Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderdelen Volvo 144 1971
#1
Hallo mede Volvo liefhebbers!

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste auto: Een gouden Volvo 144 uit 1971. Ik ben er ontzettend blij mee, maar er moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren. De verdeelkap en de contactpuntjes moeten vervangen worden, en voor de zekerheid wil ik ook nieuwe bougies + kabels, een rotor en een condensator.
Vandaag ben ik langs geweest bij de Brezan, maar die snapten er natuurlijk geen hout van.
Zouden jullie mij wellicht kunnen helpen met hoe ik aan deze onderdelen kan komen?

Duizendmaal dank!

Vriendelijke groet,

Joris Ram


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Oei oei oei. En een tube Tixophalt zo te zien, sorry, slechte grap. Je zou nog verbaast staan hoeveel de Brezan uiteindelijk nog bij elkaar kan sprokkelen, maar je bent sneller klaar bij in de oudere Volvo gespecialiseerde winkels als Nordicar, Scandcar, de Volvo Klassieker Vereninging heeft ook een fantastische voorraad, en in Duitsland Skandix (Geheimtip), en in Zweden VP Autoparts en nog een hele rij.

Ze leveren veel reproduktie, en ook origineel, dat staat er altijd bij. En maakt zeker verschil (in het voordeel van origineel). Doordat er in de jaren best veel aan die dingen is gesleuteld, geklooid en gewijzigd, kan je best een 1975 verdeler hebben uit een bootmotor en links en rechts verschillende remklauwen. Kijk daar goed naar onderdeelnummers voor je van alles heen en weer met gaan sturen (zonde van de verzendkosten en tijd).
Volvo heeft zelf ook best wat veranderd, 1970 heeft andere handremmen dan 1969 bijvoorbeeld. Het bouw/modeljaar is by the way te zien aan de letter in het chassisnummer, niet aan het kenteken. Deze leuke klubben legt het uit: http://www.140-klubben.org/en/informatio...o-140.html en om iets of anders is het deel met de jaarletters er net afgevallen. Deze dan: https://www.volvoclub.org.uk/prof_140.shtml

Doe om te beginnen de ruitenwissers andersom, de hoge hoort voor je neus want die komt dan ongeveer tot aan de raamstijl.

Nogal een hippe auto voor je eerste!

Nog iets, een hoop 'versleten' onderdelen blijken vaak verkeerd afgesteld, losgerammeld en/of ondersteboven gemonteerd.

Of doe beter maar niet de ruitewissers andersom, straks breekt er iets en heb je geen ruitewissers meer. Kijk uit met allerlei wiebelige dingetjes, de knipperlichtjes op de schermen bijvoorbeeld zitten vol krokante stukjes blik en zijn slecht te vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(22 September 2021, 13:55)Marc1970 schreef: Oei oei oei. En een tube Tixophalt zo te zien, sorry, slechte grap. Je zou nog verbaast staan hoeveel de Brezan uiteindelijk nog bij elkaar kan sprokkelen, maar je bent sneller klaar bij in de oudere Volvo gespecialiseerde winkels als Nordicar, Scandcar, de Volvo Klassieker Vereninging heeft ook een fantastische voorraad, en in Duitsland Skandix (Geheimtip), en in Zweden VP Autoparts en nog een hele rij.

Ze leveren veel reproduktie, en ook origineel, dat staat er altijd bij. En maakt zeker verschil (in het voordeel van origineel). Doordat er in de jaren best veel aan die dingen is gesleuteld, geklooid en gewijzigd, kan je best een 1975 verdeler hebben uit een bootmotor en links en rechts verschillende remklauwen. Kijk daar goed naar onderdeelnummers voor je van alles heen en weer met gaan sturen (zonde van de verzendkosten en tijd).
Volvo heeft zelf ook best wat veranderd, 1970 heeft andere handremmen dan 1969 bijvoorbeeld. Het bouw/modeljaar is by the way te zien aan de letter in het chassisnummer, niet aan het kenteken. Deze leuke klubben legt het uit: http://www.140-klubben.org/en/informatio...o-140.html en om iets of anders is het deel met de jaarletters er net afgevallen. Deze dan: https://www.volvoclub.org.uk/prof_140.shtml

Doe om te beginnen de ruitenwissers andersom, de hoge hoort voor je neus want die komt dan ongeveer tot aan de raamstijl.

Nogal een hippe auto voor je eerste!

Nog iets, een hoop 'versleten' onderdelen blijken vaak verkeerd afgesteld, losgerammeld en/of ondersteboven gemonteerd.

Of doe beter maar niet de ruitewissers andersom, straks breekt er iets en heb je geen ruitewissers meer. Kijk uit met allerlei wiebelige dingetjes, de knipperlichtjes op de schermen bijvoorbeeld zitten vol krokante stukjes blik en zijn slecht te vinden.

Dag Marc,

Hartelijk dank voor je reactie! Dit helpt mij al enorm.
Ik zal van de ruitenwissers afblijven. Je weet maar nooit inderdaad...
Ik was aan het snuffelen op de websites die je stuurde, maar de onderdelen kwamen in zo veel verschillende vormen dat ik niet wist welke ik moest kiezen. Hoe weet ik nou welke precies de juiste zijn? Sorry als dit een stomme vraag is, maar ik ben dus echt nieuw in deze (fantastische) wereld.
Je hebt het over verkeerd afgesteld. Mijn rotor draait bijvoorbeeld tegen de klok in, waar ik in sommige video's op Youtube van B20 motoren de rotor met de klok mee zie draaien. Zou dit een voorbeeld kunnen zijn van verkeerd afgesteld?
Verder heb ik nog wat kleine andere vraagjes. Zou ik je daar een persoonlijk bericht over mogen sturen?
Ik hoor het graag.
Antwoord
#4
Nee, de richting die de rotor op draait kan niet veranderen, tenzij de hele motor de andere kant op draait. Dat zou echt wel heel knap slecht afgesteld zijn.

ZOals Ron Kwas zegt: Firing order for B18/20 motors is 1-3-4-2, cylinder closest to radiator is NO.1, a quality beer smells and tastes good even at room temperature and, distributor rotation is counter-clockwise (CCW). https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...cratch.htm

En ik ben het op alle punten met hem eens!

Er zijn wel twee soorten contactpuntjes, gespiegeld zeg maar want er zijn vacuum vervroegende en verlatende verdelers. Er is zodoende een enorme diversiteit aan onderdelen en onderdeelnummers. Eén onderdeel kan 6 nummers hebben en soms wel 60 en van allerlei leveranciers, maar één nummer kan nooit twee onderdelen zijn.

Let op dat alle bouten en moeren van een inch systeem komen (en je SAE/AF 3/8", 1/2" en 5/8" sleutels nodig hebt ipv 10, 13 en 17), behalve de bout onderaan de verdeler, die is van Bosch en dus metrisch.

Je mag PM'en wat je wilt maar ik vind het veel leuker babbelen via het forum. Er zijn geen domme vragen (zeker niet over zoiets mega ingewikkelds als de 140) en er zijn altijd meer mensen die er vanaf weten.

Plaats gerust foto's van je verdeler en andere ouwe oliekoek die je tegenkomt.

Stel dat je in de buurt woont van één van die webshops, het zijn ook echte garages in de echte wereld zeg maar, en ze kennen die motoren met hun ogen dicht.

De VKV heeft ook een forum, met minstens een dozijn goeroes, en heel veel van die mensen zijn blij even bij je auto te komen kijken als je in de buurt woont (ik ook bijvoorbeeld). De Volvo wereld kent een enorme verscheidenheid aan zelf-sleutelaars, misschien wel de meeste van Nederland.

https://allesvooruwvolvo.nl/
https://www.toncar.nl/
https://www.tomsclassics.nl/
Volvo Lotte
hoor ik ook sympa verhalen over en zitten al decennia met hun neus onder motorkappen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 1.045 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 2.649 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 4.939 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 3.330 4 October 2016, 18:51
Laatste bericht: Marc1970
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 10.513 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 22.223 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlijnen Volvo 142 '73 Bavadi 9 5.383 12 November 2015, 15:27
Laatste bericht: Bavadi
  Volvo V40 1.8 houd in patrickkolk 0 1.808 20 July 2015, 15:39
Laatste bericht: patrickkolk
  Volvo 240 1886 RainDrop 8 5.481 2 July 2015, 17:08
Laatste bericht: Marc1970
  GEZOCHT!!!! electrische schema's volvo 760 1983 toekedurk@hotmail.co 1 2.094 17 April 2015, 19:56
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)