Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlijnen Volvo 142 '73
Dag iedereen,

Momenteel staat mijn 142 compleet verkeerd uitgelijnd waardoor mijn banden schuin aan het afslijten zijn. Op mijn opleiding heb ik de mogelijk om een uitlijnbank te gebruiken, dit was ik dan ook van plan totdat ik in de documentatie van 142 ging kijken. In de documentatie staat dat het uitlijnen moet gebeuren met behulp van vulplaten, ik heb echter nog nooit met vulplaten gewerkt en zou niet weten hoeveel ik zou moeten toevoegen of juist verwijderen. Ook weet ik niet waar ik deze vulplaten zou kunnen bemachtigen.

Heeft iemand van jullie misschien tips voor het gebruiken van de vulplaten en waar ik deze kan bemachtingen?

Of is het misschien slimmer om dit door een expert te laten doen? Zo ja, wat is een goed bedrijf in de regio Eindhoven?

Alvast bedankt

Bart
Antwoord
Is heel goed te doen, de vulplaatjes zitten achter de twee bouten waarmee de bovenste wielarm vastzit. Er is een speciaal bochtige sleutel voor die bouten maar gewoon met een ringsleutel kom je er ook wel.

Vervolgens kan je er plaatjes bij of uit halen, bij de voorste bout weg dan gaat de caster naar achter, en vv, bij beide bouten gelijk bijvullen geeft minder wielvlucht. Dat laatste heb je nodig. En toespoor, de makkelijkste waar je mee begint. Als de banden door de weg ploegen slijten ze ook erg hard.

En toespoor gaat met de spoorstang. Stelplaatjes zal je zelf moeten maken adhv de plaatjes die je eruit haalt. Als je dit beheerst heb je een mooi extraatje voor op je CV.

Hier staan heel veel Service Manuals, Front End and Steering legt alles beter uit dan ik: http://www.volvoamazonpictures.se/docume...als_en.php

Ah, de plaatjes zijn nog te koop: http://www.skandix.de/en/spare-parts/sus...424bfc22bf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
..wel handig om even te kijken of de verschillende draagarm bussen nog goed zijn, anders kun je van voren af aan beginnen.. (ergo, oefening baart kunst en zo..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Scheef afslijten ligt voornamelijk aan je toespoor deze hoef je niet af te stellen met plaatjes.
Een goed adres is van Dijk autobanden in tilbug, wel zelf plaatjes meenemen.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Dank voor jullie reacties. Dan ga ik het denk ik toch zelf maar eens proberen met behulp van mijn docenten en mijn oude vertrouwde Volvo boek.

Weet een van jullie misschien de afmetingen van de plaatjes? Ik werk namelijk bij een staalbedrijf, hier zou ik deze mooi kunnen laten laseren zodat ik ze meteen kan monteren wanneer ik aan het uitlijnen begin.

Momenteel is vooral het camber een probleem, ik heb aardig wat graden positieve camber. Met het uitlijnen ga ik natuurlijk kijken of ik de rest ook mee kan nemen zodat hij weer helemaal goeds staat.
Antwoord
van best wel dik tot zeer dun, de laatste kun je dan beter met een schaar doen, anders blijft er niets over vrees ik..
Antwoord
Is er met de plaatjes nog een bepaalde verhouding te vinden? Dat een bepaald aantal mm aan plaatjes een bepaald aantal graden geeft of is dit iets waar ik spelenderwijs achter moet komen?
Antwoord
Bavadi schreef:Is er met de plaatjes nog een bepaalde verhouding te vinden? Dat een bepaald aantal mm aan plaatjes een bepaald aantal graden geeft of is dit iets waar ik spelenderwijs achter moet komen?
het laatste, geen enkele auto met plaatjes heeft hetzelfde, sterker nog, de slijtage van bv de draagarmbussen is een dusdanig 'traject', dat het de afstelmogelijk ruimschoots overstijgt, vandaar dat je imho het beste daar eerst maar eens naar kunt kijken, stuurt ie meteen een stuk strakker ook, evenals de eventuele spelingen op de stuurkogels, hulpstuurhuisbus etc.. heb je meteen nog meer vinkjes op je CV..
Antwoord
Kijk nou effe in dat handboek (ook een onmisbare vaardigheid voor de student) het boek begint linksboven op de voorkant en eindigt rechtsonder aan de achterkant. Daar staat o.a. een keurig grafiekje in van zoveel mm geeft zoveel graden. En in die link naar Skandix kan je zien dat er 6, 3, 1, 0,5 en 0,15 mm dikke plaatjes zijn, en de vorm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Kijk nou effe in dat handboek (ook een onmisbare vaardigheid voor de student) het boek begint linksboven op de voorkant en eindigt rechtsonder aan de achterkant. Daar staat o.a. een keurig grafiekje in van zoveel mm geeft zoveel graden. En in die link naar Skandix kan je zien dat er 6, 3, 1, 0,5 en 0,15 mm dikke plaatjes zijn, en de vorm.

Sorry, ik was inderdaad alweer te snel met doorvragen. Staat er mooi en duidelijk in. Ondanks dat het boek voor een Amazon is zal het op mijn 142 gewoon dezelfde werking hebben of zijn er toch verschillen?

Nu moet ik er alleen nog achter komen wat de afmetingen van de plaatjes zijn (de dikte weet ik nu) en deze laten snijden.

Thanks guys!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Volvo 240 aandrijfas monteren Thomas Driessen 7 1.705 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Onderdelen Volvo 144 1971 Pludoris 18 7.529 9 June 2023, 11:16
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 2.374 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.373 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 6.866 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 5.201 4 October 2016, 18:51
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 15.142 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 33.440 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Volvo V40 1.8 houd in patrickkolk 0 2.614 20 July 2015, 15:39
Laatste bericht: patrickkolk
  Volvo 240 1886 RainDrop 8 8.315 2 July 2015, 17:08

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)