Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met grootlicht 240 1986
#1
Wie kan mij helpen?

Mijn 240 B230A uit 1986 moet binnenkort APK gekeurd worden. Maar heb o.a. nog een probleem met verlichting.

De schakelstanden van het licht werken naar behoren, maar wanneer ik in de stand ‘dimlicht’ mijn grootlicht aan wil zetten door de hendel naar me toe te trekken, gaan de lampen uit.
Je hoort het stapresponsrelais wel klikken.
Als ik de hendel weer loslaat springen de lampen weer aan.
Seinen wanneer de lampen in stadslicht staan doet het ook niet.
De lampjes zijn nog wel heel.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Jelte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#2
Heb je de Zweedse altijd-aan dimlichten?

OP mijn 340 zijn de koplampen altijd aan. Maar in stand 0 werkt grootlicht niet. Dan moet ik eerst de verlichting handmatig nog aan zetten. En dan daarna dus niet vergeten ui te zetten, want in stand 0 gaat ie automatisch uit met contact, maar in standje aan blijven ze dan ook aan.

Anders lijkt het op een massa-probleem of een schakelings issue waardoor er mogelijk van twee kanten 12V komt, en er dus geen spanningsverschil en dus geen stroom meer is? 

Als je een multimeter hebt: meet eens de spanning (V) en de weerstand tussen de contacten onderling en de masse (chassis). En dat dus met verlichting aan, uit, groot, klein etc. En dan kijken waar de afwijking zit... Pak het bedradingsschema van Haynes of vraagbaak of greenbooks er even bij.
Wel puzzelen en je moet wat basis electro-kennis hebben (relatie Volt Ampere en Ohm is genoeg). Verder meestal logisch nadenken.

En niet te veel aannames doen zonder deze te checken, zeg ik uit ervaring: ik heb bij 340 tijdje zitten zoeken naar een storing omdat beide koplampen niet werkten. Mijn conclusie was dat het dus niet de lampjes waren, want 2 tegelijk? Bleken ze dus toch (toevallig?) gewoon beiden stuk.

Kan een defect relais bv ook klikken? Relais mogelijk deels stuk?

Ik neem aan dat het aan beide zijden zelfde reageert?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Klinkt als 'dead headlights' dan is de stekkervoet van het Bosch relais bij je koppelpedaal gesmolten en heeft ie geen aarde meer. Stekker wegbreken, draad/draden afzonderlijk aan het relais steken en ping!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Linkielink met plaatjes: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc, het relais zelf zag er goed uit. Even opengemaakt en de binnenkant leek ook in orde. Met het originele relais dat erop zat had ik zoals BartJu zei last van het feit dat de dimlichten altijd aanstaan, ongeacht op welke stand de schakelaar staat.
Ik had toevallig nog een soortgelijk relais liggen van Renault en nu kloppen de standen uit, stadslicht en dimlicht wel.
Las in het linkje dat je doorstuurde dat elk relais net wat anders kan werken, weet dus niet of dit een juiste oplossing.

Maar het grootlicht, seinen en aan/uit zetten doet het dus niet.
Ik zal proberen de boel door te meten, ben daar ondanks mn technische opleiding geen expert in.
Ik ga er namelijk vanuit dat het een probleem is in de bekabeling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

(3 July 2021, 14:16)BartJu schreef: Heb je de Zweedse altijd-aan dimlichten?

OP mijn 340 zijn de koplampen altijd aan. Maar in stand 0 werkt grootlicht niet. Dan moet ik eerst de verlichting handmatig nog aan zetten. En dan daarna dus niet vergeten ui te zetten, want in stand 0 gaat ie automatisch uit met contact, maar in standje aan blijven ze dan ook aan.

Anders lijkt het op een massa-probleem of een schakelings issue waardoor er mogelijk van twee kanten 12V komt, en er dus geen spanningsverschil en dus geen stroom meer is? 

Als je een multimeter hebt: meet eens de spanning (V) en de weerstand tussen de contacten onderling en de masse (chassis). En dat dus met verlichting aan, uit, groot, klein etc. En dan kijken waar de afwijking zit... Pak het bedradingsschema van Haynes of vraagbaak of greenbooks er even bij.
Wel puzzelen en je moet wat basis electro-kennis hebben (relatie Volt Ampere en Ohm is genoeg). Verder meestal logisch nadenken.

En niet te veel aannames doen zonder deze te checken, zeg ik uit ervaring: ik heb bij 340 tijdje zitten zoeken naar een storing omdat beide koplampen niet werkten. Mijn conclusie was dat het dus niet de lampjes waren, want 2 tegelijk? Bleken ze dus toch (toevallig?) gewoon beiden stuk.

Kan een defect relais bv ook klikken? Relais mogelijk deels stuk?

Ik neem aan dat het aan beide zijden zelfde reageert?


Bedankt BartJu voor de toelichting!!

Beide kanten het zelfde probleem inderdaad. Ga morgen voor de zekerheid de lampjes ff op de accu zetten kijken of ze naar behoren werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#6
Ik heb ff snel over deze thread gelezen, dus ik heb wellicht wat gemist waar ik straks wel tijd voor heb.
Ondertussen:
Handig om te weten is het feit dat het groot licht verschillend reageert op de hendel afhankelijk van de stand van de schakelaar voor de verlichting.

In mijn 245 (met Zweedse altijd licht aan opzet, dus ook in de 0-stand van de verlichtingsschakelaar) kun je in stand 0 seinen met groot licht door de hendel naar je toe te trekken, maar niet continu aanzetten, zodra je de hendel los laat gaat het groot licht uit.
In de dimlichtstand betekent dezelfde beweging dat het groot licht continu gaat branden en bij nogmaals aan de hendel trekken weer uit. Er zit dus een soort van "latch" op het relais in deze stand.

Ik zal dadelijk eens bij mijn 245 kijken of het dimlicht uit gaat zodra het groot licht aan gaat, en of de stand van de verlichtingsschakelaar daar ook invloed op heeft. Ik kan me zomaar voorstellen dat in de continu groot licht stand de dimlichten worden gedoofd om oververhitting van de lampunit te voorkomen. Jouw symptomen lijken daarop te wijzen.
Wordt vervolgd.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord
#7
Groot en dimlicht H4 lampen zijn twee gloeispiralen met elk hun pinnen en brandpuntafstand, die gaan niet tegelijk aan.

ALs het licht vroeger wel werkte, is er iets gebraden/gesmolten/los. De schakeling van de koplampen met al z'n aan/uit opties en relais is voor mij te omvangrijk om te bevatten, dus ik zou de bedrading braaf nalopen en een ander groot/dimschakelrelais proberen, die dingen gaan ook stuk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Even terugkomend op mijn vorige post, dit is wat ik heb ondervonden bij mijn 245:
Als je de schakelaar in stand 0 hebt staan branden de dimlichten gewoon na op contact zetten - en dat kan dus bij auto's die op de "Zweedse manier" zijn bedraad. Dan kun je met de hendel seinen en blijven de dimlichten branden.
Als je de schakelaar in stand stadslicht hebt staan - en dat is dus de enige stand waarin de dimlichten uit zijn - kun je seinen.
Als je de schakelaar in stand dimlicht hebt staan - dan kun je groot licht continu aanzetten waarbij de dimlichten doven totdat groot licht weer uitgezet wordt.

Een paar extra opmerkingen:
De stadslicht stand werkt buiten het contact om. De dimlichten branden daarbij niet, maar wel de overige verlichting zoals dus de stadslichten, achterlichten, dashboardverlichting en kentekenplaatverlichting.
Het "op zijn Zweeds" bedraden zodat de dimlichten aan gaan bij het op contact zetten - ook als de schakelaar in stand 0 staat - ben ik tot nu toe bij alle vroege '90'er jaren Volvo's tegengekomen. Het gaat hierbij om twee 92'er 245's, een '93'er 245 en een '90'er 745. Het ging in alle gevallen om auto's die af fabriek op NLs kenteken zijn gezet, en dus geen latere import van Zweedse markt exemplaren. Als ik BartJu's post lees kan dat dus ook het geval zijn voor de in Nederland ontworpen en geproduceerde Volvo's zoals de 340.
M.a.w.: het aan gaan van de dimlichten bij het op contact zetten met de schakelaar in stand 0 is dus geen fout, maar een bewuste keuze van Volvo. Dat wil overigens niet zeggen dat dat voor alle jaargangen het geval hoeft te zijn. Zo is dat voor mij voor een '86'er onbekend, maar ik zou er rekening mee houden.

Het feit dat groot licht niet werkt is iig fout. En ik ben het eens met de eerder gegeven adviezen om het relais en de bedrading te controleren op correcte werking.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord
#9
(4 July 2021, 18:43)Grey240Polar schreef: Even terugkomend op mijn vorige post, dit is wat ik heb ondervonden bij mijn 245:
Als je de schakelaar in stand 0 hebt staan branden de dimlichten gewoon na op contact zetten - en dat kan dus bij auto's die op de "Zweedse manier" zijn bedraad. Dan kun je met de hendel seinen en blijven de dimlichten branden.
Als je de schakelaar in stand stadslicht hebt staan - en dat is dus de enige stand waarin de dimlichten uit zijn - kun je seinen.
Als je de schakelaar in stand dimlicht hebt staan - dan kun je groot licht continu aanzetten waarbij de dimlichten doven totdat groot licht weer uitgezet wordt.

Een paar extra opmerkingen:
De stadslicht stand werkt buiten het contact om. De dimlichten branden daarbij niet, maar wel de overige verlichting zoals dus de stadslichten, achterlichten, dashboardverlichting en kentekenplaatverlichting.
Het "op zijn Zweeds" bedraden zodat de dimlichten aan gaan bij het op contact zetten - ook als de schakelaar in stand 0 staat - ben ik tot nu toe bij alle vroege '90'er jaren Volvo's tegengekomen. Het gaat hierbij om twee 92'er 245's, een '93'er 245 en een '90'er 745. Het ging in alle gevallen om auto's die af fabriek op NLs kenteken zijn gezet, en dus geen latere import van Zweedse markt exemplaren. Als ik BartJu's post lees kan dat dus ook het geval zijn voor de in Nederland ontworpen en geproduceerde Volvo's zoals de 340.
M.a.w.: het aan gaan van de dimlichten bij het op contact zetten met de schakelaar in stand 0 is dus geen fout, maar een bewuste keuze van Volvo. Dat wil overigens niet zeggen dat dat voor alle jaargangen het geval hoeft te zijn. Zo is dat voor mij voor een '86'er onbekend, maar ik zou er rekening mee houden.

Het feit dat groot licht niet werkt is iig fout. En ik ben het eens met de eerder gegeven adviezen om het relais en de bedrading te controleren op correcte werking.


Dit verklaart wel aardig wat!
Met het originele relais terug op zn plek branden met inschakelen van t contact alle lampen op elke stand. En het klopt idd dat de stadslichten branden zonder inschakelen contact, maar in mijn geval branden de dimlichten ook op stand stadslicht zonder inschakelen contact.

Met het renault relais werkt dit laatste wel. Dus, stadslichten branden buiten contact om.

Zoals eerder vermeld werkt het seinen op stadslicht en het in/uit schakelen op dimlicht niet.
Maar,
Je hoort het stapresponsrelais wel klikken.
Nu vermoed ik dat dus het probleem ligt tussen het stapresponsrelais en de lichten.

Wanneer ik direct 12v op de kabel zet die aangesloten zit op 56b op het stapresponsrelais gaat het groot licht wel aan. Ligt dus niet aan de bekabeling maar in de werking van het stapresponsrelais

Kan dit kloppen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Allen, het probleem lag hem in de aansluiting op het stapresponsrelais.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De aansluiting was nagenoeg weggesmolten.
Weggebroken en de stekker opnieuw aangesloten. En dit leek het al te hebben verholpen. [Afbeelding: eaa143bfa2f775adfd3831c241e116b6.jpg]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bedankt voor al jullie tips en inzichten!

Zal het eerder vernoemde zeker koesteren voor in de toekomst Smile


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#10
Ik weet niet in hoeverre een '86'er en '92'er vergelijkbaar zijn qua werking van de stadsverlichting. Bij mijn '92'er gaan de dimlichten uit in die stand, ongeacht of de auto op contact staat of niet.

De weggesmolten stekker wijst maar op één ding: slecht contact. Door het slechte contact komt er meer weerstand op de overgang en de Wet van Ohm voorspelt dan dat er op dat punt meer warmte ontstaat. Het feit dat losnemen en weer aansluiten ervoor heeft gezorgd dat groot licht weer werkt versterkt dit vermoeden alleen maar. Oxidatie heeft hier roet in het eten gegooid en door het opnieuw aansluiten heb je wat van dat laagje weggeschraapt.

Het relais wordt d.m.v. een andere set draden aangestuurd, dus het is logisch dat het klikte zonder dat je groot licht kreeg.
Ik weet even niet wat terminal 56b doet, maar als dat de uitgang naar de lampen is, dan lijkt ook dat me logisch dat het groot licht ging branden als je daar direct spanning op zet.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 1.911 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 897 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Probleem met ontsteking Mark244 11 4.010 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Blauw grootlicht lampje altijd aan en grootlicht fout petervanriemsdijk 0 1.291 8 August 2017, 15:04
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Probleem met het klokje CK070 4 3.587 6 March 2017, 18:13
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Elektrisch probleem, iets nat? Ohrtmann 30 11.638 17 November 2016, 14:47
Laatste bericht: Ohrtmann
  Achterruitverwarming probleem JaapV 1 1.947 11 November 2016, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  Grootlicht/Overdrive relais bedrading lichtjes 8 4.824 12 February 2016, 13:44
Laatste bericht: Marc1970
  2006 xc70 grootlicht werkt niet robertwe 1 1.649 12 November 2015, 19:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  groot licht probleem bij 740 adebouwer1 5 3.238 17 June 2015, 22:32
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)