnellingsbakrubber wel goed?
Uitlaat hangt wel helemaal vrij?
Geen rammelend schotje in 1 van de dempers? Heb ik namelijk wel in een vrijwel nieuwe eindemper en dus ook een dreunend geluid.
Alle draagarm rubbers van de achteras goed?
Geen versleten en daardoor dreunend achterwiel lager?
Anders toch een keer de aandrijfas laten balanceren.
Kan soms heel lastig te vinden zijn.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb wel s een dreun gehad waar het dashboardkastje van klapperde, een hoop aan gezocht, geprobeerd en rubbers lagers en van alles vervangen en dat was uiteindelijk over met het vervangen van de voorbanden, ietwat ongelijk versleten tweedehands Continentals Contactachtige dingen. Heel vreemd, is nooit meer terug geweest.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Shit, dit kan dus echt van alles zijn. Ik wil volgend weekend op vakantie. Men! Haha, weet iemand toevallig een adres in omgeving Zwolle die ervaring heeft met deze volvos waar ik een diagnose voor dit probleem kan doen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 244 1986 B230A
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Vervelend, zeker net voor de vakantie!
Er is al veel geopperd, kan er niet veel aan toevoegen. Behalve dat je wrs dingen moet gaan uitsluiten. Suggestie:
Je zegt dat het snelheidsafhankelijk is? Maakt het nog uit of je dan met toerental speelt ( verschillende versnellingen, remmen op motor, vrij, weer optrekken etc). Bij oorzaak in blok en bak verwacht ik wat variatie dan. Als het puur snelheid is, is het , na de bak.
Kun je een filmpje/geluidsopname plaatsten?
Wellicht dat er dan
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Op de aandrijfas kan een stukje metaal gelast zijn om de as uit te balanceren. Is dit er misschien bij de werkzaamheden afgebroken of erg verbogen? Kan ook voor brom zorgen.
Heb je voordat de as eruit ging voor het kruisstuk deze afgetekend op de bak en op de flens zodat je de splines er weer op dezelfde stand in hebt geduwd?
Het kruisstuk bromt [volgens mij] niet op de manier die jij beschrijft [dus bij bepaalde snelheidsbereiken] maar alleen als de auto uitloopt of afremt.
Succes, ik weet hoe irritant dit kan zijn. [En hoe fijn als het is opgelost!]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]