Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Over lichtschakelaar bedrading en vage relais...
#1
Goedemiddag

Excuses voor de lange post, met weer een electra-vraagje: In mijn '93 Polar gaat de verlichting keurig aan en uit met het contactslot. De Dimlichten zijn met de schakelaar op zowel "Uit" als "Aan" ingeschakeld.

Nu is mij het volgende opgevallen: Naast de accu zit onder de motorkap een klein circuitje met relais. Als de lichten op "Aan" gezet worden, schakelt dit relais aan, en zet de lampen aan. Dit lijkt hierop: https://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=250740

Tot op heden niets bijzonders. Nu ben ik eens goed gaan kijken naar de bedrading en de zekering die tussen dit relais en de accu zit. Dit lijkt allemaal op budget gedaan. Bij het inschakelen van het relais worden de draden voelbaar warm. De zekeringhouder kan ook nooit meer dan anderhalve euro gekost hebben. Bij het vervangen van de zekering (die geroest was) heb ik alle moeite gehad voor het hele zooitje weer goed contact maakte.

Nu is mij ook opgevallen dat de lichten merkbaar minder fel zijn (op bijvoorbeeld het dashboard) als de lampen geschakeld zijn via het relais tov via de dash-schakelaar zelf in de "uit" stand. Dit feit, gekoppeld met mijn warme kabels doen mij vaker met de verlichting op "Uit" rijden dan met "Aan", aangezien ik van mijn auto liever geen kampvuur maak.

Dan nu de vraag: Is het mogelijk de verlichting zo te schakelen dat "uit" ook gewoon uit is, en dat dit vreemde relaiscircuit weer gewoon via de schakelaar gaat lopen? Iemand ervaring met een dergelijke constructie?

Bedankt!
Antwoord
#2
Dat heten de Daytime Running Lights. In de 940 is er een zekering die je eruit haalt en dan heb je geen DRL meer, maar ik weet niet hoe het in de 240 zit. Art wel gelukkig: http://www.turbobricks.com/forums/showpo...stcount=24

Het hoopje zekeringen bij de accu is inderdaad niet te stevig, vooral de zwevende zekering is een on-Volvo waardig geval (maar ik dacht dat de 93 die al niet meer heeft). Maar eenmaal contact gemaakt, doen ze het prima.

Achter de accu zit de verdeelrail voor de plus naar allerlei onderdelen in de auto, stevige rode draden. Het grote blikken relais is het schakelrelais groot/dim en doet nog een paar dingen met licht (die schakeling is voor mij net iets te ingewikkeld). Het geeft een stevige klik, dat is leuk.
Gaat best wat stroom door de koplampdraden dus die mogen warm worden. Alles wordt verrassend warm onder de motorkap, zonder te verassen.

Dat stukje op TB gaat over de oudere koplamp schakeling die alles door de draaischakelaar voerde, waardoor die schakelaar te vaak kapot gaat. Volvo heeft dit later ook verbeterd, ik gok in 86.

Hier nog een nuttig overzichtje: https://www.davebarton.com/pdf/relay_93_240.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
idd Dave Barton, perfecte info :-)
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive relais (alternatief?) job245 2 220 17 October 2023, 11:21
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 2.368 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  relais electrische ramen lars 14 8.120 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  Relais dimlicht Rene68 13 13.294 3 May 2020, 21:36
Laatste bericht: Rubke08
  Bedrading contact slot volvo 240 bj83 hoogeboom 4 2.984 8 March 2020, 17:57
Laatste bericht: hoogeboom
  Relais spiegelverwarming TeunTimmermans 2 2.619 22 October 2019, 21:33
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Volvo RX-3VQ bedrading RJV 2 2.855 8 February 2018, 22:10
Laatste bericht: RJV
  Achteruitrijlichten bedrading brun-c 1 2.415 10 April 2016, 19:07
Laatste bericht: boedr
  Grootlicht/Overdrive relais bedrading lichtjes 8 7.001 12 February 2016, 13:44
Laatste bericht: Marc1970
  groot licht relais Claus 4 4.687 29 December 2015, 16:18
Laatste bericht: Claus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)