12 December 2022, 15:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2022, 16:34 door Woutair.)
Goedemiddag
Excuses voor de lange post, met weer een electra-vraagje: In mijn '93 Polar gaat de verlichting keurig aan en uit met het contactslot. De Dimlichten zijn met de schakelaar op zowel "Uit" als "Aan" ingeschakeld.
Nu is mij het volgende opgevallen: Naast de accu zit onder de motorkap een klein circuitje met relais. Als de lichten op "Aan" gezet worden, schakelt dit relais aan, en zet de lampen aan. Dit lijkt hierop: https://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=250740
Tot op heden niets bijzonders. Nu ben ik eens goed gaan kijken naar de bedrading en de zekering die tussen dit relais en de accu zit. Dit lijkt allemaal op budget gedaan. Bij het inschakelen van het relais worden de draden voelbaar warm. De zekeringhouder kan ook nooit meer dan anderhalve euro gekost hebben. Bij het vervangen van de zekering (die geroest was) heb ik alle moeite gehad voor het hele zooitje weer goed contact maakte.
Nu is mij ook opgevallen dat de lichten merkbaar minder fel zijn (op bijvoorbeeld het dashboard) als de lampen geschakeld zijn via het relais tov via de dash-schakelaar zelf in de "uit" stand. Dit feit, gekoppeld met mijn warme kabels doen mij vaker met de verlichting op "Uit" rijden dan met "Aan", aangezien ik van mijn auto liever geen kampvuur maak.
Dan nu de vraag: Is het mogelijk de verlichting zo te schakelen dat "uit" ook gewoon uit is, en dat dit vreemde relaiscircuit weer gewoon via de schakelaar gaat lopen? Iemand ervaring met een dergelijke constructie?
Bedankt!
Excuses voor de lange post, met weer een electra-vraagje: In mijn '93 Polar gaat de verlichting keurig aan en uit met het contactslot. De Dimlichten zijn met de schakelaar op zowel "Uit" als "Aan" ingeschakeld.
Nu is mij het volgende opgevallen: Naast de accu zit onder de motorkap een klein circuitje met relais. Als de lichten op "Aan" gezet worden, schakelt dit relais aan, en zet de lampen aan. Dit lijkt hierop: https://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=250740
Tot op heden niets bijzonders. Nu ben ik eens goed gaan kijken naar de bedrading en de zekering die tussen dit relais en de accu zit. Dit lijkt allemaal op budget gedaan. Bij het inschakelen van het relais worden de draden voelbaar warm. De zekeringhouder kan ook nooit meer dan anderhalve euro gekost hebben. Bij het vervangen van de zekering (die geroest was) heb ik alle moeite gehad voor het hele zooitje weer goed contact maakte.
Nu is mij ook opgevallen dat de lichten merkbaar minder fel zijn (op bijvoorbeeld het dashboard) als de lampen geschakeld zijn via het relais tov via de dash-schakelaar zelf in de "uit" stand. Dit feit, gekoppeld met mijn warme kabels doen mij vaker met de verlichting op "Uit" rijden dan met "Aan", aangezien ik van mijn auto liever geen kampvuur maak.
Dan nu de vraag: Is het mogelijk de verlichting zo te schakelen dat "uit" ook gewoon uit is, en dat dit vreemde relaiscircuit weer gewoon via de schakelaar gaat lopen? Iemand ervaring met een dergelijke constructie?
Bedankt!