Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pinout Volvo 850 versterker
#1
Goede avond,
Ik heb een Volvo 850 GLT uit 1993. Ik wil hier een andere radio inbouwen, maar daarvoor moet ik eerst erachter komen (en repareren) wat voorheen met de bekabeling is gedaan. Ik ben al een heel eind maar er blijft nog één ding over:
Voor zover ik weet heb je de versterker nodig om geluid uit de speakers achterin de auto te krijgen. In deze auto zit de versterker niet en zijn er wat kabels getrokken hier en daar om zonder versterker geluid uit alle speakers mogelijk te maken. Hiervoor zijn er ook een aantal draden met elkaar verbonden aan de stekker die normaal in de versterker gaat. Mijn vraag is of iemand hier weet op welke pinnen de speakers zijn aangesloten. Ik heb op het internet flink gezocht, maar ik kom alleen de nieuwere versie stekkers tegen. De stekkers in mijn auto zien er zo uit:
[Afbeelding: Volvo%20440%20Volvo%20960%20stereo%20wir...nector.gif]
Dit is dezelfde stekker als op de radio, waarbij pinnen 1, 2, 8 en 9 voor de speakers aan de voorzijde zijn. Ik wil dus weten welke pinnen op de versterker de achterste speakers aansturen.
Ik kan inderdaad ook met een multimeter gaan testen, maar dit kan nog eens lastig worden doordat er behoorlijk aan de bekabeling geprutst is.
Groet,
Thijmen
Antwoord
#2
Op diezelfde pagina als waar jij dat plaatje vandaan hebt valt ook dit te lezen:

[Afbeelding: CaykgQt.png]

M.a.w. als je alleen de bovenste stekker hebt, heb je alleen frontspeakeraansluitingen op de radio. Om geluid uit vier speakers te krijgen zullen de achterspeakers vermoedelijk parallel aan de voorspeakers gezet zijn.
Edit: er zit een foutje in bovenste connector. Contact 2 moet FR- zijn.
Dus:
1: FR+
2: FR-
8: FL+
9: FL-
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Zoals ik in de openingspost had vermeld, heb ik het over de versterker. De radio zendt signaal naar de versterker middels de AMP stekker:
[Afbeelding: YrY9D.jpg]
De versterker zendt vervolgens 4 audiokanalen naar de speakers. Wat jij toont is de aansluiting bij een radio met aansluiting voor 4 audiokanalen, zonder versterker. Ik vraag naar de aansluitingen van de versterker, niet de radio. Dit is zo'n zelfde 14 pins stekker als de radio in gaat.

Ik heb de draadboom gerepareerd en kon toen gaan meten, dus voor andere mensen die dit ook zoeken heb ik hier de pinout voor de speaker aansturing vanaf de versterker op een rijtje:

[Afbeelding: Volvo%20440%20Volvo%20960%20stereo%20wir...nector.gif]

1: FL+
3: FL-
4: RL+
6: RL-
9: FR+
11: FR-
12: RR+
14: RR-
Antwoord
#4
Klopt, je hebt gelijk en waarvoor mijn excuses.
Omdat je eerste alinea gaat over de huidige opzet zonder versterker maar met toch vier speakers werd mijn aandacht vooral getrokken door dit deel van de vraag en is me ontgaan dat het identieke plaatje niet ging over de radio maar de versterker. Mijn aandacht was bij het plaatje waarschijnlijk al verslapt Rolleyes.

Ik kan het achteraf wel proberen recht te gaan breien door te zeggen dat je toch eerst vanaf de steker van de radio moest gaan kijken naar de huidige modificaties voordat de stekker van de versterker relevant werd, maar dat was niet mijn bewuste bedoeling.

Hoe heb je de pinout van de versterker bepaald? Door steeds één speaker los te gooien en te kijken tussen welke twee pinnen de weerstand van 4 of 8 Ohm naar oneindig hoog ging?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Kan gebeuren. Ik heb eerst de draadboom gerepareerd (er was een pin uit een stekker gekomen dus heeft iemand alle speakers aan dezelfde massa aangesloten). Er was een verloopstekker die de draden van de voorste speakers verbond met de achterste speakers. Ik heb de stekker losgehaald en de speakers losgekoppeld. Toen met een multimeter op continuïteit gemeten tussen de draden bij de speakers en de stekker op de radio. Heb er nu een goedkope android radio in zitten. Audio kwaliteit is niet geweldig maar ik heb nu wel bluetooth en navigatie in de 850, en de radio misstaat niet.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 245 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 258 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.189 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 1.821 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Versterker en HP audio.... S60 Age_D5 1 1.033 13 August 2021, 19:09
Laatste bericht: Kadettgek
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 9.423 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos
  Volvo 240 GLE 1992 Tankmeter onjuiste waardes Lucca076 12 5.010 3 January 2021, 11:50
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.291 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Elektrische kracht probleempje Volvo 240 1993 KennOne 7 5.878 8 October 2020, 18:40
Laatste bericht: Lee
  Volvo 240 zekeringkast - vervanging ZwerverRoodbaard 12 7.286 1 April 2020, 12:54
Laatste bericht: MacVolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)