Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
>

Ik heb dit ook net gedaan, echter wel degelijk een dremel nodig als je een combiunit heb. De aftermarket motor past namelijk niet over de bevestigingspunten van de oude motor en die moeten dan ook weg gehaald worden m.i., althans ik heb geen andere manier kunnen vinden. Als je een beetje weet hoe een en ander in elkaar zit en geen tegenslagen hebt is het in een dag zeker goed te doen. Ik heb echter meteen alles schoon gemaakt gerapareerd nagekeken enz net een dag over gedaan. En ik heb alles vanaf de bestuurderskant moeten benaderen, aangezien hij vanaf deze zijde gemonteerd zit. Dus stoeltje liften is zeker aan te raden.

sterkte sander
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Ik denk dat ik binnenkort ook eraan mag geloven, dat mijn kachel eruit moet voor een nieuwe motor. :-\
Bij mij pieptie ook al behoorlijk. Binnenkort dus maar eens een nieuwe kachelmotor bestellen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Peter Timmer schreef:Ik vind het wel heel rigoreus om met een dremel in de hand, je ventilator te gaan vervangen. :-\
Je kunt toch ook gewoon losmaken wat vastzit, dan kun je het later ook weer vastmaken! 
Alles wat je losslijpt is kapot :'(
sorry, excuus. De dremel heb je nodig zodat je de kunststofdelen in het midden waar de motor tegen hangt niet uit elkaar hoeft te nemen. Dat scheelt heeeeel veel werk. De nokjes van die delen waar de motor op vast zit geschroeft moet je wegslijpen omdat de nieuwe motor anders is als de oude. Dit omdat de originele niet meer gemaakt worden dus men heeft een vervangende motor gemaakt. (Volgens Nordicar) Slijp je ze niet weg dan lopen je fanbladen aan. Dus je moet dat aanpassen...
o, ik zie net dat hallohaas dat ook al had ontdekt.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
OOOOOOhhhhhhh, dus daarom loopt tie bij mij aan :o :o :o
De Dremel heb ik liggen, Maar om die klus nou nog een keer te doen, nee dank u.
Hij loopt trouwens alleen aan als je remt en dat doe ik zo weinig mogelijk. ;D ;D ;D
![[Afbeelding: lamp.gif]](http://volvolvo.nl/smf/Themes/default/images/post/lamp.gif)
Overigens ga ik eerst eens proberen de vinnen versnelt zover af te laten slijten dat er niets meer geraakt wordt.
![[Afbeelding: lamp.gif]](http://volvolvo.nl/smf/Themes/default/images/post/lamp.gif)
Kijken of ik dat via de opening onder de klokjes, boven de radio door weghalen van de roosters kan doen.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Bij Scandcar kost een kachelmotor ⬠79,-. Is dat een beetje een gangbare prijs?
Ik ga er volgende week maar mee beginnen. Het wordt toch wel erg mistig als ik met mijn drie vrouwen in de auto zit :
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Zie hier een perfect citaat ;D
Erik265 schreef:Bij Scandcar kost een kachelmotor ⬠79,-. Is dat een beetje een gangbare prijs?
Volgerns mij wel. Een paar jaar geleden vroeg Elferink Enter (Saab Volvo sloper) 75 euro voor een nieuwe. Inflatietechnisch gezien is ie dus iets goedkoper geworden. 8)
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
hoi erik,
prijzen weet ik niets van maar ik ben ook aan de beurt voor zo'n operatie.
heb jij wel de goede motor op het oog?
jij hebt toch airco??in dat geval heb je de combined unit.
er is bij die dingen een modificatie gekomen vwb de keramische weerstand en vooral de plaats daarvan.
even een tip;
de getoonde aderklemmen (griptangen met ronde bekken) in de pdf file kan je heel simpel zelf maken van een bezemsteel
zaag 4 stukken rondhout af van 10 cm
boor op alle uiteinden dwars op de lengteas een gaatje 6,5mm (gaten wel evenweidig aan elkaar houden.
leg 2 houtjes paralel tegen elkaar en doe door de gaatjes een boutje M6 met aan de andere kant een vleugelmoertje.
je hebt nu 2 perfect doseerbare aderklemmetjes (en je vrouw loopt niet meer op de bezemsteel te hangen als ze met de buurvrouw over het hek staat te kleppen want die is nu 40 cm korter)
als je die dingen in je auto laat liggen heb je gelijk een goede oplossing als je kachelradiateur het begeeft en je bent onderweg, klemmen op in- en uitgang en je kunt weer door.
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
240diesel schreef:hoi erik,
prijzen weet ik niets van maar ik ben ook aan de beurt voor zo'n operatie.
heb jij wel de goede motor op het oog?
jij hebt toch airco??in dat geval heb je de combined unit.
er is bij die dingen een modificatie gekomen vwb de keramische weerstand en vooral de plaats daarvan.
even een tip;
de getoonde aderklemmen (griptangen met ronde bekken) in de pdf file kan je heel simpel zelf maken van een bezemsteel
zaag 4 stukken rondhout af van 10 cm
boor op alle uiteinden dwars op de lengteas een gaatje 6,5mm (gaten wel evenweidig aan elkaar houden.
leg 2 houtjes paralel tegen elkaar en doe door de gaatjes een boutje M6 met aan de andere kant een vleugelmoertje.
je hebt nu 2 perfect doseerbare aderklemmetjes (en je vrouw loopt niet meer op de bezemsteel te hangen als ze met de buurvrouw over het hek staat te kleppen want die is nu 40 cm korter)
als je die dingen in je auto laat liggen heb je gelijk een goede oplossing als je kachelradiateur het begeeft en je bent onderweg, klemmen op in- en uitgang en je kunt weer door.
Dat is een goeie, van de combined unit. Had er wel iets over gelezen, maar had niet door dat dat ook voor mij geldt. :-*
Volvo200liefhebber: heb jij dit nog liggen???
En ook een perfecte tip van de doe-het-zelf-aderklemmetjes. Helaas ben ik altijd degene die buiten aan het vegen is, maar als ik 40cm lager hang bij de buurvrouw kom ik wel weer goed uit :
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 52
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2007
Ik lees hier over een Dremel?? Hoezo? Vorige week de ventilator uit m'n 240 vervangen met Kay Auke z'n handleiding. Staat geen stap te weinig of teveel in. Motortje is inderdaad nu iets anders. Met een nijptang de oude brug rondom de 3 rubbertjes doorgeknepen en de rubbertjes in de nieuwe motor gehaakt. Is geen dremel voor nodig. Niet vergeten de twee kachelhelften af te kitten en het afvoerslangetje schoonmaken! En even testen voordat je de unit terugplaatst.
Eerste keer vier uur over gedaan, volgende kan in 3 uur. Er zijn ergere dingen in het monteursleven.........
Groet,
DJ