Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2016
In mijn volvo 244 GLT (B21 overdive) zit een zilverkleurig relais (motorruimte tegen linker spatbord): deze bedient het groot licht en de overdive. Nu heb ik sinds een week geen groot licht meer dus vervangen van dat relais was de eerste actie. Geen resultaat.
Nadere inspectie van de bedrading leerde dat er een blauwe kabel doorgebrand was maar die kwam van de overdrive relais-zijde en verdween in de kabelboom eronder. Nu zat deze kabel op 81a welke ook weer was doorgelust (bypass) op 31b.
Door de stekers aan beide zijdes van het relais om beurten er af te halen weet ik dat, van bovenaf gezien, het linkerdeel van het relais voor het groot licht is en het rechterdeel voor de overdrive. Dus snap ik het niet helemaal. Heeft iemand een heldere ingeving?
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn heldere ingeving is dat het niet goed aangesloten is.
Grootlicht dimlicht lijkt mij 1 relais.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 February 2016, 18:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2016, 18:34 door Marc1970.)
Ja die combi is vrij typisch voor de P1800 maar in de 240 wordt de overdrive geregeld door een ander relais dan de groot/dimlicht zilveren doos (meestal met no. 1307991). Misschien is iemand heel creatief aan de gang geweest vroeger. Met deze pdf
http://www.davebarton.com/pdf/headlightsteprelay.pdf moet het lukken voor dim/grootlicht, tenminste, als de rest vd bedrading ook nog ergens rondzwerft in je motorruimte.
Ah en hier de M46 (overdrive) bedrading en z'n relais:
http://www.davebarton.com/pdf/240_M46_Ov...arness.pdf
En waar vind je die?
http://www.davebarton.com/volvorelays.ht...ylocations
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2016
Dus.....!
Allereerst: dank voor de reacties. Ik snap het nog niet helemaal maar dat komt wel. Het relais voor de overdrive zit dus onder/achter het dashboard... Haal ik de 'overdrive' aansluiting onder de zilveren relais in de motorruimte los dan gaat bij het inschakelen van de overdrive geen groen OD lampje branden. Vandaar dat ik aannam dat het een combi relais was. "assumption is the mother of all ****-ups". Het zit dus allemaal een beetje raar verbonden met elkaar.
De vervanging van dat zilver relais bracht ook geen licht...:confused:.
Nu dus puzzelen. Helaas is 12V electronica niet mijn sterkste punt, maar ach, al doende....
Later!
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2016
PS: Bij nadere bestudering van het relais wat ik verving en het plaatje van Dave B., zag ik dat 56a en 56b op mijn relais enkelvoudig is uitgevoerd en bij Dave dubbel. Maakt dat iets uit? Nogmaals, 12V et moi zijn geen goede vrienden...
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoiets dan:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-1800-240-2...1873155682
Ja dat vast wat uitmaken maar het verlichtingscircuit van de 240 is mij zelfs na 7000 berichtjes nog steeds duister. Het kan best dat jouw bedrading etc. 100% origineel is, er is best veel variatie in 240's per jaar, markt, versie.
SWF nummers zullen anders zijn, de R601.322 is de gangbare met dubbele 56a en b, de R200.836 is enkel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2016
Hihi, relais wat eruit kwam heeft R201.115 ......
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Niet om het een of ander maar hoort dit draadje niet bij de afdeling electra.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 February 2016, 13:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2016, 13:50 door Marc1970.)
Ja dat zou wel handig zijn op den duur. Maar tot die tijd, het R201.115 relais is ook te vinden op www als zijnde het groot/dimlicht schakelrelais. R602.323 ook nog, ze functioneren allen eender (hoogstwaarschijnlijk). Als je 56a en b pinnen te kort komt, schuif je er een verdubbelaar kabelschoentje op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969