Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Sinds ik de versnellingsbak + rubber heb vervangen, trilt de cardanas bij 100 en 130km/h bijna onder de auto vandaan. Daarvoor niks bijzonders.
Ik heb de bevestiging van de middenophanging van de as ook losgehad, maar de as is daar niet uit elkaar geweest. Verbinding met de bak is d.m.v. een rubberschijf.
Rechtermotorrubber is wel wat ingescheurd, maar nog goed vast, linker is OK. Motor en bak zitten recht onder de auto.
Wat ik me afvraag is, klopt het dat het achterste deel van de cardanas scheef loopt? De flens van het differentieel zit behoorlijk uit het midden.
Wordt dit origineel via een (1) scherpe knik na de middenophanging opgelost of wordt de knik een beetje verdeelt over alle verbindingen?
Ik hoop de onbalans door het iets verhangen van de cardanas op te kunnen lossen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De middenophanging van de cardan naar het midden verplaatst, eerste deel hangt nu recht door het midden. Trilling is acceptabel, kan nog beter, misschien als alles weer een beetje aan elkaar gewend is.
Of anders verdraai ik de aansluiting op de rubberschijf eenderde.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
ondersteunings lager/bus halverwege de auto is ok?? Kan ook trillingen veroorzaken...
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgende vraag: hoort de cardanas van opzij gezien in een rechte lijn naar achter te lopen?
Ik heb eens beter gekeken naar de ophanging vd achteras, de voorste rubber van de torsiestangen zijn aan flarden waardoor de as voorover kantelt (nu kan ik ook ineens de klunk plaatsen).
Alles loopt onder dezelfde hoek naar beneden van kleppendeksel tot aan de middenophanging (die inderdaad niet meer postfris is maar ala), dan gaat het laatste stuk ineens twee keer zo steil naar beneden. Dan zal dat wel bijdragen aan de trillende aandrijfas (cardankoppelingen draaien niet onder dezelfde hoek).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Twee rubbers in de torsiestangen vervangen, de aandrijfas loopt nu in een rechte lijn naar achter (onder een hoek van 4-5 graden), en nu kan ook ik zonder klunk wegrijden. Maar de trilling blijft, zo tussen de 120 en 130 begint het hele interieur zachtjes te rammelen.
Misschien haal ik de as eens uit elkaar in het midden en zet hem een tandje verdraait weer in elkaar. Het is Kerstvakantie.
Oh ja, de versnellingsbak kwam uit een 740, is deze eigenlijk wel even lang?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
De bak is evenlang dus dat niet het probleem.
De as moet in een rechte lijn naar achter lopen, natuurlijk mag er een knik inzitten ivb met het veren van de auto.
De meeste kans om de trilling te verhelpen,
Maak de as los bij de bak, en verdraai de flens van de bak 180 graden
en monteer de as weer.
Ik zou de as niet los halen in het midden, als je zeker bent dat hij zo zat,
dan moet dat goed zijn!
suc6
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bedankt voor de info! De as zit aan de bak vast met zo'n flexi-rubberschijf, dus drie gaten. Maar nu ga ik die zeker eens een gat verdraaien.
Trouwens van boven/onder af gezien zit er wel een knik in de as, het ophanglager zit in het midden en de flens van het diff zit naar rechts.
Was het maar niet zo koud op de grond.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja zeg, ik heb net de voorwielen verwisseld met de achterwielen en het gedreun is zo goed als weg. Hoe kan een wiel zoveel trilling veroorzaken? En voor het vervangen van de versnellingsbak en -rubber waren het superwielen.
Het stuur jimmiede wel wat bij 80, maar daarna niet meer, dus snappen doe ik het nog niet helemaal.
Het verdraaien van de as t.o.v. de bak hielp dus niks, dus toen heb ik een stukje lood tegen de as geplakt en daar gebeurde ook niks spectaculairs mee. Dus toen dacht ik dan maar eens wat eenvoudigs proberen, en het lukte! Karren met dat ding, weer een hoop geleerd over aandrijfassen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ik zou de wielen dan toch maar even goed bekijken en balanceren. Misschien zit er een deuk in de velg? Heb of had je ook trillingen in het stuur?
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zit een steentje in een van de banden (EcoContact 195/65 R15 op 740 velg, 5 mm profiel), maar voor het vervangen vd bak heb ik daar nooit iets van gemerkt. Stuur trilde bij 80 km/h, maar dat heb je al gauw, en ging snel over als je harder ging rijden.
Misschien werden alle trillingen door het oude slappe bakrubber nog net opgevangen, en door het nieuwe(re) rubber niet. Ik zal nog eens goed kijken naar de voorwielophanging en besturing. Ik rij met bijna 0 graden toe-in, laatste keer dat ik keek zat alles op z'n plek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969